el-asso Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hvis de kjøper seg noen japanske biler som ikke bruker så innihelvetes mye bensin, så hadde de ikke trengt å saksøke:) 5628580[/snapback] Nå tviler jeg på om bensinforbruket er det som avgjør om tre skrullinger går til sak. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Hadde vel vært mer fornuftig å saksøke Bush-administrasjonen og det amerikanske forsvaret for de høye oljeprisene vel? EDIT: på en annen side så har de jo delvis rett. Norge har flere ganger justert oljeproduksjonen i sammarbeid fra OPEC. Men dette var vel når oljeprisen lå på rundt 12,50$ per fat... Endret 19. februar 2006 av L4r5 Lenke til kommentar
underground Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Bensinen er billig i USA da(rundt 8-9 kroner??). Her i norge er det avgifter på avgifter. 5626263[/snapback] Tror bensinprisen er rundt 3 kr pr liter i USA. Så noe om at prisen pr gallon var 2-2,5 dollar. Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 2.25 dollar per gallon * 6.7 dollarkurs / 3.78 ~ 4 kr Lenke til kommentar
Pdisch Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hvis de kjøper seg noen japanske biler som ikke bruker så innihelvetes mye bensin, så hadde de ikke trengt å saksøke:) 5628580[/snapback] Naa er det jo faktisk slik at Japanske biler er veldig godt ansett i USA, kvalitet og lav pris har gjort at til og med hardbarkede rednecks kryper til korset og kjoeper utenlandske biler. Problemet er det at den gjennomsnittlige Japansk-Amerikanske bil er ikke saerlig bensingjerrig, iallefall i forhold til japanske biler i Japan og Europa. Ellers saa er vel ikke dette soeksmaaalet akkurat representativt for amerikanere da. Disse idiotene kommer nok ikke til aa naa langt i det amerikanske rettsystemet, soeksmaalet er markedsfiendtlig, og i tillegg saa vil et slikt lite advokatselskap proeve seg paa overmakten med tanke paa mengden advokater som oljeselskapene kommer med. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Bensinen er billig i USA da(rundt 8-9 kroner??).Her i norge er det avgifter på avgifter. 5626263[/snapback] Tror bensinprisen er rundt 3 kr pr liter i USA. Så noe om at prisen pr gallon var 2-2,5 dollar. 5630084[/snapback] Søkte på et tilfeldig ZIP nr på http://www.gaspricewatch.com/new/default.asp og fikk priser på $2,09 som det billigste. $2,29 for "premium" hva nå det er. Dollarkurs 6,80 gir en pris på 14,20 nok pr gallon. En gallon i USA er 3,785 liter. Det gir en literpris på ca 3 kr 75 øre. Foreløpig har de vel ikke altfor mye å klage over. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 I følge http://www.gasbuddy.com/ er 1,979 det billigste nå, gjennomsnitt på 2,224 USD. En må også være klar over at mens i 95 oktan er mest vanlig i norge er 89 oktan standard i USA. Så vidt jeg husker fra da jeg var over i høst fantes det ikke høyere enn 92 oktan å få tak i. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Altså, de saksøker ikke selskapene fordi de mener at prisen burde vært lavere, men fordi de mener at selskapene har brutt loven: "Anklagen er at de på ulovlig vis har samarbeidet med Opec om å holde oljeprisen på et unaturlig høyt nivå." Selskaper i Norge blir da også dratt for retten dersom de gjør noe slikt? Eller? Konkurransetilsynet og det der? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 I følge http://www.gasbuddy.com/ er 1,979 det billigste nå, gjennomsnitt på 2,224 USD. En må også være klar over at mens i 95 oktan er mest vanlig i norge er 89 oktan standard i USA. Så vidt jeg husker fra da jeg var over i høst fantes det ikke høyere enn 92 oktan å få tak i. 5630347[/snapback] Vet du mer om årsaken til dette? 89-92 oktan fører vel til at motoren gir mindre "power" og bruker mer bensin, i forhold til f.eks. 95 oktan? