Splitter Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Veldig bra forklaring på dette eksperimentet. Fikk iallfall lyst til å se resten av filmen, men hvordan kan jeg få tak i den? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Ta et søk på "what the bleep do we know" på www.play.com. Dessverre er ikke det den samme versjonen som den animasjonen er i. Animasjonen er fra en nyere, "extended directors cut" versjon med undertittel "Down the rabbit hole" som ikke er tilgjengelig på dvd ennå. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Et lit spørsmål siden vi er inne på det med kvantemekanikk: Er kvadratet av bølgefunksjonen sannsynligheten for å finne en partikkel et gitt sted på et et gitt tidspunkt? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Et lit spørsmål siden vi er inne på det med kvantemekanikk: Er kvadratet av bølgefunksjonen sannsynligheten for å finne en partikkel et gitt sted på et et gitt tidspunkt? 5680659[/snapback] Jepp. Eller iflg. boka mi kvadratet av absoluttverdien av bølgefunksjonen. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Så sannsynligheten for å finne en partikkel ett bestemt sted til en bestemt tid er p(n,t)=B^2, der n er posisjon og B er bølgefunksjonen. Hvis man summerer opp alle mulige steder på ett tidspunkt blir p(n,t)=1, men hvordan summerer man alle posisjonene? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Integrerer p(n,t) over alle aktuelle n for en gitt t. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 eivind: Maxwells likninger du har der? Ikke lett å se... Synes bare de så kjent ut, inkl. måten de er satt opp på... Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Bare et bittelite spørsmål til. Hvis man dividerer Plancks konstant med enten energi eller sekunder, får man da hvor lenge den partikkelen kan eksistere eller hvor mye energi den kan låne? Eks.: h/s=J 6.63e-34 Js/1.65e-4 s=4e-30 J Den kan altså låne 4e-30 J med energi i det aktuelle tidsrommet? Edit: "partikkelen" hadde jeg glemt. Endret 7. mars 2006 av eivind lunder Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Har de uskarphetslikningene jeg ikke husker hva heter, men som bla. anngir uskarphet i energi, noe med "lån" av energi å gjøre? Så energien eksisterer faktisk, i vilkårlig form, og når bølgefunksjonen kolapser så kan det skje interresante ting (som f.eks. hawking radiation...) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 selv om jeg mener at 3FY-boka rett og slett var ei fin og god bok, skulle nok læreren ha hatt tilgang til slike videoer et par ganger når hun underviste - gebrokkent tysk-norsk i fysikk var en nokså sær kombinasjon. Vel, det er lett å være etterpåklok. Lenke til kommentar
nietsrot Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 noen som vet om et sted på internett det man kan lære kvantefysikk helt fra grunnen av....?? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 noen som vet om et sted på internett det man kan lære kvantefysikk helt fra grunnen av....?? 5772753[/snapback] Finner du intet sted på nettet, anbefaler jeg boken "Kvantemekanikk" av PC Hemmer (Tapir Forlag). Den er på norsk, og er godt skrevet. Du vil kanskje trenge å ha en mattebok for hånden i ny og ne. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 noen som vet om et sted på internett det man kan lære kvantefysikk helt fra grunnen av....??5772753[/snapback] Jeg vet ikke hvilket nivå du står på, kvantefysikk krever en god del grunnkunnskaper. MIT la for en mengde kursmateriell ut på nett, du finner disse under OpenCourseWare, og ikke overraskende under seksjonen for fysikk finner du kvantefysikk 1 og videre kurs i emnet. Fortell gjerne hvordan det går, tror nok det er en god del her i forumet som kjenner emnet og kan gi noen svar. Lenke til kommentar
torstein9009 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) nivået mitt er nok ikke så veldigt høyt, jeg går vk1(hadde 6 i naturfag da jeg gikk på ungdomsskolen, uten at det sier så mye). Men jeg synes at dette emenet virket så intressant, så jeg har ikke noe problem med å lese noen hundre sider for å forstå litt kvantmekantikk. "Kvantemekanikk" av PC Hemmer, går det greit for meg som bare er 16 år å lese å forstå denne boken? Endret 18. mars 2006 av torstein9009 Lenke til kommentar
eught Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Det er mange veldig artige fenomener i kvantefysikken. Jeg anbefaler folk å ta en titt her. Det handler om superstrengteorien, og jeg ble meget fascinert av dette programmet. Det er også en del kvantefenomener involvert der. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Forklarte den videoen til en jeg kjenner som faktisk har hatt kvantefysikk (jeg skal ha det om et år). Hun påstod at det var bare tull at observasjon forhindret interferensmønsteret i å dannes... Lenke til kommentar
EJN Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Med strengteorien, er det slik at en streng er et partikkel, og hvilket partikkel strengen er avhenger av vibrasjonsmønsteret til denne strengen? Og et større objekt bestående av flere av samme partikkel er kun en haug av slike strenger som vibrerer sammen? Jeg skjønner det ikke helt, for hvordan kan strengen, som er energi, være et partikkel, som er materie? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå