ovni Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Bruker html-forms og php for å lagre info i en mysql-database. Har merket at æøå lagres som merkelig tegn i databasen. Ø blir feks til Ã~. Når dette hentes ut til en html-fil vises tegnet som Ã~ i koden, men det vises som Ø på siden. Er det noen måte jeg kan få æøå til å lagres som æøå i databasen, og også sendes ut til siden som æøå, slik at jeg heller kan bruke html_entities for å vise de rett? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Her har du eit klassisk tegnsettproblem. Etter kva tegn som blir blanda så rekner meg med at det er ein utf-8 / latin-1(iso 8859-1) -blanding sett ein encode("variabel", "tengsett") så vil det nok sjå bedre ut i databaeen også. Lenke til kommentar
ovni Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Prøvde med en utf8_decode($variable) før jeg sendte info til databasen. Det fungerte, men hvorfor fungerer det ikke uten utf8_decode() når jeg har satt opp både webside og database/tabell til å bruke utf-8? websiden er satt opp til å bruke utf-8 slik: <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8" /> Har det noe med andre innstillinger på webserver eller database å gjøre? Hadde jo vært enklere om en slapp å bruke utf8_decode($variable). Skulle jo tro det gikk an om alt stod på utf8? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Der setter vel du berre kva tegnsett browseren skal lese i, korleis phpen skal behandle tegnsettet blir vel ikkje definert der. Det eg har med php å gjere går veldig lite på websider, men eit system som ligger bak med reine php-klasser (rundt 150-250k kodeliner total, fordelt over 200-300 klassefiler) Og der har me hatt nok av tegnesttproblem, spesielt der systemet snakker med andre system via soap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå