Gå til innhold

Kvantefysikk er sykt!

stiiig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et lit spørsmål siden vi er inne på det med kvantemekanikk: Er kvadratet av bølgefunksjonen sannsynligheten for å finne en partikkel et gitt sted på et et gitt tidspunkt?

5680659[/snapback]

Jepp. :yes:

Eller iflg. boka mi kvadratet av absoluttverdien av bølgefunksjonen.

Lenke til kommentar

Bare et bittelite spørsmål til.

Hvis man dividerer Plancks konstant med enten energi eller sekunder, får man da hvor lenge den partikkelen kan eksistere eller hvor mye energi den kan låne?

Eks.: h/s=J

6.63e-34 Js/1.65e-4 s=4e-30 J

Den kan altså låne 4e-30 J med energi i det aktuelle tidsrommet?

Edit: "partikkelen" hadde jeg glemt.

Endret av eivind lunder
Lenke til kommentar

Har de uskarphetslikningene jeg ikke husker hva heter, men som bla. anngir uskarphet i energi, noe med "lån" av energi å gjøre? Så energien eksisterer faktisk, i vilkårlig form, og når bølgefunksjonen kolapser så kan det skje interresante ting (som f.eks. hawking radiation...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

selv om jeg mener at 3FY-boka rett og slett var ei fin og god bok, skulle nok læreren ha hatt tilgang til slike videoer et par ganger når hun underviste - gebrokkent tysk-norsk i fysikk var en nokså sær kombinasjon. Vel, det er lett å være etterpåklok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
noen som vet om et sted på internett det man kan lære kvantefysikk helt fra grunnen av....??

5772753[/snapback]

Finner du intet sted på nettet, anbefaler jeg boken "Kvantemekanikk" av PC Hemmer (Tapir Forlag). Den er på norsk, og er godt skrevet. Du vil kanskje trenge å ha en mattebok for hånden i ny og ne.

Lenke til kommentar
noen som vet om et sted på internett det man kan lære kvantefysikk helt fra grunnen av....??

5772753[/snapback]

Jeg vet ikke hvilket nivå du står på, kvantefysikk krever en god del grunnkunnskaper.

MIT la for en mengde kursmateriell ut på nett, du finner disse under OpenCourseWare, og ikke overraskende under seksjonen for fysikk finner du kvantefysikk 1 og videre kurs i emnet.

Fortell gjerne hvordan det går, tror nok det er en god del her i forumet som kjenner emnet og kan gi noen svar.

Lenke til kommentar

nivået mitt er nok ikke så veldigt høyt, jeg går vk1(hadde 6 i naturfag da jeg gikk på ungdomsskolen, uten at det sier så mye). Men jeg synes at dette emenet virket så intressant, så jeg har ikke noe problem med å lese noen hundre sider for å forstå litt kvantmekantikk.

"Kvantemekanikk" av PC Hemmer, går det greit for meg som bare er 16 år å lese å forstå denne boken?

Endret av torstein9009
Lenke til kommentar

Med strengteorien, er det slik at en streng er et partikkel, og hvilket partikkel strengen er avhenger av vibrasjonsmønsteret til denne strengen?

Og et større objekt bestående av flere av samme partikkel er kun en haug av slike strenger som vibrerer sammen?

Jeg skjønner det ikke helt, for hvordan kan strengen, som er energi, være et partikkel, som er materie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...