Gå til innhold

Lukte på ordet "selvironi"

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Hva er selvironi?

Å være selvironisk betyr at man til en viss grad ikke tar seg selv så veldig høytidlig.

Hvordan er det aktuelt på dette forumet?

Du kan tåle at andre spøker med deg, og ler av det selv fordi du kan ta sider ved deg selv humorstisk.

Hvem kan spille på selvironien din?

De personene som du har god kontakt og som er dine nære venner. De kjenner deg nemlig godt, og vet hvordan du ser på deg selv. De kan gjerne spøke på de rette strengene, og vet at resultatet blir at du selv begynner å le.

Har alle selvironi?

De fleste har nok en eller annen form for selvironi. Men det er veldig varierende fra person til person. Det finnes mange forskjellige mennesketyper, og du vet aldri hvordan de du møter på er, før du kjenner dem veldig godt.

Hørt på dette forumet:

"Hvis du skal delta her, så må du ha selvironi i hvert et tilfelle og tåle at andre tuller med deg". Før man kommer med en sånn uttalelse er det veldig viktig å tenke på hva slags mennesketyper som er her. Blant 70.000 mennesker møter man veldig mange forskjellige typer, og jeg tviler på at alle har samme dose selvironi.

Hva er egentlig problemet?

Noen personer har kanskje en stor mangel på oppmerksomhet i det daglige livet, og bruker forumet for å bygge seg opp selvtillitt og popularitet. De vinner frem på å hele tiden hakke på andre folk i unnskyldning av selvironiens tegn.

Konluderende spørsmål:

Folkens, har dere glemt at dette er et debattforum og ikke et samfunn hvor man bygger opp et sosialt miljø?

Endret av anth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg vil si dette er minst like community som debattforum. Er først og fremst i Politikk og Religion det kommer.

Men jo: en MÅ ha mye selvironi. Hvis en ikke har det så kan dette være en fint sted å bygge seg opp selvironi, det er nemmlig gull verdt i mange andre sammenhener.

Men en bør jo kanskje noen ganger tenke seg over hvor langt en går.

Lenke til kommentar

En person kan ikke si hva andre må eller ikke må ha. Mennesketyper er forskjellige, og det er noe jeg påpeker her. Psykologistudier vil vise at du tar feil på dette punktet, TLZ.

Ediut: Selvironi er også et våpen som folk har fått fordi de ble mobbet som barn. Hva er bedre enn å la stygge ord bare prelle av, slik at man ikke må innse at mobbingen foregår?

Vel, her kan det være motsatt. Folk som ikke eier selvironi (eller som er selvironiske blant venner de kjenner godt), vil føle seg tråkket på av enkelte uttalelser på dette forumet.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Nei, hva jeg mener spiller liten rolle i denne saken. Hvordan 70.000 forskjellige personer ser på seg selv, er det som er vesentlig her.

Angående humorbruk, så må en selvsagt få lov til det. Problemet er at i det noen sier ifra om at noen har gått for langt, så kommer argumenteringen om selvironi ganske kjapt frem. Poenget mitt er at om personer har selvironi eller ikke, er ikke noe andre forumbrukere har noe med å gjøre.

Lenke til kommentar
En person kan ikke si hva andre må eller ikke må ha.

5625655[/snapback]

En person kan gi råd til en annen person. Du MÅ ikke ha selvironi, men hvis du er følsom for all form for mobbing, er ikke dette stedet å henge. Hvis du ikke takler at folk er uenig med meningene dine, eller har en mening om deg og ikke er redd for å ytre den, så er ikke dette stedet for deg.

OT-baren er et sted hvor folk møtes for å snakke om teite ting og møte nye mennesker, ikke diskutere hva som faktisk er bedre av en rimjob og en blowjob.

Lenke til kommentar
En person kan ikke si hva andre må eller ikke må ha.

5625655[/snapback]

En person kan gi råd til en annen person. Du MÅ ikke ha selvironi, men hvis du er følsom for all form for mobbing, er ikke dette stedet å henge. Hvis du ikke takler at folk er uenig med meningene dine, eller har en mening om deg og ikke er redd for å ytre den, så er ikke dette stedet for deg.

OT-baren er et sted hvor folk møtes for å snakke om teite ting og møte nye mennesker, ikke diskutere hva som faktisk er bedre av en rimjob og en blowjob.

5625784[/snapback]

Det er en ting å være uenig, men når man begynner å angripe person så begynner det å bli temmelig usaklig. Det er veldig typisk at man da får til svar "ja, men han må jo tåle å høre litt når han sier så dumme ting. Han må jo ha litt selvironi".

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noen i klassen min.

Først så kan de kanskje tulle med et ellerannet som kan sees på som "erting" men alikevell er en spøk. Det er jo greit. 1 eller 2 ganger. Men når de drar den samma spøken fire fem ganger om dagen.

Man blir nogen lunde lei av det da.

så blir man kanskje ergelig og ber de om å slutte. så gir de seg ikke, nok en gang :p og da blir man sur.

"eier du ikke selvironi eller?"

*slå personen* :p

Lenke til kommentar

@anth: Skjønner hva du prøver å få fram og jeg er helt enig med deg.

Forumet nærmer seg statusen ”slagmark”. Det går ikke en dag forbi uten at håning, uthenging og mobbing. Et forum skal være et sted hvor du kan logge på og snakke med folk om politikk, musikk eller andre interesser. Ikke et sted hvor du får dritt slengt i fjeset på grunn av en liten feil du gjorde for et år siden, eller kanskje du ikke har gjort noen feil i det hele tatt. Men slik har det nå blitt. Istedenfor et hyggelig sosialt sted, har diskusjon.no blitt et sted hvor visse grupper bruker fritiden på å henge ut andre brukere for å få en så lenge ettertraktet oppmerksomhet. Jeg synes nå det er tullete at en liten gruppe brukere skal få ødelegge for resten av brukerskaren ved tullete og hånelige bemerkninger. Men det er sikkert bare meg..

Folk her på forumet drar ting for langt. Det er veldig lett å bli tøff ovenfor en person som sitter på andre siden av Norge.

edit:

Det er en stor forsjell på mobbing og å spille på selvironi.

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Konluderende spørsmål:

Folkens, har dere glemt at dette er et debattforum og ikke et samfunn hvor man bygger opp et sosialt miljø?

Jeg har den oppfattning av at dette er en himmelks konklusjon.

Jeg liker selvironi. Selvironi hjelper på selvfølelsen. Men i det øyeblikket noen bruker morsomme sider av meg sarkastisk mot meg i en diskusjon, går det for langt. Det er en grense et sted.

Lenke til kommentar
i norge har vi noe som heter ytringsfrihet. dvs at alle skal kunne uttrykke sine meninger om hva de vil. men man må vise respekt for andre. Hvis man ikke gjør det, må man godta at andre ikke respekterer deg.

5626253[/snapback]

"Vis respekt, få respekt" - en kjempegod leveregel.

Er dog ikke så flink til å følge den selv. Er ofte at folk som ikke viser meg respekt i det hele tatt, får respekt fra min side.

Lenke til kommentar
Et forum skal være et sted hvor du kan logge på og snakke med folk om politikk, musikk eller andre interesser. Ikke et sted hvor du får dritt slengt i fjeset på grunn av en liten feil du gjorde for et år siden

5626228[/snapback]

Jammen det er jo så gøy. :(

Lenke til kommentar

"Ediut: Selvironi er også et våpen som folk har fått fordi de ble mobbet som barn. Hva er bedre enn å la stygge ord bare prelle av, slik at man ikke må innse at mobbingen foregår?"

Mener du virkelig at hvis man blir mobbet som liten, så tåler man det mer og mer? Jeg tror heller det er helt andre veien.. Selv ble jeg nesten aldri mobbet, og er veldig selvironisk.

Lenke til kommentar

Er delvis uenig påstanden om at selvironi er et "våpen" man utvikler av å bli mobbet. Selvironi er for meg bl.a. evnen til å se og kunne le av sine egne feil/mangler.

Man MÅ heller ikke ha selvironi men er jo en fordel da. Tror man hadde blitt litt vel høy på pæra om man manglet dette totalt.

Det nytter heller ikke å komme med sårende utsagn om andre for så å prøve å rette opp det hele ved å si "Du må jo ha litt selvironi."

Selv om dette er et forum/community hvor ytringsfriheten råder så må man ta hensyn til at det man sier kan tolkes på andre måter enn det kanskje var ment i utgangspunktet. LITT forståelse må man ha!

Edit: Leif på besøk igjen ja...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Å spiller på selviron er noe man gjør selv, ikke noe andre gjør mot deg.

5626318[/snapback]

Jeg tok ikke poenget.

Uansett, man må jo ha selvironi for å la andre tulle med deg. Men noen ganger går det jo over streken.

Lenke til kommentar

Vel, hvis folk tar seg så fryktelig nær av ting her er det vel bare å stikke fra dette forumet og finne seg et annet, strengere et.

Man bør skjønne at man bør ha en viss tykkelse på huden før man slenger seg inn i diskusjoner der det er sannsynlig at man blir flamet/""mobbet"" for synspunkter eller kommentarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...