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Altså, de saksøker ikke selskapene fordi de mener at prisen burde vært lavere, men fordi de mener at selskapene har brutt loven: "Anklagen er at de på ulovlig vis har samarbeidet med Opec om å holde oljeprisen på et unaturlig høyt nivå." Selskaper i Norge blir da også dratt for retten dersom de gjør noe slikt? Eller? Konkurransetilsynet og det der? 5630363[/snapback] Alt man kan si er: "Want oil? Gief money! Mohaha!" Selvsagt setter Norge opp prisen når andre oljeproduserende land gjør det, noe annet hadde jo vært helt latterlig. Men hvis vi har hemmelige avtaler på kammerset er jo ikke dét bra.. Blir interessant å se om disse 3 privatpersonenene har noen beviser. Selv Bush har jo nå sagt at amerika må satse sterkere på andre energikilder enn olje, så både de og vi må nok uansett forberede seg på en høy oljepris i lang tid fremover.. Endret 19. februar 2006 av klilleng Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 I følge http://www.gasbuddy.com/ er 1,979 det billigste nå, gjennomsnitt på 2,224 USD. En må også være klar over at mens i 95 oktan er mest vanlig i norge er 89 oktan standard i USA. Så vidt jeg husker fra da jeg var over i høst fantes det ikke høyere enn 92 oktan å få tak i. 5630347[/snapback] Vet du mer om årsaken til dette? 89-92 oktan fører vel til at motoren gir mindre "power" og bruker mer bensin, i forhold til f.eks. 95 oktan? 5630364[/snapback] Vet faktisk ikke. Trodde det hadde noe med miljøbestemmelser og gjøre? Det jeg derimot vet er at du trenger ikke lenger enn til Danmark for at 92 oktan er vanlig, der som i resten av vest-europa. Det er bare her hjemme vi av en eller annen grunn tviholder på den mer forurensende 95 oktanen. Fyller selv 92 oktan når jeg er nedover, men kan ikke si jeg har merket noe forskjell fra 95. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Nå har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om STL pg NHY har noe prissammarbeid hverken i USA eller andre steder. Om de har det vil det ikke være direkte overraskende siden det ikke er første gang norske selskaper blir funnet skyldig i slikt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Nå er jo amerikanerne verdensmestere i søksmål da. De ville jo saksøke hydro etter Oklahoma-bomben også... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 I følge http://www.gasbuddy.com/ er 1,979 det billigste nå, gjennomsnitt på 2,224 USD. En må også være klar over at mens i 95 oktan er mest vanlig i norge er 89 oktan standard i USA. Så vidt jeg husker fra da jeg var over i høst fantes det ikke høyere enn 92 oktan å få tak i. 5630347[/snapback] Vet du mer om årsaken til dette? 89-92 oktan fører vel til at motoren gir mindre "power" og bruker mer bensin, i forhold til f.eks. 95 oktan? 5630364[/snapback] Vet faktisk ikke. Trodde det hadde noe med miljøbestemmelser og gjøre? Det jeg derimot vet er at du trenger ikke lenger enn til Danmark for at 92 oktan er vanlig, der som i resten av vest-europa. Det er bare her hjemme vi av en eller annen grunn tviholder på den mer forurensende 95 oktanen. Fyller selv 92 oktan når jeg er nedover, men kan ikke si jeg har merket noe forskjell fra 95. 5630414[/snapback] Til informasjon: USA (og enkelte andre land) bruker en annen metode til å regne ut oktanverdien, som om jeg husker rett resulterer i en differanse på 4 eller litt mer fra den europeiske. Så 87-92 i USA tilsvarer 91-96 her hjemme... Geir Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Farlig å le for tidlig. Ser man på hva slags tåpelige erstattningssaker som tidligere er dratt inn for rettsvesenet i USA, og hvor saksøker har VUNNET, så bør man bli bekymret i stedet. 5626188[/snapback] Trekkes et norsk selskap for retten skal saken gå i Norge uansett. Angående oktannivåer. Er enkelte bilprodusenter som fraråder eierene av deres biler å bruke bensin med 92-oktan. Jeg vet ikke hvorfor, men en grunn har de vel? De har jo ikke store interessen av mer forurensning. Endret 19. februar 2006 av fredrikrb Lenke til kommentar
Pdisch Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Ikke for aa vaere en forstaasegpaaer, men de oktanverdiene som er ihvertfall brukt her i Texas er fra 87 til 93. 87 er brukt for amerikanske "kjerrer", mens de hoeyere verdiene er for finere maskineri fra andre steder i verden, saann helt generelt Sjekket bensinprisen i gaar, og den laa paa $2.15, som er omtrent paa gjennomsnittet den siste maaneden der jeg bor. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Til informasjon: USA (og enkelte andre land) bruker en annen metode til å regne ut oktanverdien, som om jeg husker rett resulterer i en differanse på 4 eller litt mer fra den europeiske. Så 87-92 i USA tilsvarer 91-96 her hjemme... Geir 5632284[/snapback] No shit? Har du en lenke? Jeg trodde ikke det var flere mulige måter å regne ut dette på...? Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 jeg skjønner ikke helt hva en distriktsdomstol i florida kan gjøre med det. dette er vel en "sak" for WTO Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Til informasjon: USA (og enkelte andre land) bruker en annen metode til å regne ut oktanverdien, som om jeg husker rett resulterer i en differanse på 4 eller litt mer fra den europeiske. Så 87-92 i USA tilsvarer 91-96 her hjemme... Geir 5632284[/snapback] No shit? Har du en lenke? Jeg trodde ikke det var flere mulige måter å regne ut dette på...? 5633230[/snapback] Wikipedia: In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "normal" gasoline in the US and Canada, would be 91 in Europe.Er vel ikke så overraskende at USA bruker en annen metode enn alle andre? Men uansett: Er det virkelig slik at bilen til den gjennomsnittlige amerikaner bruker så mye mer bensin enn her i europa? Har aldri sett statistikk på dette. Forresten, har bensinprisene steget like mye her i Norge som ellers i verden? Jeg er kronisk uinteressert i biler og kjøring, så jeg har ikke oversikt over dette... Lenke til kommentar
Pdisch Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Men uansett: Er det virkelig slik at bilen til den gjennomsnittlige amerikaner bruker så mye mer bensin enn her i europa? Har aldri sett statistikk på dette. Forresten, har bensinprisene steget like mye her i Norge som ellers i verden? Jeg er kronisk uinteressert i biler og kjøring, så jeg har ikke oversikt over dette... Naar jeg ser hvilke biler folk kjoerer rundt med der hvor jeg bor (Houston, Texas), saa vil jeg nok tro det at den gjennomsnittlige amerikaner bruker mer bensin enn den gjennomsnittlige nordmann. Offentlig transport her er reservert for de fattige og eldre, bil er generelt nest hoeyeste prioritet etter et sted aa bo. Hver eneste dag er det flere millioner kjoeretoey paa veien i Houston, og det er ikke mange av dem som har mer enn en person i bilen. Texas har ingen avgifter paa motorvolum og vekt, saa det er egentlig bare lommeboken som setter grenser. Dette reflekteres gjennom hvilke biler som folk kjoerer. Store pickup-trucker og SUV'er er normen, det er faktisk saa gale at de som bryr seg om sikkerheten er rent noedt til aa kjoepe en god og stor bil. Dermed saa blir bilene bare stoerre og stoerre. Naar det kommer til bensinbruket paa amerikanske mot europeiske biler, saa tror jeg ikke forskjellen er saa ekstremt stor her borte. Faktisk saa var en annen norsk familie's Chevrolet Suburban mer bensingjerrig enn vaar europeisk produserte bil, selv om Chevy'en hadde 2 liter stoerre motorvolum. Bensinprisene her borte har variert MYE mer enn i Norge. I Norge saa utgjoer de hoeye avgiftene paa bensin en buffer som gjoer at prosentmessige variasjon i prisene er mye mindre. Foerste gang jeg var i USA var i 2002, da laa prisen paa rundt en doller for en gallon, aaret etter laa den paa pluss minus $1.50, idag er den mellom to og $2.50, mens etter orkanene Rita og Katrina kom paa over tre dollar. Dermed sier det seg selv at bensinprisene svinger mye mer her i USA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå