Gå til innhold

Hp bærbar med 14", trenger råd.

erik_sve

Anbefalte innlegg

Jeg har sett meg ut denne HP Pavilion dv1536 med 14" skjerm:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=62335#

Jeg har sett masse rundt etter pcer med 14" skjerm. Har sett mye på asus sin men den koster nermere 15k. Jeg hadde planer om å ligge rundt 10k. Så til slutt fant jeg denne med temmelig bra spesifikasjoner god ram og hd.

Er det noen som har erfaring med denne? Batterilevetid? Noe negativt jeg bør vite om HP?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har sett meg ut denne HP Pavilion dv1536 med 14" skjerm:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=62335#

Jeg har sett masse rundt etter pcer med 14" skjerm. Har sett mye på asus sin men den koster nermere 15k. Jeg hadde planer om å ligge rundt 10k. Så til slutt fant jeg denne med temmelig bra spesifikasjoner god ram og hd.

Er det noen som har erfaring med denne? Batterilevetid? Noe negativt jeg bør vite om HP?

Takker for svar.

5625874[/snapback]

Maskinen ser ok ut, men litt utdatert teknologi. Når det gjelder ytlese for du veldig mye mer for pengene her: Dell Inspiron 630m Prisen som umiddelbart dukker opp er 2000,- for høy; du må sette garanti til 1 år hente/bringeservice.

Olav

Lenke til kommentar

Dell sin Inspiron 630m så bra ut den og ser at dem har tilbud på den i noen dager nå. Det jeg lurte på er om det er noen som vet hvor langt ut batteriet vil stikke ut bak og om det er veldig plagsomt. 4 timer holder for meg igrunn men vis det ikke er for plagsomt hadde flere timer vært og ønske.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt Hp dv1536, og venter i spenning...Men leste her at den er litt utdatert på tekonologi...Vil gjerne vite om det er et veldig dårlig kjøp ifht Dell sin som også er nevt her. Har hørt litt forskjellig om Dell, og at de ikke alltid er like bra :hmm:

Takker!

5640597[/snapback]

Det er vel jeg som er skyldig :ohmy: i å si at det var litt utdatert teknologi.

Merk deg at jeg nå kun snakker om ytelse. Design, byggekvalitet, skjermkvalitet etc kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har sett noen av de aktuelle maskinene. Av erfaring vet jeg imidlertid at Dell stort sett har gode skjermer, mens de er sånn midt på treet hva byggekvalitet angår. Personlig setter jeg ytelse først når jeg vurderer maskiner, men dette er en smakssak.

Prosessoren i HP-maskinen er av typen "Dothan". Etter denne kom "Sonoma" og akkurat i disse dager kommer disse (Dual) Core prosessorene for fullt. I prisklassen du opererer er de fleste maskiner i dag utstyrt med Sonoma-prosessorer, som yter litt bedre enn en Dothan-prosessor. I tillegg er det slik at med på lasset får man gjerne forskjellige RAM-typer. Det er mulghet for raskere RAM i maskiner med Sonoma-plattform. I Dell-maskinen er det altså en nyerer type prosessor og en bedre (raskere) type RAM.

Jeg registrerer at det i tillegg er en, relativt sett, treg Dothan-prosessor som står i HP-maskinen på 1.6 GHz. I Dell maskinen kan man vel til samme pris få en 2.0 GHz-prosessor. Og for å toppe det hele er det en treg harddisk i HP-maskinen på 4200 rpm, mens Dell-maskinen er utstyrt med en harddisk på 5400 rpm. Det virker som de aller fleste mener en 5400 rpm-disk er en stor fordel framfor en på 4200 rpm.

Så svaret på spørsmålet må bli ja. Rent ytelsesmessig er det et klart dårligere kjøp enn Dell-maskinen. Du kan vel strengt tatt få en bedre Dell-maskin for 1000-2000 mindre (forutsatt en pris på ca 10 000,- på HP'en).

Om Dell er dritt? Personlig synes jeg ikke det, og jeg mener de som påstår det ikke helt vet hva de snakker om. De har gode maskiner til bra priser, men har litt å hente på byggekvaliteten. Det betyr ikke at de går i stykker av seg selv, men at det er litt knirking her og der som ødelegger følelsen av kvalitet noe. Synes også Dell har en dårlig markesføringsstrategi med sine forvirrende websider, stadig endring i tilbud og konfigurasjoner etc men det er en annen sak.

Når alt dette er sagt så blir dette teoretiske forskjeller. I praktisk bruk vil forskjellene du merker være avhengig av hva du bruker maskinen til. Driver du med surfing, office etc vil ikke forskjellene være merkbare. Det kan som sagt også være designmessige eller byggekvalitetsmessige grunner til å kjøpe HP'en, men dette kan jeg ikke vurdere. Og HP'en er ikke noen dårlig maskin, den kan brukes til det meste, men den virker litt overpriset synes jeg.

Håper dette ble en oppklaring.

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

Takker for dette.

Maskinen kommer til å bli lite brukt til spill, men musikk,surfing og office. Har allerede fått maskinen etter bare 2 dager,og er fornøyd. :thumbup: Har tittet i lenger tid på forskjellige, men ble så mange at jeg bare bestemte meg. Men ser at den er litt tregere, men til mitt bruk håper jeg ikke å merke store forskjellen.

Men takker masse for tilbakemeldingen. Ganske vanskelig for en nybegynner å finne frem i jungelen. Og det er også veldig mange meninger der ute, og motstridende meninger og..he,he...Ikke alltid like lett... :hmm:

Lenke til kommentar
Takker for dette.

Maskinen kommer til å bli lite brukt til spill, men musikk,surfing og office. Har allerede fått maskinen etter bare 2 dager,og er fornøyd.  :thumbup: Har tittet i lenger tid på forskjellige, men ble så mange at jeg bare bestemte meg. Men ser at den er litt tregere, men til mitt bruk håper jeg ikke å merke store forskjellen.

Men takker masse for tilbakemeldingen. Ganske vanskelig for en nybegynner å finne frem i jungelen. Og det er også veldig mange meninger der ute, og motstridende meninger og..he,he...Ikke alltid like lett...  :hmm:

5649989[/snapback]

Nei det er ikke lett å få oversikten, og som du sier er det mange meninger. Har følelsen av at de nesten bare er valg av bilmerker og fotball-lag som kan måle seg med de følelsene som blir satt i sving når man snakker om valg av bærbar maskin :)

Du vil nok bli godt fornøyd ja, det er ikke noe bomkjøp du har gjort.

Grattis med ny maskin!

Olav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...