Gå til innhold

Fornøyd med service på Elkjøp

Anbefalte innlegg

Nye kjeder kommer til å komme til Norge også. I Norge sliter nå spesialforetninger på grunn av kjeder som Elkjøp, Expert, Siba og Lefdal og Obs. Om noen år kommer kanskje disse kjedene til å slite på grunn av nettbutikker som etablerer egne "lagerutsalg" som Elprice og Netshop.

Først mister man altså den gode fagkunskapen fra spesialforetninger på grunn av varehusenes inntog, så mister man muligheten til å ta og føle på kameraer i varehus pågrunn av "lagerutsalgenes" inntog. Også vil folk ha enda billigere kjeder med enda større utvalg? Dette kommer til å gå drastisk ut over fagkunnskap og service. Stort utvalg og lave priser har sin pris det også.

I min Elkjøp butikk har vi ca 35 kameraer utstilt, vi selger kanskje 10 av dem jevnlig. Hva i alle dager skal vi da med 100-200 kameraer utstilt? Hvor lett tror du det er for kundene å velge seg ut et kamera da?

Forbrukerne klager på kunnskapen hos elkjøp selgere som ikke kan nok om sine 35 kamera. Hvordan blir det hvis en selger skal ha 150 kamera å holde styr på?

Kan selgerne i varehusene du nevner forskjellen på de 100-200 kameraene de selger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har faktisk aldri opplevd ar den annonserte tilbudsvaren hos Elkjøp faktisk VAR i butikken (Carl Berner eller Storo) når jeg ønsket å kjøpe den

5652048[/snapback]

Det var jo synd, da jeg kan skrive under på at min butikk gjør sitt ypperste for å ha annonserte varer på lager. Du later her til å tro at vi gjør snarere det motsatte på storo - og nok en gang skjærer alle over en kam :).

Forøvrig er elektronikk i norge blant de aller billigste varene i verden. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du sier at alt er så dyrt - klag heller på klesbutikker og sportsbutikker og andre bransjer der de har 60% eller høyere fortjeneste på hovedproduktene - og ikke elektronikk der man gjør det svært bra som vanlig butikk dersom man er over 20% på en salgsdag.

At utvalget kan være dårlig i en vanlig butikk for en kunde som gjerne vil se ALT som finnes i det hele tatt tilgjengelig av alle mulige merker kan jeg være enig i.

Problemet er at den kunden er 1 av 100, de andre vil nemlig ha de beste produktene.

Det koster for mye i forhold til hva det smaker å ha 100 eller fler kameraer utstilt i forhold til hva man faktisk selger. Utstillingsmodeller må til syvende og sist selges ut igjen, gjerne med tap.

Og det er her internettbutikkene kommer inn. De kan kutte kostnader, de harikke utstillinger og kan dermed ta inn et mye bredere produktspekter.

men hey, da får man jo ikke se på kameraene i butikkken. Oi. Pose og sekk gikk vist ikke nei.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
- nordmenn er ikke så dumme at de ville blitt lurt mange mange år i strekk for allikevel å komme tilbake :).

Den var god! Hvor ellers skal folk gå? De andre kjedene (Expert osv) er like elendige på utvalgt og service. Håperbare at en dag kommer Saturn eller MediaMark til å etablere seg i Norge. Da får vi se hvor mange uker Elkjøp (og de andre) overlever...

5652069[/snapback]

Jeg ser egentlig ikke poenget ditt. Alt jeg ser er en som står rimelig alene i forhold til resten av norge ang hva han forventer av en butikk. De andre er godt fornøyd med god service, og om du da mener at de ikke burde være dette sier du samtidig at norges befolkning består av idioter.

Noe jeg er uenig i.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg har ikke stjålet noen argumenter, har jeg? Ser ingen :).

ForsvarenE blir dermed litt feil å si.

Forøvrig vil jeg nok en gang påstå at en normalt godt drevet elkjøp-forretning skal inneha kompetanse til å kunne nok om de kameraene vi selger.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Ser at forsvarerene av dagens kjeder stjeler våre (vi som ønsker å bevare spesialforretningene) argumenter når de må forsvare seg selv overfor neste generasjons kjeder og nettbutikker...

Artig...

5655902[/snapback]

Jeg ser poenget ditt. Føler forsåvidt at kjedene er mer utsatt enn spesialforretningene når det gjelder konkurranse fra de "virkelige billigkjedene". De som handler i kjedene handler der stort sett på grunn av pris. Om "ikke ta på" konseptene kommer godt inn i markedet her vil kanskje kjedene forsvinne på grunn av for sterk konkurranse, mens spesialforetningene vil blomstre igjen. Da blir det kun svart og hvitt og ingen gråsone (kjedene)

Endret av glosi
Lenke til kommentar
Jeg for min del kan ser godt at dagens "stor" kjeder med dårlig service dør bort, og vi får billigere kjeder med ingen service i stedetfor.

5656421[/snapback]

Hvorfor har de store kjedene dårlig service? Jeg mener bestemt at alle de store kjedene gjør sitt ypperste for å yte best mulig service til sine kunder. Det er iallefall det elkjøp-ansatte får banket inn i hodene sine fra dag en - service er ALT.

Lenke til kommentar
Jeg for min del kan ser godt at dagens "stor" kjeder med dårlig service dør bort, og vi får billigere kjeder med ingen service i stedetfor.

5656421[/snapback]

Hvorfor har de store kjedene dårlig service? Jeg mener bestemt at alle de store kjedene gjør sitt ypperste for å yte best mulig service til sine kunder. Det er iallefall det elkjøp-ansatte får banket inn i hodene sine fra dag en - service er ALT.

5656540[/snapback]

Det må du nesten ta opp med kjedene, jeg kan ikke forklare deg hvorfor. En grunn kan være at når de blir så store og veldig prisfokusert er det lett å henge seg opp i tall og glemme "alt det andre". Store organisasjoner krever også veldig god kontroll, og det er mye lettere at dårlige selgere blir gående i systemet uten at dette oppdages. Forsvaret, som er en veldig stor organisasjon, har til tider og er vel faktisk delvis det i dag også, et eksempel på dette.

Finnes helt sikkert både gode selgere og butikker hos de store kjedene også, men det er nok desverre ikke uten grunn at det er så mange som klager på servicen.

Lenke til kommentar

Jeg velger å tro at mange klager på servicen fordi antall misfornøyde kunder øker med antallet kunder - men det er proporsjonalt.

Dvs at når elkjøp har flest kunder i norge - har de også flest klager. Og telenor hates av alle - fordi de er størst.

De misfornøyde roper også høyest, noe som i og for seg er greit, men dermed kan man få et feilaktig bilde av ting.

Men, jeg kan bare si det vi læres opp til på elkjøp - du SKAL gjøre en kunde fornøyd, da du ikke har tatt et salg før han er tilbake hos oss for å handle mer. God service = mer penger i kassa.

Og jeg vet med meg selv at andelen kunder hos meg som er misfornøyde er svært lav, siste jeg hadde var midt i desemberrushet, og da hadde jeg en dårlig dag, og det endte med at jeg unnskyldte meg for kunden og sa beklager, la oss starte på nytt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
En annen grunn kan være at selgerne oppholder seg store deler av natta på diverse forum på nettet, og dermed blir svææært trøtte og uopplagte når de skal på jobb dagen etter.......

5656588[/snapback]

Hehehe, good point :). Jeg klarer meg forøvrig fint med 7 timer søvn, og skal ikke opp før kvart over 8 i mårra. Men er allikevel nattinatt nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...