capy Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Innledning Gizmondo, "I can do everything"-konsollen med innebygget funksjonalitet som overgår en hver bærbar konsoll til dags dato. Hvem trenger vel ikke en maskin med SMS, MMS, GPS, GPRS, Bluetooth, MP3, video, kamera, og så klart spillmuligheter? Men vent med å hoppe i taket, for dette kan være en av de siste dagene Gismondo Europe eksisterer. Å kjøpe en konsoll der selskapets økonomi har stupt fra dag en, og trenger $30 millioner for å i det hele tatt ta opp igjen produksjonen av spill, konsoll, og ekstrautstyr er gjerne ikke så lurt? Jeg ga meg selv lov til å kjøpe en Gizmondo uansett. Å ha dilla på gadgets er hardt:) Jeg tenkte jeg skulle lage en liten presentasjon av konsollen og skrive noen ord om hva jeg selv syntes. Da et bilde sier mer enn tusen ord vil denne tråden inneholde ganske mange, så der har du advarselen, godt inn i andre avsnitt:) Om noe savnes, og det er det garantert, så er det bare å skrive en PM eller svar på denne posten så skal jeg forsøke å svare samt oppdatere testen min. Det er alltid spennende å motta pakker fra posten. Denne gang var det Netshop som trakk det lengste strået, og pakken kom etter 4 dager etter bestilling. Her er innholdet: *En eske med Gizmondoen *spill: Tailblazer *spill: Richard Burns Rally *Spill:Fathammer Classic, som inneholder tre spill; Angelfish, Stuntcar Extreme og Super Drop Mania. *Pakkseddel *Lion sjokolade (nam-nam) Spec TFT screen ~ 240 x 320 pixels 400 Mhz ARM9 from Samsung GPS mapping application MP3 playback SMS Speaker Windows Media Player 9 MPEG 4 video playback JPEG camera SD flash card reader Mini-USB client Bluetooth class 2 for multiplayer gaming Flight Mode GSM tri-band GPRS Class 10 WAP 2.0 MMS Esken til Gizmondoen lyser kvalitet, men hva skjuler seg inne i boksen? Manualer på Venstresiden og selve konsollen på høyre. Under manualene har vi: *Øretelefoner *USB kabel *Strømadapter *Batteri *Demokort med mp3, video og en spilldemo Så var det selve konsollen sin tur. Hvor mange konsoller trenger et sim-kort for å starte opp? vel, denne trenger. Jeg må få annbefale Telenor Ringkontant da det ikke koster noe i mnd. Du kan ikke ringe med konsollen, og å skrive.. Vel det kommer vi tilbake til, men ikke tenk på ringe/sms-prisen i alle fall. Ok, vi starter med baksiden: Bildet viser skulderknappene, kameraet og deksel for batteri/simkortet. Her var det mange klistremerker gitt! slotten mellom klistremerkene er for SIM-kortet mens batteriet skal ligge over. Som ett av klistremerkene sier, kjører denne maskinen Windows CE NET 4.2 PRO. Windows altså, med det gode og ikke så gode det medfører.. Uansett, jeg plugger i strømadapteret og lar maskinen lade opp før den slåes på.. Greit, jeg slo den på så fort jeg kunne, det var jo så spennende! Når maskinen slåes på for første gang, må den registreres. Med falskt navn og falske opplysninger gikk det fort gjennom registreringen. Førsteintrykket Førsteinntrykket er bra. Plasten er litt gummiaktig (på en god måte) og den er behagelig å holde på. Den virker litt liten for mine hender, og skulderknappene virker feilplassert og billig. Skjermen har grei størrelse, den er skarp, klar og gjør jobben greit i de fleste menyer. Under knappene på høyre siden har vi konsollens eneste høyttaler. Den er laget for en ting: spille høyt, og den spiller høyere enn Nintendo DS og Sony PSP. Men noen Hi-Fi høyttaler er det aldeles ikke. Lyden er blikkboksaktig og blir vrengt hele veien på full guffe. De medfølgende øretelefonene gjør jobben sin helt grei. De er over hodet ikke bra i det hele tatt, men en kan i alle fall bruke de som nødløsning til bedre er annskaffet. Menyene Her har vi startmenyen: *Games - her kan du starte spill. Spill som settes i konsollen, har en autorun med meny der du kan velge å starte spillet med en gang, eller gå tilbake til startmenyen. *Movies - her får du opp en grei meny med fremvising i høyre hjørne. Høyre skulderknapp kan brukes for å få opp en meny med muligheter for "fullskjerm". *Music - Her velger du så klart hva du vil høre på av musikk. Menyen er stort sett lik Movies, med unntak av filmfremvisingen. *Messaging - Dette er plassen for deg som liker å skrive tekstmeldinger!.. eller kanskje ikke. Å skrive tekstmeldinger på denne telefonen tar lang tid, men nuligheten er der, det er det viktigste! Du kan også sende bildemeldinger herfra. Bildet under er fra registreringen, men tastaturet er det samme. hver bokstav må finnes frem til ved bruk av D-padden og aktiveres med "play" knappen. Man skal også kunne skrive e-mail her, men den funksjonen er ikke aktivert enda (kommer den noen gang til å bli det?) *GPS & Web - Her får jeg ikke Web til å virke, og får beskjed om å skjekke saldoen på kontantkortet mitt, som er godt over 500,-. GPS kan brukes til svært lite. om du strander på en øde øy, kan du lese av kordinater og sende en melding om om hjelp, om en mobilsender er i nærheten da. Ellers kan kart kjøpes for UK og USA. Europakartet skulle kommet ut i slutten av forgje uke, men spørsmålet er om det noen gang kommer ut. Da må i alle fall $30 000 000 på bordet. *Camera & Images - Om bilder skal taes, eller om du skal sepå bilder, er dette stedet. kameraet har 1.2 megapixler og er ikke noe serlig å skryte av. Spill som tar i bruk kameraet var under utvikling, men er satt på hold, igjen av økonomiske grunner. Som dere ser, er bildene av laber kvalitet. Det er også umulig å få noe som helst i fokus. *Contacts - Her kan du holde styr på dine kontakter med fornavn, etternavn, e-mailadresse, og telefonnummere. *Applications - Om du har settet inn ett programm i maskinen, kan det startes herfra. Ellers har du muligheter for alarmklokke, kalkulator, valuttakalkulator og bluetooth-aktivering. *Settings - vibrering, lyder, skin for menyene, bakgrunsbilde, språk, tidssone, GSM instillinger og sikkerhetsinstillinger kan forrandres på her. *Smart Adds - genialt, men fungerer det? Greien er at når du kjøper en Gizmondo, kan du velge mellom å betale 2 000,- for en uten reklame, eller 1 000,- for en med. Reklamen skal lastes ned (gratis) når konsollen startes opp og dette skal altså firmaer betale for. "Tjenesten" er enda ikke aktivert, og om selskapet går konken kommer det nok aldri til å bli noe reklame, så for all del velg smart adds-versjonen. Om du er i tvil, så velg den billigste:) Nederst i startmenyen har vi dato, klokke, en bar som sier hvor vi befinner oss(MAIN MENU), GSM-dekning og batteristatus. Lydkvalitet God Lydkvalitet på slike spillere er veldig viktig. For å teste lydkvaliteten på spilleren trengte vi to ting, en mp3spiller for sammenligning og noen gode øretelefoner: Øretelefoner: Grado Labs SR80 mp3spiller: Asono/Xclef HD-500 en klassikker med 2,5" hd på 20Gb. Det er veldig vanskelig å høre forskjell på disse spillerene. Lyden er klar og oppløsningen er fin. Gizmondo har ikke lydinstillinger, så om du ikke liker lydbildet må du bare finne deg i det. Alt i alt er lyden godkjent, -for å være en bærbar mp3spiller. Videoavspilling Vi har allerede sett hvordan menyen ser ut. Fullskjerm fungerer bra og bildet er klart. Her ser vi en film som ruller i bakgrunnen mens jeg stiller på volumet. Det store minuset når det kommer til filmavspilling, er at bitraten må være ganske lav; toppen 900kbps på lyd og det samme på bilde. men skjermen på 320*240 pixler holder til å se småklipp på. Spilling Spillene kommer i cover som ligner på de til DVD og PSP. Hvorfor Gizmondo har valgt å lage coveret større enn PSP sine er jeg ikke sikker på. coveret er like stort som et DVD-cover og planen er vel kanskje at DVD-stativer også skal kunne romme Gizmondos spill? Her er coveret åpnet. på venstre siden har vi en manual for spillet. På høyre siden har vi SD brikken med spillet og under ligger et cover i lommeformat som kan holde to minnebrikker. Her har vi minnebrikken med spillet. At det ikke er laget egne brikker som er formateringssikre er veldig rart. alt som skal til for å slette et spill, er