Gå til innhold

Amerikanere saksøker norge pga bensinprisen.

Anbefalte innlegg

Søkte på et tilfeldig ZIP nr på http://www.gaspricewatch.com/new/default.asp

og fikk priser på $2,09 som det billigste. $2,29 for "premium" hva nå det er.

Dollarkurs 6,80 gir en pris på 14,20 nok pr gallon. En gallon i USA er 3,785 liter. Det gir en literpris på ca 3 kr 75 øre.

Foreløpig har de vel ikke altfor mye å klage over.  :p

5630301[/snapback]

Noen som er med på et spleiselag for å dra en liten slange gjennom atlanterhavet fra "over there", til et sted på sørlandet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, de saksøker ikke selskapene fordi de mener at prisen burde vært lavere, men fordi de mener at selskapene har brutt loven:

"Anklagen er at de på ulovlig vis har samarbeidet med Opec om å holde oljeprisen på et unaturlig høyt nivå."

Selskaper i Norge blir da også dratt for retten dersom de gjør noe slikt? Eller? Konkurransetilsynet og det der?

5630363[/snapback]

OPEC er et kartell og kartellvirksomhet er ulovlig etter norsk lov, så ja, konkurransetilsyn og alt det der.

Rent teknisk er Norge en "ytre fiende" til OPEC, siden vi er en produsent utenfor kartellet og vi "bryter" med kartellets avtalte kvoter akkurat som vi vil. Et kvotekartell som OPEC selger nemlig den mengden som tjener de best mens Norge selger etter den mengden som tjener oss alene best. OPEC har også indre fiende, siden enkelte av landene har flere ganger solgt mer enn avtalt. Skulle amerikanske idioter anmelde noen så er det vel OPEC?

OPEC er ulovlig etter norsk lov og tjener ikke forbrukerne, men om man ser positivt på det tjener OPEC indirekte både den norske stat og miljøet. :)

Lenke til kommentar
HAHAHAHAHEHEHEHohoho... USA er i mune øyne en stor vits!

Hvis de syntes bensinen er så dyr, så la vær å kjøpe bensin, kjøp EL-bil.

begynn a sykle eller gå.

Noen som er med å saksøke USA?? Jeg liker de ikke.

5626407[/snapback]

jeg tror jeg saksøker USA generellt på grunnlag av emosjonelle traumer jeg fikk av å se og høre om Katrina offre. Ettersom katastrofen skjedde på amerikansk jord er det bare naturlig å saksøke dem... :roll:

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg bor i USA dette året, og her i området er bensinprisene rundt $2.30/gallon. er som regel 10 cent mellom de 3 forskjellige typene; 87, 89 og 91 oktan. De er altså litt mer miljøvennlige når det kommer til oktannivå, men de tar det lett igjen på bensinforbruk. Læreren min var forøyd fordi han har bytta fra en bil som gikk 8 miles per gallon til en som går 12-13 miles per gallon. Omregnet til norske standarer blir dette omtrent 2 liter på mila og rundt 4 kr literen. Og de klager. Tro meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...