Gå til innhold

Garanti- på Skjermkort 9800 pro

Anbefalte innlegg

Hei

Skjermkortet mitt er nå litt over 2 år, og har dessverre tatt kvelden. Sendte derfor mail til komplett. Har får jeg til min store overraskelse beskjed om at skjermkortet er over 2 år gammelt, og garanti er derfor utløpt.

Stemmer det at det kun er 2 års garanti på skjermkort? trodde det var meningen at et skjermkort til nesten 3000 kr(for to år siden) skulle vare litt lenger enn dette...

Noen synspunkt?

På forhånd takk!

5624427[/snapback]

Så du mener at ett skjermkort til 6000 skal vare dobbelt så lenge som ett til 3000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viften er en del av skjermkortet i like stor grad som et batteri er en del av en mobiltelefon etter min mening :). Men det er en helt annen diskusjon. Vi behøver ikke snakke om deler, det er uansett 5 års reklamasjonsrett på skjermkortet.

5628213[/snapback]

Jeg mener også at vifte ikke klart framgår som en slitedel på et skjermkort, så jeg støtter de andre her, burde vel få 5 år på dette kortet.

AtW

Lenke til kommentar
Hei

Skjermkortet mitt er nå litt over 2 år, og har dessverre tatt kvelden. Sendte derfor mail til komplett. Har får jeg til min store overraskelse beskjed om at skjermkortet er over 2 år gammelt, og garanti er derfor utløpt.

Stemmer det at det kun er 2 års garanti på skjermkort? trodde det var meningen at et skjermkort til nesten 3000 kr(for to år siden) skulle vare litt lenger enn dette...

Noen synspunkt?

På forhånd takk!

5624427[/snapback]

Så du mener at ett skjermkort til 6000 skal vare dobbelt så lenge som ett til 3000?

5634803[/snapback]

det ligger i teksten at "siden kortet var så dyrt, så var det rimelig å forvente en lengre levetid"

Lenke til kommentar
Hei

Noen synspunkt?

På forhånd takk!

5624427[/snapback]

5634803[/snapback]

det ligger i teksten at "siden kortet var så dyrt, så var det rimelig å forvente en lengre levetid"

5634997[/snapback]

Det ligger i teksten ("du" / quote=ViperGTS) at spørsmålet var rettet til ViperGTS

Lenke til kommentar
Hei

Noen synspunkt?

På forhånd takk!

5624427[/snapback]

5634803[/snapback]

Pris har ingenting å si, om du leser litt i avgjørelser i FTU ser man at pris vektlegges lite.

Uansett så er skjermkort ment å vare vesentlig lengre enn to år, samme om det koster 600,- eller 4000,-.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig med det dere sier om vifter og reklamasjonsrett. Ta for eksempel en bil. Slitedeler på en bil er alt fra bremseklosser og skiver (5 års reklamasjonsrett med mindre de er ødelagt av vanlig bruk og slitasje eller annen mishandling, f.eks rust), foringer i hjuloppheng, viftereim, radiatorvifte og annet. Siden man må kunne forvente at når man kjøper en bil så skal den vare vesentlig lenger enn to år, så gjelder 5 års reklamasjonsrett for hele bilen med mindre selger spesifiserer at "varmetrådene i bakruta må nok byttes med jevne mellomrom". Hvis bilen går veldig mye, og viftereima er utslitt før 5 år, så er dette normal slitasje, og kan ikke reklameres. Er den derimot utslitt etter 20 000 km, så kan dette reklameres på, for det er unormal slitasje. Forøvrig har man også reklamasjonsrett på verkstedsarbeid. Dersom de fikser håndbrekket ditt, og det et år senere ikke fungerer, så kan du kreve å få det fikset på nytt gratis. Det gjelder selvfølgelig ikke om du har vansjøtt bilen, og det har rustet eller lignende i mellomtiden.

En som ikke vet stort om skjermkort, vet kanskje ikke heller at skjermkortet har og trenger vifte. Dersom han skulle bestille et skjermkort så går han naturligvis ut ifra at dette skal vare vesentlig lenger enn to år. Siden selgeren nermes garantert ikke har nevnt noe om at vifta kan ha kortere levetid enn resten av kortet, så gjelder også 5 års reklamasjonsrett på vifta, siden den skal være dimensjonert til å vare hele levetiden til kortet. En annen finurlig detalj her er at selv om vifta byttes til en annen vifte, så har man 5 år reklamasjon på den vifta også. Siden produktet ble solgt med vifte med 5 års reklamasjonsrett, så har ikke selger lov til å gi noe dårligere ved reparasjon. De kan dermed ikke si at "denne gangen har du bare 2 år reklamasjon", for det gir deg et dårligere produkt. Man kan i slike tilfeller heve kjøpet, og få alle pengene man la ut for kortet tilbake.

-Ko_deZ-

5633243[/snapback]

Svært godt sagt og jeg er helt enig :).

Lenke til kommentar
Der tar du feil coban. Grafikkort kan uten problemer stå på 24 timer i døgnet, da slitasje utenfor bruk er svært lav. Det er når man kjører 3d at slitasjen er høy pga økt varmeutvikling.

Uansett har slike grafikkort en forvented levetid i et visst antall timer. Og dette pleier gjerne å være rundt 5 år konstant påslått feks, uten at jeg klarer å komme med noen direkte eksempler nå.

Men, det er ikke feilbruk å la en pc stå på konstant, og den butikken som vil hevde dette vil få et problem i en evt sak.

5632820[/snapback]

Tja det blir et spørsmål om skjønn - jeg mener jo at man egentlig er ganske naiv om man tror dette.

5633557[/snapback]

Jeg tror ikke, jeg repeterer bare det som står rundt på ulike sider om forventet levetid i antall timer - noe som gjerne er minium 5 år i timer konstant slått på.

Belastning på produkt er størst ved bruk (3d-funksjon), og når et produkt slås av og på.

I tillegg har ikke selger anledning til å avslå reklamasjon dersom han ikke spesifikt har opplyst ved salg om at produktet ikke kan stå på 24 timer i døgnet, eller at dette er opplyst om i bruksansvisning med god dokumentasjon, da et produkt i følge forbrukerkjøpsloven skal svare til "det forbrukeren har grunn til å forvente av et produkt".

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Hei

Noen synspunkt?

På forhånd takk!

5624427[/snapback]

5634803[/snapback]

5634997[/snapback]

Det ligger i teksten ("du" / quote=ViperGTS) at spørsmålet var rettet til ViperGTS

5635642[/snapback]

Jeg mener et billig kort bør ha like lang levetid, men hvis dette hadde vært et kort til 500 kr for 2 år siden så er det ikke noe krise om det ryker. Jeg hadde ikke kjøpt et skjermkort til 3000 hvis jeg visste at det kun ville vare i 2 år. Dette er jo den dyreste komponenten i PC'en

Lenke til kommentar

Trådstarter du kan trøste deg med at det ikke er bare du som sliter med reklamasjon av skjermkort og webshop.

Har selv problemer med PSData da de nekter å utbedre mangelen på skjermkortet mitt. Først ble jeg avspist med at MSI har bare 3 års garanti (selv om jeg krev klart reklamasjon) og etter en ny purring der jeg skrev at så vidt jeg var bekjent så var det fem års reklamasjonsrett når tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Fikk da følgende tilbakesvar:

"Hei,

vi kan desverre ikke akseptere 5 års reklamasjonsrett på komponenter i en selvbygger PC(Det for mange usikre faktorer, ang. ESD beskyttelse med videre, til at 5 års reklamasjonsrett kan forsvares). Anbefaler at du heller tar kontakt med vår salgsavdeling [email protected] eller pr. tlf. 37253725 for å få tilbud på et kort som passer i ditt system.

Vennlig hilsen

PS Data AS

*sensur, navn kundebehandler* "

Bare det at maskina har stått på rommet mitt urørt siden 2004, Brukt det bare litt når jeg har vært hjemme. Greit at kortet er 4 år gammelt, men det kostet 2400 når jeg kjøpte det i 2002 og en kamerat som kjøpte et mye billigere kort enn meg har sitt like fungerende enda. Gidder nok ikke lage egen tråd på dette, men ville bare si at du ikke er alene om dette. Bare stå på, det er fem års reklamasjonsrett på skjermkort.

Edit: Så nå at det ordnet seg for deg. Får bare håpe at PSData blir litt mer villige til å ordne opp også :roll:

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Er det noen som burde få denne saken igjennom er det vel deg KVTL :). Forøvrig så er grunnen de avviser reklamasjon med hårreisende.

Om du har kjøpt masse pc-deler og satt det sammen selv, så kan du da utmerket godt reklamere på skjermkortet? Det er da ikke feil bruk å bygge sammen delene, ei heller kan de si at pga du har selvbygd pc gjelder ikke reklamasjonsretten.

Send de et spørsmål der du lurer på om de mener at deler varer kortere dersom de er i en selvbyggerpc.

Om du får "nei", så sitter de i saksa, da forbrukerkjøpsloven sier kun ting om levetid, dvs at INGEN skjermkort har 5 års reklamasjonsrett hos psdata ;). Og det gjør jo forrige grunn til avslag rimelig suspekt :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Man kan reklamere på delene hver for seg ja. Men uansett så er dette noe som man sikkert får en løsning på.ar sendt de en mail i dag som jeg enda ikke har fått svar på. Nekter de fortsatt da så får jeg nok ta saken videre selv om det vil ta tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...