Shikaru Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hei, jeg har en: AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3000+ cpu, og har lurt litt på om jeg kunne trengt noen form for ekstra kjøling. Før jeg formaterte og bytta over til nytt kabinett lå cpu'en på 30 grader så og si. Det var i et dårlig og lite kabinett, men da hadde jeg "åpning" i sidedøra, og en "trakt" som gikk direkte fra vifta og ut i "åpningen" Nå har jeg et lian li og ingen åpning i sidedørene. Det som er litt rart er at, selv om jeg har tatt av sidedøra på pcn, og har de iskaldt i rommet så går ikke cpu temperaturen under 50 grader, alt det andre av hovedkort, seagata osv pleier å ligge på rundt 25 - 30 grader til normalt, men helt nedi 15 grader når det er iskaldt på rommet. Broren min ser inget poeng i å kjøpe ny cpu, og derfor tenkte jeg at det hadde vært fint om jeg fikk kjølt den ned litt. Er egentlig ganske ny i detta omerådet, og trenger litt god veiledning. Takk for svar. Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Fant en cpu vifte nå. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312473 Trur dere den kanskje ville hjelpe litt på varmen i pcn? Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 den vil nok kunne dra ned temp litt ja, men kommer an på om du har andre vifter i kabinettet også. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) du hadde 30 grader i pcen, men nå 50 med samme vifte. så det utelukker at det er kjøleribba som ikke sitter skikkelig eller at du har nok god thermalpaste(sånn smøremiddel av sølv mellom prosessor og kjøleribbe. men ta det med ro cpuen tåler 80 grader. Men skaff gjerne et heatpipe system det holder mye varme vekke. Anmelder: Odd-Erik Johansen Jeg har en Amd64 3000+ som gikk ned i temperatur fra 55c idle til 39c idle. Ved full belastning gikk den ned fra 65c til 49c. Har montert denne kjøler`n på en p4-640-3,2 ghz og er meget fornøyd med resultatet. 28-29 grader på tommgang og alldri over 35 grader ved load amd med 39 idle, han må ha 30 grader på rommet og en prescott som har 28 grader? eg blir svimmel av dette, prescott blir skikkelig varme, amd har lite effektforbruk osv.osv her ser vi iallefall at godt ventilert kabinett med ikke for varm luft på rommet gjør underverker. men det som er bra med disse dyre kjøle elementene er at de holder load tempen vekke, med tweaket system eller ikke, garantert. til og med selv om vifta ryker. så redder de cpuen, dette utsagnet basert på hvor mange som kjører heatpipe uten vifte og har ok temp. kaldere system ikke verre ytelse. å investere litt i kjøling til et par hundrelapper er helt ok, disse kan en bruke i alle år med oppgraderinger ved å kjøpe nye feste annordninger. vannkjøling koster jo litt. og må ha litt mer vedlikehold. Endret 22. februar 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå