DE1 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Heisann! Ble inspirert av denne tråden og tenkte nå at jeg skulle prøve å bygge pcen min under matolje Har hovedkort, lydkort og skjermkort jeg kan bruke. Mangler bare harddisk egentlig. Lar dette seg gjennomføre uten så veldig god erfaring med matolje og elektronikk? For da tenkte jeg at jeg bare skulle skaffe en liten harddisk (PM meg om du har noe) også koble den opp. Noe jeg børr huske på? Veit at PSU og harddisk skal være over matoljen. Noe mer som skal det? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 sikkert greit å ha en helt tett boks før du heller oppi matoljen Kanskje leite etter matolje som ikke begynner å lukte så fort. Ellers er et vel lite tenker jeg Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Ja, men skal jo bytte matolje etter hvert da Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Eller bruke 3M sin væske som passer til sånt. Den koster litt, men det anbefales høyt i forhold til stinky-stinky matolje. Har du noen gamle elektronikkdeler kan du jo teste litt ut for å komme fram til en væske som har gode termiske egenskaper og ikke leder strøm. Det kunne jo blitt en lite morsomt prosjekt det? PSU og harddisk kan jo også kjøles. PSU ved å dynke kjøleribbene for MOSFETsene/transistorene i væsken og lage en kjøleribbe eller no annet med gode termiske egenskaper å dynke den i farm og feste på harddisken med termisk lim/pasta. Det hadde vært kongetøft om du hadde fått til dette! Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Har dessverre ikke så veldig mye penger til dette. Siden jeg holder på med en annen casemod som alle pengene går til går kun et par hundrelapper til dette... Jeg bruker en enkel balje som på dette bildet: Hvilken væske var det du siktet til? (3M?) Aldri hørt om den jeg Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Er ikke helt sikker på hva den heter, men det har vært oppe her i forumet i en tråd eller to før. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Ehm.. JA! Det kan jeg garantere deg.. Desverre.. =/ Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Da blir det matolje ja Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Min mening er at det å kjøle ned en PC med matolje er bare tull. Morsomt at noen har gjort det, men du vil ikke kunne bruke datadelene når du er ferdig med å bruke matolje. Fett forsvinner ikke ved å spyle på vann. Den guffa til 3M brukte en eller annen OK-fyr til å bygge en maskin som ble senket ned i den guffa. Han fikk guffa sponsa Lenke til kommentar
Musty Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 min far har jobbet med en del slik elektronikk i oljebad i mange år, og han fortalte meg at en gang for 20-25 år siden fylte de en sånn koblingsboks med mat-olje. Problemet med slik olje er at den harskner over tid. Da de helte av igjen oljen fra boksen lå det igjen et 2cm tykt lag med harsknet/stivnet olje over ALT, og gjorde selvsagt det stikk motsatte av det den skulle. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Min mening er at det å kjøle ned en PC med matolje er bare tull. Morsomt at noen har gjort det, men du vil ikke kunne bruke datadelene når du er ferdig med å bruke matolje. Fett forsvinner ikke ved å spyle på vann. Den guffa til 3M brukte en eller annen OK-fyr til å bygge en maskin som ble senket ned i den guffa. Han fikk guffa sponsa 5625248[/snapback] Skal vel egentlig gjøre dette for morro skyld da, ikke fordi jeg skal ha god kjøling til denne dårlige pcen min far har jobbet med en del slik elektronikk i oljebad i mange år, og han fortalte meg at en gang for 20-25 år siden fylte de en sånn koblingsboks med mat-olje. Problemet med slik olje er at den harskner over tid. Da de helte av igjen oljen fra boksen lå det igjen et 2cm tykt lag med harsknet/stivnet olje over ALT, og gjorde selvsagt det stikk motsatte av det den skulle. 5625309[/snapback] Jeg har ikke tenkt å ha pcen slik i årevis. Et par uker/måneder. Bruker en dårlig pc til forsøket. Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Min mening er at det å kjøle ned en PC med matolje er bare tull. Morsomt at noen har gjort det, men du vil ikke kunne bruke datadelene når du er ferdig med å bruke matolje. Fett forsvinner ikke ved å spyle på vann. Den guffa til 3M brukte en eller annen OK-fyr til å bygge en maskin som ble senket ned i den guffa. Han fikk guffa sponsa 5625248[/snapback] Skal vel egentlig gjøre dette for morro skyld da, ikke fordi jeg skal ha god kjøling til denne dårlige pcen min far har jobbet med en del slik elektronikk i oljebad i mange år, og han fortalte meg at en gang for 20-25 år siden fylte de en sånn koblingsboks med mat-olje. Problemet med slik olje er at den harskner over tid. Da de helte av igjen oljen fra boksen lå det igjen et 2cm tykt lag med harsknet/stivnet olje over ALT, og gjorde selvsagt det stikk motsatte av det den skulle. 5625309[/snapback] Jeg har ikke tenkt å ha pcen slik i årevis. Et par uker/måneder. Bruker en dårlig pc til forsøket. 5625341[/snapback] hva er specsa på den? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 1.09 GHz AMD 754-socket. Gammel skjermkort Geforce 2 Er ikke sikker på hva slags harddisk jeg får tak i. Kan også hende jeg skaffer en gammel desktop-pc Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 1.09 GHz AMD 754-socket.Gammel skjermkort Geforce 2 Er ikke sikker på hva slags harddisk jeg får tak i. Kan også hende jeg skaffer en gammel desktop-pc 5625878[/snapback] ok:P helt ok pc da:P trenger jo ikke ødelegge den, men lykke til;) tenkte og gjøre det samme med en drit gammel pc..:pfår se:P alex Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Er en temmelig dårlig pc jo, kjøpt ny nå.. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Fett med pcen i mat-olje da. Bra at noen gjør det og ikke bare ser på andre som gjør det Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Hehe, synes at jeg har sittet på røvva lenge nok Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Jeg vil si at du bare bør ha PC'en i matolje i to-tre dag. Max. 5-6. Å ha den sånn i uker/måneder vil være ekkelt og idiotisk... Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Hva med å skifte matolje en gang i uken da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå