Gå til innhold

Kvantefysikk er sykt!

stiiig

Anbefalte innlegg

Med strengteorien, er det slik at en streng er et partikkel, og hvilket partikkel strengen er avhenger av vibrasjonsmønsteret til denne strengen?

Og et større objekt bestående av flere av samme partikkel er kun en haug av slike strenger som vibrerer sammen?

Jeg skjønner det ikke helt, for hvordan kan strengen, som er energi, være et partikkel, som er materie?

5775705[/snapback]

Jeg tror ikke man kan anse strengene som partikler. Det blir vel beskrevet som vibrerende strenger av energi. Hvordan man kan se for seg noe som ikke er materie vibrere er en annen sak. Forskjellig vibrasjoner i disse energistrengene danner forskjellige partikler og forskjellig slags energi, så ja, materie består også av disse strengene (selv om strengene i seg selv ikke er materie). Slik har i hvert fall jeg forstått det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nivået mitt er nok ikke så veldigt høyt, jeg går vk1(hadde 6 i naturfag da jeg gikk på ungdomsskolen, uten at det sier så mye). Men jeg synes at dette emenet virket så intressant, så jeg har ikke noe problem med å lese noen hundre sider for å forstå litt kvantmekantikk.

"Kvantemekanikk" av PC Hemmer, går det greit for meg som bare er 16 år å lese å forstå denne boken?

5774866[/snapback]

"Problemet" er at man ikke bare kan lese et par hundre sider og skjønne det. Selv har jeg boka "Kvantemekanikk" av PC Hemmer, og etter et par kapitler der blir det vanskelig.

Lenke til kommentar

hva er det egentlig å "skjønne" ?

problem nummer 1 er at man er fastlåst i tankegangen at et eple faller til jorda hver eneste gang det slippes. mens det i virkeligheten bare gjør det når vi ser stygt på det ;)

det er ikke så mye "å skjønne", det er imidletid en god del "å vite"

Lenke til kommentar
nivået mitt er nok ikke så veldigt høyt, jeg går vk1(hadde 6 i naturfag da jeg gikk på ungdomsskolen, uten at det sier så mye). Men jeg synes at dette emenet virket så intressant, så jeg har ikke noe problem med å lese noen hundre sider for å forstå litt kvantmekantikk.

"Kvantemekanikk" av PC Hemmer, går det greit for meg som bare er 16 år å lese å forstå denne boken?

5774866[/snapback]

"Problemet" er at man ikke bare kan lese et par hundre sider og skjønne det. Selv har jeg boka "Kvantemekanikk" av PC Hemmer, og etter et par kapitler der blir det vanskelig.

5782373[/snapback]

Hva er vanskelig? mange definisjoner på det. hvor god er du ellers i fysikk? det kan gi meg en pekepinne på hvor vanskelig boken er.

Endret av torsteinvs
Lenke til kommentar

Kanskje litt feilposta, men syns det var litt lite å opprette tråd for:

Hvor vanskelig er fysikk på videregående?

Er det umulig å klare det uten 3mx? Hva med 2mx?

Jeg har nemlig veldig lyst på fysikk til neste år, men har ikke veldig sansen for matte.

Spesielt har jeg problemer når ting ikke har noen praktisk funksjon, og mangler logikk(les:algebra).

Takker for alle svar:-)

Lenke til kommentar
Kanskje litt feilposta, men syns det var litt lite å opprette tråd for:

Hvor vanskelig er fysikk på videregående?

Er det umulig å klare det uten 3mx? Hva med 2mx?

Jeg har nemlig veldig lyst på fysikk til neste år, men har ikke veldig sansen for matte.

Spesielt har jeg problemer når ting ikke har noen praktisk funksjon, og mangler logikk(les:algebra).

Takker for alle svar:-)

5788698[/snapback]

er ingen ekspert, men matte er vel en viktig del av fysikk. men ingenting er umulig

Lenke til kommentar

Jeg kan sikkert skjønne en lov i algebra, men er det mye avanserte utregninger som jeg må ha matteundervisning for å skjønne?

Eller holder det å kanskje titte litt i en mattebok på noen litt vanskeligere ting?

Lenke til kommentar
Likninger er da algebra?

5789539[/snapback]

Er som sagt ingen ekspert, men de likningene og algebra stykkene jeg har regnet med er det stor forskjell på. likninger der finner du jo x, eller y(variabel), mens algebra er at det er mye større enn likninger, tror jeg.

Lenke til kommentar

Slenger meg med her.

Du trenger ikke ha 2mx/3mx for å ha 2fy/3fy, men det er absolutt en fordel. :)

Selv har jeg både 2mx og 2fy dette skoleåret, og vi som har matte i tillegg til fysikk merker en klar fordel.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, dette ga meg noe å tenke på;)

Får se hva det blir, om engelsk bare blir tull så kanskje jeg hopper over på fysikk.

Det høres i hvertfall gøy ut på beskrivelsene som jeg har fått:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...