å flytte svitsjen du ser på bildet, sette kortet i minneleseren på pc'en og formatere. Minnebrikkene inneholder også en sjult kode som gjør at det ikke går an å "piratkopiere" disse spillene. På tide å teste spillene. Jeg setter ett av spillene inn i maskinen og starter opp. Husker dere jeg nevnte at maskinen kjører Windows? Tada! første feilmelding på første forsøk. Dette så ikke bra ut.. Etter en del feilmeldinger til, gikk jeg inn på hjemmesiden til Gizmondo. Der hadde det kommet ut en Service pakke som skulle fikse diverse feil. Jeg lastet den ned, kopierte den inn på demokortet og startet oppdateringen. Det gikk ikke an å starte oppdateringen uten at strømadapteret var plugget i. Endret 20. mars 2006 av capy Lenke til kommentar
capy Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Etter oppdateringen ble maskinen restartet og vi forsøkte på nytt. Denne gangen startet spillene uten problemer og jeg satte meg ned for litt testing. Først ut var Trailblazer: Spillet går ut på å kjøe ett "dekk" fra a til b på kortest mulig tid. Piler på bakken gir deg enten fart eller sinker deg ned alt etter hvilke vei pilene ligger. Det er også hull i veien, bakker og gjenstander som stopper deg. musikken er tekno/syreaktig, små pulserende låter som virker fengende i kanske 1minutt før du går temmelig lei. Grafikken er helt OK, spillopplevelsen er helt grei og spillet holder deg gående i 30 minutter før du går lei. neste ut er Fathammer classic: 3 spill i 1. Angelfish: Spillet er et typisk arcadespill som ligner på 1940-serien fra de gode gamle arcademaskinene. Spillet er litt vanskelig. Det virker veldig flash-aktig og holder deg gående for kanskje 30 minutter. Stuntcar Extreme: Dette spillet går ut på å kjøre hurtigst gjennom en bare. elendig grafikk, fysikkmotoren er ikke den beste, men spillet er til visse grader underholdende og spillet holdt meg gående i 1 time. Super Drop Mania: Link Spillet ligner en del på PSPs Lumines og målet er å fjerne alle brikkene i bunnen ved å slippe brikker av samme farge ned på de som allerede ligger der. spillet er passe underholdende men lyden er utrolig dårlig. det er ikke mye mer som skjer enn at brikker faller ned og forsvinner, noe som gjør at en halv time med dette spillet er mer enn nok. Richard Burns Rally: De fleste vet vel hva dette spillet går ut på. fysikken på bilen er litt merkelig og spillet minner litt om flash-spill med tanke på det aller meste; musikken er av gårlig kvalitet, lydeffektene er av dårlig kvalitet, grafikken er ikke bra, og som sakt er fysikken merkelig. Likevel er spillet det som holder lengst. Vi må jo nesten også sammenligne de bærbare konsollalternativenes fysiske størrelse: Her har vi Giz, PSP og DS. Skjermen til PSP er STOR i forhold til Giz, som har en skjerm på størrelse med en av DS sine. Konklusjon Kjøp Gizmondo for å høre på musikk og for å se film. Ikke kjøp Gizmondo for spillene, SMSmulighetene, kameraet, GPS eller "Homebrew" (eneste "homebrew" spillet som er der ute, er Sonic). Oppdatering: Nå er det endelig mulig å kjøre homebrew på Gizmondo:) Endret 24. mars 2006 av capy Lenke til kommentar
capy Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Reserverer en til senere. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Tenkte på en Gizmondo. Men når de ikke slenger ut oppdateringer lengre og dumb-ads EDIT: Kjempebra test Endret 18. februar 2006 av Bundy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Absolutt ein godkjent test Overraskar meg egentlig ikkje at du får feilmelding, men forstår ikkje korleis det er mogleg å sende ein konsoll på markedet der du må ha oppdatering for å få eit spel til å virke. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Knakende bra test, veldig gode bilder. Vurderte å kjøpe en Gizmondo, men etter denne konklusjonen tror jeg jeg dropper det. Lenke til kommentar
capy Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Det gjør du nok lurt i. Ser nå at det er en del ting jeg har glemt å få med, for eksempel alle de ulike funksjonene som aldri ble aktivert (GPS sporing over nettet for eksempel) men det mest relevante for en potensiell kjøper, er ufattelig dårlig batterikapasitet. Det kneler lett på 1 1/2 time om du ser film og spiller spill. Endret 20. februar 2006 av capy Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det ble visst PSP. Droppa å kjøpe Gizmondo. Når det bare finnes dårlige spill til en spillkonsoll så dropper jeg absolutt det. "Kjøp Gizmondo for å høre på musikk og for å se film." PSP gjør samme jobben mye bedre, bare litt dyrere. Lenke til kommentar
capy Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Det ble visst PSP. Droppa å kjøpe Gizmondo. Når det bare finnes dårlige spill til en spillkonsoll så dropper jeg absolutt det. "Kjøp Gizmondo for å høre på musikk og for å se film." PSP gjør samme jobben mye bedre, bare litt dyrere. 5636259[/snapback] Forsøk med over dobbelt så dyrt. MemoryStick er også priset en del høyere enn SD minnekort. Men jeg ville så klart valgt PSP fremfor Giz for å se film eller spille spill. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Har bestilt 2 gb minnekort fra eBay. Sykt dyrt, men når man har PSP 1.5 så er det absolutt verdt det. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) fekk min gizmondo for noen timer siden passet fint at demo kortet kan overskrives. Så den er nå proppa med mp3 *det lille man kan få inn på 64mb brikke* Men det får holde til jeg får kjøpt meg 2gb brikke Endret 20. februar 2006 av XeLix Lenke til kommentar
pastortom Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 gryxor.. skaffer deg 4gb minne pluss 2x batteri kapasitet til pspen for kun 2000 kr.. sjekk evt link: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=23580535 Absolutt verdt det =) Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 capy: hvå står det i settingsen din på hvilken versjon du kjører av firmware? et ikkje om min er oppdatert eller ikkje. kjøpte den brukt Lenke til kommentar
Mala Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Meget bra test dette her, den vil sikkert vere til hjelp for enkelte Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Fin test! Vurderte sterkt å kjøpe en Gizmondo, men jeg tror jeg dropper det ettersom du var så misfornøyd. Endret 21. februar 2006 av Rune_F Lenke til kommentar
HanZl Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Vuderte også å kjøpe denne saken, men siden gps systemet aldri vil opp å gå så blir det vel en pda. Men trur noen at det kommer homebrew til gps systemet? Lenke til kommentar
capy Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Det er vel ingen som vet. GPS fungerer for USA og UK, men kartet til Europa er enda ikke kommet på markedet, så det spørs.. om et signeringsprogram blir sluppet, vil man kunne bruke homebrews. Lenke til kommentar
capy Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 capy: hvå står det i settingsen din på hvilken versjon du kjører av firmware? et ikkje om min er oppdatert eller ikkje. kjøpte den brukt 5639677[/snapback] bare hent ned Gizmondo Service Pack A så skal du ha nyeste versjon. http://www.gizmondo.com/download/service_p...vice_pack_a.exe Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Sitter nå også og ruger på en Giz... Det mest skuffende er som sagt batterilevetiden... ellers fikk jeg ganske nøyaktig det jeg forventet meg... Men jeg skulle gjerne likt å hatt GPS-funksjonen... Noen som har hørt noe mer om hvordan det ligger an på det området?? All info mottas med takk... Lenke til kommentar
capy Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Det ser mørkt ut for europakartet. Eneste håp (slik jeg ser det) er gjennom homebrew. Konsollproduksjonen er død, spillproduksjonen er død, Gizmondo-logoet er tatt av flere store sider, ingen vil ha noe med den å gjøre. Mener jeg har lest at rettighetene til spill ikke skal selges heller (aner ikke hvor jeg har det fra) så da er det over og ut for den konsollen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå