Gå til innhold

Speilrefleks og makrofotografering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du får macro, men gud så vanskelig det er å fokusere korrekt med rev. ring. hehe

5644872[/snapback]

Prøvde det før, mens jeg brukte Dimage 7Hi, men mens jeg har skutt film har det ikke vært mye eksperimentering..

http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=113227

Det er tydeligvis et hakk mer utfordrende å fokuserer en reversert 28/2 montert direkte på huset, men dette kan bli et morsomt sideprosjekt når livet dukker frem fra under den hvite døden :)

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
du får macro, men gud så vanskelig det er å fokusere korrekt med rev. ring. hehe

5644872[/snapback]

Prøvde det før, mens jeg brukte Dimage 7Hi, men mens jeg har skutt film har det ikke vært mye eksperimentering..

http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=113227

Det er tydeligvis et hakk mer utfordrende å fokuserer en reversert 28/2 montert direkte på huset, men dette kan bli et morsomt sideprosjekt når livet dukker frem fra under den hvite døden :)

Mvh

Kjetil

5645047[/snapback]

Har prøvd noen dager nå med 50 mm og 28 mm reversert. 50 mm er ganske grei å fokusere, men 28 mm........fyttikatta, er ikke lett å få fokus rett der.

Vær også klar over at av de fora jeg har besøkt er dette det eneste stedet jeg har sett folk som har tvilt på optisk ytelse med reversert optikk. :cool:

Men det er helt klart at det er mindre fleksibelt og en skikkelig utfordring.....

Lenke til kommentar
Kanskje litt noob spørsmål, men men. Kan man bruke Sigma 150mm/F2.8 til portretter og som en vanlig tele også, med god kvalitet?

5644825[/snapback]

Kvaliteten vil nok vaere god, men lykke til med portrettbilder paa effektiv 225mm. Da skal du staa bra langt unna modellen. Er vel ikke portretter, men papparazzibilder du soeker? :p

Men for all del, bildekvalitetsmessig vil det funke flott.

Lenke til kommentar

Tamrons 90mm er skarpere enn Sigma's 105 om det er noen som bryr seg med slikt. Jeg kjøpte Tamron makroen for et par dager siden. Fikk kjempepris på den i Singapore, betalte ca 2100 nok for den. Vet om folk på forumet som har bestillt via nett til ca samme pris.

Til portretter er den veldig go. Kansje litt i største laget med 90mm, men det er strengt tatt smakssak hvor langt vekke man vil stå fra den man tar bilde av.

Lenke til kommentar

Til de som tviler på kvaliteten på makro med "vanlig" objektiv og mellomringer: Jeg har en 50mm f1.8 AF-D Nikkor som jeg bruker med 62mm mellomringer (150 kroner med frakt fra eBay). Jeg tør påstå at dette funker glimrende. Det som er vanskelig er å fokusere, da man må blende ned en god del for å få nok DOF. Uten veldig god belysning sliter jeg veldig med dette, så det funker vel best til arrangerte eller stillestående motiver. Bruker typisk blender mellom 8 og 16. Eksempel på 100% crop kun konvertert fra RAW med litt støyreduksjon i Rawshooter Premium:

skrotcrop.jpg

Hele bildet, nedskalert: skrotingbilde

Sånn at det er sagt, dette er håndholdt og kun en test, ikke noen kunstneriske ambisjoner her :)

Mvh

Helge

Endret av Helolle
Lenke til kommentar
synes det ble ganske bra resultat uansett :)

hmm, mellomringer istedet for reversering...til bare 150kr ca?...hvilken ebay butikk brukte du?

5657463[/snapback]

Auksjonen kan fortsatt ses her: eBay Han/de kaller seg fotodiox_gear.

OBS at disse ringene ikke har CPUkontakter. Blender kan heller ikke styres, så du er avhengig av manuellfokus og blenderring på objektivet. Lysmåling får du heller ikke, men fokusindikatoren fungerer (i hvertfall på D50/D70).

Hadde pakka mindre enn 14 dager etter at jeg hadde betalt, og det må jeg si er temmelig brukbart. Ringene bærer preg av å være billige, men er fullt brukbare. Laget i aluminium virker det som. Det svakeste punktet ser ut til å være låsepinnen som holder objektivet på plass, men jeg er ikke veldig urolig :)

Mvh

Helge

Lenke til kommentar

For meg virker opplegget med reversering og mellomringer ganske jalla og halvveis. Manuell blending uten noe særlig bilde i søkeren samt vanskelig og treffe med fokus?

Nei, da hadde jeg heller satset på en annen type bilder, eller kjøpt meg egnet utstyr.

Lenke til kommentar
For meg virker opplegget med reversering og mellomringer ganske jalla og halvveis. Manuell blending uten noe særlig bilde i søkeren samt vanskelig og treffe med fokus?

Nei, da hadde jeg heller satset på en annen type bilder, eller kjøpt meg egnet utstyr.

5657580[/snapback]

Jeg synes det er deilig å jobbe helmanuelt. Det kreves en del prøving og feiling, men etter hvert synes jeg det arter seg veldig bra. Bildet i søkeren er til tider problematisk, men det går å håndtere. Blir lite nattmakro (finnes det et sånt begrep?) på meg dog ;)

Uansett hva du gjør vil fokusering være vanskelig. AF funker rett og slett ikke til makro. Kameraten med sin tamron 90mm har det ikke mye lettere enn meg. Men lommeboka hans er en god del lettere enn min.

For meg er makro en morsom sær ting, ikke noe jeg gidder å blåse masse penger på, og da er mellomringer og et skarpt fastobjektiv med blenderring en veldig grei måte å komma unna billig på.

Mvh

Helge

Lenke til kommentar

Jeg har de siste 3 årene fotograferte my i nærfotoområdet. Både med makroobjektiv (med og uten mellomring(er)), reversert objektiv festet på kamera via reverseringsring, 85/1.8 med en reversert 50/1.8 påmontert foran, konvertert røntgenobjektiv med fast fokus og fast blender på 0,75 samt forsatslinser fra +1 til +10 påmontert på zoomobjektiv og fast brennevidde..

Det en er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Hvert enkelt av de ulike oppsettene har sine fordeler og ulemper. Utfordringene er å utnytte dette til din kreative fordel!

Skal du ta f. eks. insektsportretter benytt et dedikert makroobjektiv med så lang brennevidde som du har råd til. Sigma 150/2.8 er et meget bra objektiv.

jeg har bilder fra alle de ulike oppsettene som jeg er meget tilfreds med og fått mange positive tilbakemeldinger på.

Mitt favorittoppsett er 85/1.8 med frontmontert reversert 50/1.8. Den benytter jeg oftest med blender 1.8-4. Det gir en svært kort dybdeskarphet og et avbildningsforhold på 1,7:1.

Bruk det du har, lær deg å bruke det og forsøk alle de andre mulighetene som finnes. Ikke lås deg til EN måte som det eneste saliggjørende. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...