maleren Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Trenger litt råd om hvordan man setter opp et sikkert trådløst nettverk, fikk min første bærbare pc her om dagen med trådløs router. Jeg er helt blank på dette å har aldri vært borti dette før. Alt fungerer men man burde vel ordne sikkerheten? no står jo alt "åpent"... Det jeg har er Dell Inspiron 9400 og dlink 624. Trenger noen gode råd.... Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Logg deg på routeren. Les i manualen om hvordan og finn frem til WEP kryptering. Slå på den og skriv inn 10 tegn som passord. Da er det nogenlunde trygt. En sofistikert hacker kommer inn om han vil, men sjansene for at en sånn person skal bry seg om ditt trådløse nettverk er så å si lik null. Du kan også skjule det trådløse nettverket slik at det ikke synes. Da må du huske navnet på det, og når en ny enhet skal koble seg opp må du i windows velge "Legg til trådløstnettverk" og skrive inn eksakte navnet. Gjør du de to er du trygg! Les manualen etter WEP og Hiding/skjul nettverk. AKIRA Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 det beste er å starte der D-Link Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 WEP er vel litt gammelt? WPA er vel bedre.. Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Er etter kvart ganske mange trådar om akkurat dette.... Gir kort oversikt over kva som skal til: 1. Endre passord på routeren fra default. 2. Endre SSID (navn på nettet). Å skjula SSID har lite for seg, nettet er synlig så snart det går trafikk over det. 3. Krypter med WPA-PSK. Husk å bruka ein lang nøkkel, 50-64 tegn. Om utstyret ditt ikkje støtter WPA, oppgrader driverar o.l. WEP-kryptering gir liten sikkerhet, t.d. har THG lagt ut ein artikkel om korleis ein knekker WEP på få min, så enkelt at til og med mor mi hadde klart det. Lenke til kommentar
maleren Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Er etter kvart ganske mange trådar om akkurat dette.... Gir kort oversikt over kva som skal til: 1. Endre passord på routeren fra default. 2. Endre SSID (navn på nettet). Å skjula SSID har lite for seg, nettet er synlig så snart det går trafikk over det. 3. Krypter med WPA-PSK. Husk å bruka ein lang nøkkel, 50-64 tegn. Om utstyret ditt ikkje støtter WPA, oppgrader driverar o.l. WEP-kryptering gir liten sikkerhet, t.d. har THG lagt ut ein artikkel om korleis ein knekker WEP på få min, så enkelt at til og med mor mi hadde klart det. 5625518[/snapback] Kan du lage et "dummy" oppsett på hvordan jeg gjør dette? er helt blank på dette... Er det det samme på kossen maskin man bruker til dette? den trådløse eller den stasjonære? Kjørte XP sin veiviser i går for å sette opp et sikkert nettverk men kom ikke lenger enn til trinn 2 da jeg sku sette Flash stikken i ruteren men der var det jo ikke USB inngang så der stoppet den hjelpa... Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Kan du lage et "dummy" oppsett på hvordan jeg gjør dette? er helt blank på dette... Er det det samme på kossen maskin man bruker til dette? den trådløse eller den stasjonære? Kjørte XP sin veiviser i går for å sette opp et sikkert nettverk men kom ikke lenger enn til trinn 2 da jeg sku sette Flash stikken i ruteren men der var det jo ikke USB inngang så der stoppet den hjelpa... 5625560[/snapback] Logg deg inn på routeren din (er ofte greiast å bruka ein pc som er kobla til med kabel, men ikkje krav). Korleis du loggar inn på routeren står i bruksanvisningen, det varierer litt etter model, eg har ikkje dlink sjøl. Kor du skrur på kryptering står og i bruksanvisninga. Vanligvis så skal du sjå etter Wireless, Security elns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå