Alastor Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Tja. Dette med opplæringsrutiner stusser jeg på. Elkjøp har et av norges beste kursopplegg for produktinformasjon, og jeg føler meg ekstremt godt opplært i produktkunnskap, via dette systemet. I tillegg kan jeg bare henvise til det første ALLE elkjøpansatte lærer - det er MITT ansvar å gjøre kunden fornøyd uansett kostnad (noe vi faktisk har - og utfører). Dere må egentlig ha vært på innsiden for å se hvor feil det tas på enkelte punkter her, det finnes ingen policy i elkjøp om å gi konsekvent dårlig service for å skvise mest mulig penger ut av kundene. Hadde en slik policy fantes hadde ikke elkjøp vokst slik og etablert seg på den størrelsen de har i dag - nordmenn er ikke så dumme at de ville blitt lurt mange mange år i strekk for allikevel å komme tilbake . Men jeg kan ikke forvente at dere skal se ting fra innsiden når dere aldri har vært der, jeg har forståelse for at enkelte føler at de har opplevd dårlig service på elkjøp, og det kan jeg gjøre lite med. Det jeg kan gjøre noe med er deres oppfattelse om at slik dårlig service skal være planlagt fra ledelsens side . Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Siste nytt om telefonen er enda bedre. I mangel på en telefon med operatør-lås, har de gitt meg en som ikke er låst til noe nettverk. Så langt går en god butikk for å holde et muntlig løfte. Telefon uten operatørlås til kontantpris er langt over hva jeg hadde forventet. Ble glad bare for å få telefon til den prisen, siden alle filialer var utsolgt. Nok en gang, bravo Elkjøp på Åkrehamn! Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Jeg synes ikke Elkjøp er noe tess, gode tilbud har de, men det nytter ikke når de ikke har bemanning! Jeg trappet opp for noen uker siden for å kjøpe den 17'' skjermen de har til 1695 kr. Den stod ikke på utstillingsplassen sin, så jeg antok det var tomt. Bestemte meg heller for å ta en til 2000, da den skjermen jeg hadde var så dårlig . Trakk kølapp, ekspeditøren holdt på med en kunde. Lenge. Det kom folk bak meg. Stod der i 10-15 minutter, bare for å si at jeg ville ha en skjerm. Jeg gikk. Dagen etterpå gikk jeg til Expert for å se om de hadde en skjerm til 2000. Det hadde de ikke, men de satte ned prisen på en til 2200, pga. den tåredryppende historien! Konklusjon: bra det finnes konkurranse! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 kattekwinnen skrev: Konklusjon: bra det finnes konkurranse! 5639961[/snapback] Det kan vi være hjertens enige om. Regner med at dine erfaringer stammer fra den enorme kjøpemaskinen på Raglamyr, og da er vel ikke Expert så veldig mye bedre, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Stemmer det. Jeg vet ikke om jeg kom midt i vaktskiftet hos Expert dagen etter, men der var det fullt av folk i dataavdelingen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 kattekwinnen skrev: Jeg synes ikke Elkjøp er noe tess, gode tilbud har de, men det nytter ikke når de ikke har bemanning! Jeg trappet opp for noen uker siden for å kjøpe den 17'' skjermen de har til 1695 kr. Den stod ikke på utstillingsplassen sin, så jeg antok det var tomt. Bestemte meg heller for å ta en til 2000, da den skjermen jeg hadde var så dårlig . Trakk kølapp, ekspeditøren holdt på med en kunde. Lenge. Det kom folk bak meg. Stod der i 10-15 minutter, bare for å si at jeg ville ha en skjerm. Jeg gikk. Dagen etterpå gikk jeg til Expert for å se om de hadde en skjerm til 2000. Det hadde de ikke, men de satte ned prisen på en til 2200, pga. den tåredryppende historien! Konklusjon: bra det finnes konkurranse! 5639961[/snapback] Nå gjør du jo egentlig det som var poenget til trådstarter - du skjærer alle over en kam, men har bare vært i 1 butikk og har 1 opplevelse å vise til . Ikke vondt ment, jeg ville bare påpeke det - jeg mener overhodet ikke å si at eksempelet ditt er feil eller dårlig eller noe slikt, håper du ser dette . . De fleste elkjøpbutikker har til en hver tid minium 2 ansatte på gulvet på data/teleavdelingen, og mange har fler og. Om der er en mindre butikk så kan man være uheldige å komme akkurat i det en person har lunsj feks, og da har de ikke mer bemanning akkurat da, noe som kan skje under uheldige omstendigheter. Men som sagt, det kommer ann på størrelsen på butikk, men mest sannsynlig er det her eksterne forhold som har påvirket bemanningen. Sykdom, lunsj da du var der, andre ting som kan ha skjedd. For 1 på jobb på en dataavdeling er færre enn det butikkene har på skiftene sine . En annen ting, om du satte spørsmålstegn ved hvorfor han brukte så mye tid på den enkelte kunden. Ville ikke du satt pris på at du som kunde får den hjelpen du trenger når du først trenger hjelp? Er det ikke god kundebehandling at når du først har stått i kø så får du hjelp til du er ferdig? Jeg mener dette er positivt . Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Denne butikken er enorm, så det må ha vært noe spesiellt den dagen. Det er i alle fall min teori. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvilken butikk er det? Forøvrig er det ikke alltid vi elkjøpansatte synes i butikk selv om vi jobber med kunde - vi kan være på bakrommet og ringe for en kunde som står i butikk feks, eller i en annen del av avdelingen - er det en stor butikk er det ikke alltid man ser alle selgere selv om de fremdeles er i dataavdelingen (det skjer til stadig i min butikk, og vi er ikke akkurat så store, selv om vi er godt besøkt). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Raglamyr, Haugesund Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Alastor skrev: kattekwinnen skrev: Jeg synes ikke Elkjøp er noe tess, gode tilbud har de, men det nytter ikke når de ikke har bemanning! Jeg trappet opp for noen uker siden for å kjøpe den 17'' skjermen de har til 1695 kr. Den stod ikke på utstillingsplassen sin, så jeg antok det var tomt. Bestemte meg heller for å ta en til 2000, da den skjermen jeg hadde var så dårlig . Trakk kølapp, ekspeditøren holdt på med en kunde. Lenge. Det kom folk bak meg. Stod der i 10-15 minutter, bare for å si at jeg ville ha en skjerm. Jeg gikk. Dagen etterpå gikk jeg til Expert for å se om de hadde en skjerm til 2000. Det hadde de ikke, men de satte ned prisen på en til 2200, pga. den tåredryppende historien! Konklusjon: bra det finnes konkurranse! 5639961[/snapback] Nå gjør du jo egentlig det som var poenget til trådstarter - du skjærer alle over en kam, men har bare vært i 1 butikk og har 1 opplevelse å vise til . Ikke vondt ment, jeg ville bare påpeke det - jeg mener overhodet ikke å si at eksempelet ditt er feil eller dårlig eller noe slikt, håper du ser dette . . De fleste elkjøpbutikker har til en hver tid minium 2 ansatte på gulvet på data/teleavdelingen, og mange har fler og. Om der er en mindre butikk så kan man være uheldige å komme akkurat i det en person har lunsj feks, og da har de ikke mer bemanning akkurat da, noe som kan skje under uheldige omstendigheter. Men som sagt, det kommer ann på størrelsen på butikk, men mest sannsynlig er det her eksterne forhold som har påvirket bemanningen. Sykdom, lunsj da du var der, andre ting som kan ha skjedd. For 1 på jobb på en dataavdeling er færre enn det butikkene har på skiftene sine . En annen ting, om du satte spørsmålstegn ved hvorfor han brukte så mye tid på den enkelte kunden. Ville ikke du satt pris på at du som kunde får den hjelpen du trenger når du først trenger hjelp? Er det ikke god kundebehandling at når du først har stått i kø så får du hjelp til du er ferdig? Jeg mener dette er positivt . 5644266[/snapback] Hei! Som forbruker og kunde har jeg kanskje all grunn og rett til å skjære alle over en kam. En negativ opplevelse gjør at jeg kanskje velger en annen butikk i senere tid. En person på jobb rett etter kl. tre er altfor dårlig På samme tid hadde Expert neste dag minst fire. Joda, ville satt pris på god hjelp, men i dette tilfellet trengte jeg ikke det. Jeg vet det høres egoistisk ut, men i butikken er det ikke alle andre kunder det handler om, men meg;) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Nå er det vel slik at det kan ha vært flere på jobb enn det du så. Jeg jobber selv i butikk (ikke El-kjøp), og selv om vi etterstreber å være minst tre på jobb hele tiden, er det ofte vi er bare to tilgjengelige for å ta oss av "innkommende" kunder. Å være bare en er noe vi prøver å unngå, men til tider er også dette uunngåelig. Også butikkansatte kan få behov for toalettbesøk og lunsj, og andre ærend kan også være nødvendige. Enkelte ganger ønsker kunder informasjon vi ikke har tilgjengelig, og vi må derfor ringe importør for å få den informasjonen. Som en kunde, har du rett til å få god service, men jeg synes det er egoistisk å tro og kreve at du får service der og da, foran alle andre. At andre kunder ikke er interessant for deg er greit nok, men det handler om å respektere at også andre har like mye krav på service som deg. Bare fordi køen står ut døren der jeg jobber, så tar vi oss ikke dårligere tid pr. kunde. Det ville vært feil. De som ikke tåler å vente, er velkommen til å gå et annet sted. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Du har full rett som person til å skjære alle over en kam, men jeg bare påpekte det at trådstarters poeng var at man kanskje ikke behøvde å gjøre dette. Forøvrig er det en selgers jobb å gjøre flest mulig av kundene i butikken fornøyd . Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Afseth skrev: Som en kunde, har du rett til å få god service, men jeg synes det er egoistisk å tro og kreve at du får service der og da, foran alle andre. De som ikke tåler å vente, er velkommen til å gå et annet sted. 5647998[/snapback] Jeg krevde slettes ikke service der og da, jeg ventet det jeg hadde tålmodighet til! Jeg har heller ikke insinuert at jeg skulle ha service før alle andre... Kunder er kravstore dyr, og det har de sin fulle rett til å være. Lenke til kommentar
glosi Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Det er nå en gang slik at vi mennesker ofte bare husker negative opplevelser vi har hatt med et firma. Jeg jobber i Elkjøp og ser at de aller fleste kundene får det de spør etter, mange sier også takk for kjempegod service når de går. Jeg er sikker på at svært få av disse kundene tar seg bryet å skrive positive ting om Elkjøp i forskjellige forum. De få som får dårlig service skriker derimot veldig høyt. Er det ingen av dere som bare klager på elkjøp, som kan huske at de har vært innom en gang og faktisk fått den hjelpen dere trengte? Til Kattekwinnen: Kunder har rett til å ha forventninger, og butikker gjør det de kan innen for de rammer de har for å innfri disse forventningene. Ingen butikker ønsker å gjøre kundene sine missfornøyde. Det er veldig vanskelig å hele tiden ha bemmaning nok til å ta unna alle køer. Skulle man hatt det, ville vi ikke kunne opprettholdt de lave prisene. Tro det eller ei, men det er også flere ganger om dagen hvor det ikke er kunder i butikken i det hele tatt. I Disse tilfellene har vi for mange på jobb. Endret 23. februar 2006 av glosi Lenke til kommentar
bardd Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hovedproblemet med Norge at folk har blitt vant til utrolig dårlig service, høye priser og et minimalt utvalgt. Etter 15 år i utlandet, var det en skrekkopplevelse å gå inn i en norsk butikk. Sammenlignet med kjeder som Saturn eller MediaMark har de norske butiukkene faktisk ingenting å tilby. For 3 uker siden var jeg hos Lømorks foto i Torggata. Ca. 10 kameraer utstilt bak disken i en mørk og trist butikk - selgeren mente de hadde et bra utvalgt... Hvorfor finnes det i dette landet ikke en eneste butikk hvor alle kameraer (100 - 200 modeller) er utstilt (med batteri i) tilgjengelig for kunden, slik at man danne seg at bevisst grunnlagt før et eventuelt kjøp? Butikken til Afseth er faktisk et unntak. Selv om alle kameraer er godt "gjemt" bak disken, så pleier de å ha et rimelig bra utvalg til OK priser. Til dere som forsvarer Elkjøp: jeg synes faktisk synd på deres - det ser ut at dere har akseptert den dårlige standarden til de grader, at et liten NORMAL hendelse oppleves som noe stort! Jeg har faktisk aldri opplevd ar den annonserte tilbudsvaren hos Elkjøp faktisk VAR i butikken (Carl Berner eller Storo) når jeg ønsket å kjøpe den Så, mens vi venter på at noen at de seriøse kjedene gidder å etablere seg her i landet, anbefaler jeg alle å ta en titt på Pixmania. Der likner utvalget på noe man er vant til ellers i Europa. Lenke til kommentar
bardd Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 - nordmenn er ikke så dumme at de ville blitt lurt mange mange år i strekk for allikevel å komme tilbake . Den var god! Hvor ellers skal folk gå? De andre kjedene (Expert osv) er like elendige på utvalgt og service. Håperbare at en dag kommer Saturn eller MediaMark til å etablere seg i Norge. Da får vi se hvor mange uker Elkjøp (og de andre) overlever... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg synes det er rart at noen ikke vet at det bare bor 4,5 mill i dette landet. Den største byen har under en halv mill innbyggere. Det forklarer ganske mye om utvalget i butikkene. Lenke til kommentar
bardd Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Det forklarer faktisk ingenting . Har du vært i en (foto)butikk i Luxemburg, Vilnius eller Riga? Land/byer som er mindre enn Norge/Oslo! Endret 23. februar 2006 av bardd Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Det forklarer en god del. Siden de fleste balanserer på grensen til konkurs, så sier det seg selv at det er på grunn av kundegrunnlag. Å så deilig det hadde vært å finne demomodeller av alle mulige aparater i butikkene, men vi har for sterk konkurranse i et lite marked. Hvis man ikke forstår det, så bør man tenke seg litt om. Du finner jo flere fotobutikker pr. innbygger i Oslo enn i de fleste andre byer. Jeg regner da ikke med rene turistmaskiner. Overetableringen av underholdningselektronikk-butikker i Norge på '80-tallet er noe av årsaken. Det koster å være kar, og et så kjøpekåt folk som nordmenn blir straffet for markedets tidligere synder. Ting henger sammen i et markedsstyrt samfunn, og vi får stort sett de butikkene vi har bedt om. At vi med dypere interesse i f.eks. foto og hi fi får lide for saueflokkens valg, er bare en del av demokratiets mekanikk. Det norske markedets ensporing og merkefanatisme er også en faktor. Sist i dag leste jeg at det kun er Nikon og Canon som gjelder ved kamerakjøp. Han som skrev det, mente at de andre merkene ikke hadde noen spesielle kvaliteter. Saueflokken bestemmer hva vi entusiaster får tilgang til, desverre. Nisseland, joda, men det er ikke bare butikkenes skyld. Det er forbrukerenes egen skyld, når alt kommer til alt. jeg toer mine hender Lenke til kommentar
bardd Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Som jeg tidligere nevnte har landets/byens størrelse veldig lite å si i forhold til utvalget. Derimot har du et veldig godt poeng når du sier at vi får de butikker vi ber om. Da kommer jeg til min opprinnelige påstand at nordmenn har blitt vant/oppdratt til å akseptere et elebdi novå av service/utvalg. Du sier at norske butikker balanserer på konkursens rand. Fra en kundes perspetiv ser det snarere tvert imot ut: en butikk som Lømorks foto hadde ikke overlevd 1 uke i et mere konkurranseutsatt marked. Stort sett godtar nordmenn "alt" og sier bare "sånn er det bare" uten å tenke på årsaken... Endret 23. februar 2006 av bardd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå