stiiig Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Sjekk ut denne videoen og fortell meg hva dere tenker. Double slit experiment Lenke til kommentar
MRN Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Stilig video Var jo nesten lærerikt i samme slengen. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Artig video. Husker vi gjorde et lignende forsøk, men med lys. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Finnes mye tilsynelatende sprøtt i kvantemekanikken, ja, men det jeg finner mest fantastisk med den, av det lille jeg har lært, er at den er til nå hundre prosent konsistent med alle observasjoner. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Bare synd den er så uforsonlig med den generelle relativitetsteorien... Ser du har Schrodingerlikningen i signaturen din, gspr Lenke til kommentar
Blib Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Heh, denne burde de vist på 3FY istedenfor de ørten timene vi hadde for å lære dette. Veldig, veldig god forklaringsvideo IMO. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Bare synd den er så uforsonlig med den generelle relativitetsteorien...Ser du har Schrodingerlikningen i signaturen din, gspr 5636095[/snapback] (Så godt som tegnsettet tillater - hva for en skroting laget tegnsett uten h-strek?) Gleder meg til forelesningene begynner å gå inn på problemer med kvantemekanikken, som det du nevner med den generelle relativitetsteori. Endret 20. februar 2006 av gspr Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 flott liten videosnutt Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 HAHA! Dette viste jeg fra før. Men videoen var vedig morsom da. Lenke til kommentar
nietsrot Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 noen som vet om liknenes videoer innen dette temaet?eller andre temaer også da. Lenke til kommentar
stiiig Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 noen som vet om liknenes videoer innen dette temaet?eller andre temaer også da. 5641740[/snapback] Videoen er hentet fra en dokumentar/film som heter "What the bleep do we know". Link Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 liker hvante, asto og vanlig fysikk, og har ca. grei peil på ditt og datt, men så fort man skal beskrive hvorfor dit og hvorfor datt, ved hjelp av mattematikk spacer jeg helt ut. alt over 2x2 blir forvansklig for meg.. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Fysikk uten matematikk er litt som en bil uten motor. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) En ting er å vite. En annen ting er å forstå. Jeg har stor respekt for de som forstår denne typen fysikk og matematikken som driver dette. Jeg vil tro det er spennende, men utfordrende, å drive med slik forskning. Godt at noen lager slike filmer til oss vanlige dødlige Endret 23. februar 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Har aldri helt skjønt hvorfor folk vil vite alt dette. Men var litt artig det med at observatoren endret utfallet av forsøket, det virket nærmest urealistisk. Hvor fikk du tak i denne filmen? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Har aldri helt skjønt hvorfor folk vil vite alt dette.5651267[/snapback] Kvantefysikk er helt nødvendig for moderne elektronikk, kjemi med mer, ting vi til daglig bruker og etterhvert er blitt avhengig av i vår gjennomteknologiske hverdag: elektronikk, medisiner og helseutstyr, navigasjon og underholdning med mye, mye mer. Det er et tankekors at så mange vil ha det aller siste innen teknologiske nyvinninger, men at samtidig så få ser poenget i kunnskapen eller sammenhengen mellom (grunn)forskning og produktene som er tilgjengelige som hyllevare. Dette er en generell betraktning, ikke kritikk av bugbear; de utrolig lave opptakstallene til tekniske studier, spesielt de tyngre studiene, viser at dette faktisk er et generelt problem. F.eks. er en CD-spiller basert på teknologier som har gitt ca. 10 forskere Nobelprisen, jeg tror de aller fleste vil har problemer med å gjette hva eller nevne navnet på så mye som en av disse forskerne. Nå er ikke personene poenget her, forskere er vanligvis ikke linselus. Poenget er teknologien og arbeidet bak dagligdags teknologi og varer. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 http://www.imdb.com/title/tt0499596/ Er jo litt.. varierte meninger om troverdigheten til denne filmen. Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 nå jeg er glad jeg har valgt fysikk til neste år Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Fant dette på imdb om denne filmen altså, det vi ser er bare traileren da...: About 40 minutes in, the film took a bizarre turn and quickly became a pseudo-scientific religious indoctrination video preaching new-age spirituality through a bizarre leap-of-faith jump from quantum entanglement to psychological interconnectedness that purports scientific validity in psychokinesis, telepathy, and more, essentially claiming that the Quantum universe is, in actuality, "the force". Endret 24. februar 2006 av Gaston Lenke til kommentar
stiiig Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Fant dette på imdb om denne filmen altså, det vi ser er bare traileren da...: About 40 minutes in, the film took a bizarre turn and quickly became a pseudo-scientific religious indoctrination video preaching new-age spirituality through a bizarre leap-of-faith jump from quantum entanglement to psychological interconnectedness that purports scientific validity in psychokinesis, telepathy, and more, essentially claiming that the Quantum universe is, in actuality, "the force". 5659933[/snapback] Traileren står for seg selv i denne sammenhengen da. Filmen gaper over mange temaer og åpner seeren for undring om livet og virkeligheten vi lever i. Filmskaperene sier ikke at slik og slik er det, men sier heller "What if". Du trenger ikke se lenger enn til tittelen på filmen for å se hva filmskaperene tenker: "WHAT THE FUCK (bleep) DO WE KNOW?" Du har lest EN review av EN person som ikke liker filmen. Det er faktisk ikke en dårlig review heller. Hvis seeren overhodet ikke er åpen for å undre/filosofere litt over uforklarelige vitenskapelige fakta og hva det kan bety, virker filmen som en psudovitenskapelig new age tullefilm som prøver å legetimisere seg ved å vise til kvantefysikk, biologi, psykologi og matematikk. Det er ikke en gjeng med idioter som blir intervjuet i filmen. På listen finner du biologer, fysikere+++ med doktorgrader og Ph.D grader i fleng. De snakker med ydmykhet og undring om forskning de og andre har gjort og forsøker å tolke resultatene som en del av en større sannhet. Dette er undrende mennesker som våger seg ut på glattisen og forsøker å finne svar på ting vitenskapen ikke tilstrekkelig kan gi svar på. Ingen tvil om at filmen har provosert i stor skala, det er heller ingen tvil om at filmen også har inspirert og begeistret vel så mange. Selv likte jeg filmen og kan anbefale den varmt til det rette publikum Jeg startet ikke posten i "Teknologi og Vitenskap" forumet for å anbefale den, det regner jeg med er ganske dødfødt. Akkurat denne traileren mener jeg står på egne ben og presenterer et vitenskapelig eksperiment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå