ViperGTS Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hei Skjermkortet mitt er nå litt over 2 år, og har dessverre tatt kvelden. Sendte derfor mail til komplett. Har får jeg til min store overraskelse beskjed om at skjermkortet er over 2 år gammelt, og garanti er derfor utløpt. Stemmer det at det kun er 2 års garanti på skjermkort? trodde det var meningen at et skjermkort til nesten 3000 kr(for to år siden) skulle vare litt lenger enn dette... Noen synspunkt? På forhånd takk! Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hei! Å si at garantien har løpt ut på et slikt produkt er et vanlig "tjuvtriks" i bransjen. (er jo faktisk mange som finner seg i det og kjøper nytt etter en sånn beskjed) Det du derimot må gjøre er å reklamere på produktet. Du har jo 5 års reklamasjonsrett i følge forbrukerkjøpsloven. Og jeg anbefaler deg å benytte denne. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Om varen er ment å vare lenger enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett! Så, bruk retten din! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Om varen er ment å vare lenger enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett! Så, bruk retten din! 5624912[/snapback] Sorry, det korrekte er VESENTLIG lengre enn 2 år. Det kommer ann på hvilken del av skjermkortet som har gått her. Er det vifta på kortet vil jeg si at reklamasjonsretten er ute, men om det er andre deler samt at du har behandlet kortet pent har du reklamasjonsrett i 5 år. Mail tilbake til komplett og si følgende: At garantien er gått ut er helt ok. Jeg velger isteden å reklamere gjennom de rettigheter forbrukerkjøpsloven gir meg. Forbrukerkjøpsloven sier at varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett, og siden dette er en betegnelse skjermkort faller under vil jeg gjerne at dere utfører avhjelp på varen min, enten ved reparasjon eller omlevering til nytt produkt. mvh XXX EDIT: Forøvrig er det svært amatørmessig av komplett om de virkelig bare har avslått med ordene "garanti er utløpt". Da har man tilsidesatt rettighetene i forbrukerkjøpsloven - noe som er ulovlig da denne loven har en bestemmelse om ufravikelighet. Har de derimot avslått med at reklamasjonsrett har gått ut - og hevder 2 års reklamasjonsrett på saken, så må du kjempe for å hevde 5 års reklamasjonsrett. Igjen, har vifta gått har du et problem, er det andre ting har du stor sjanse til å få saken igjennom . Til slutt - om komplett begynner å fortelle deg hva produsenten mener så husk at produsenten har INGENTING med din reklamasjon å gjøre. Du har en sak med komplett, hva produsent mener er uvesentlig. Endret 18. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 sorry Alastor, glemte "vesentlig".. tenkte jeg skulle finne loven og kopiere paragrafen.. Noe jeg ikke gjorde.. Og glemte ordet "vesentlig" Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 "vesentlig mer" er alltid en definisjons-sak. Det hadde vært fint å ha en liste over diverse typiske datakomponenter og hvordan loven på hver av disse har tidliger blitt tolket, slik at du vet hvor du står. Et skjermkort har jo ikke lang levetid sådann, siden de blir "ubrukelige" etter en håndfull år, men selve elektronikken i kortet lever jo sikkert lengre enn eier gjør om det behandles riktig. Er eletronikken (altså noe annet enn viften) røket på 2 års tid, så er det (a) brukerfeil eller (b) produksjonsfeil som har ført til forsinket skade. -Stigma Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Stemmer det at det kun er 2 års garanti på skjermkort? trodde det var meningen at et skjermkort til nesten 3000 kr(for to år siden) skulle vare litt lenger enn dette... 5624427[/snapback] Du må klare skille garanti og reklamasjonsrett. Produsenten kan gi deg 5 minutter garanti om de har lyst til det, det er opp til dem. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 "vesentlig mer" er alltid en definisjons-sak. Det hadde vært fint å ha en liste over diverse typiske datakomponenter og hvordan loven på hver av disse har tidliger blitt tolket, slik at du vet hvor du står. Et skjermkort har jo ikke lang levetid sådann, siden de blir "ubrukelige" etter en håndfull år, men selve elektronikken i kortet lever jo sikkert lengre enn eier gjør om det behandles riktig. Er eletronikken (altså noe annet enn viften) røket på 2 års tid, så er det (a) brukerfeil eller (b) produksjonsfeil som har ført til forsinket skade. -Stigma 5627952[/snapback] Den eneste dommen vi har er fra høyesterett angående en videospiller. Den fastslår 5 års reklamasjonsrett på vanlig innendørselektronikk. Jeg mener vanlige pcdeler er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år (unntak er vifter og batterier o.l.) og dermed har 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Stemmer det at det kun er 2 års garanti på skjermkort? trodde det var meningen at et skjermkort til nesten 3000 kr(for to år siden) skulle vare litt lenger enn dette... 5624427[/snapback] Du må klare skille garanti og reklamasjonsrett. Produsenten kan gi deg 5 minutter garanti om de har lyst til det, det er opp til dem. 5628017[/snapback] Er ikke sikkert at komplett engang har klart å skille her - det er det som kan være beklagelig i denne saken. Trådstarter har iså tilfelle ikke gjort noe galt ved å snakke om garanti her . Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Vil nå si at viften i like stor grad som f.eks. kondensatorene er en del av selve skjermkortet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Viften er en del av skjermkortet i like stor grad som et batteri er en del av en mobiltelefon etter min mening . Men det er en helt annen diskusjon. Vi behøver ikke snakke om deler, det er uansett 5 års reklamasjonsrett på skjermkortet. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 EDIT: Forøvrig er det svært amatørmessig av komplett om de virkelig bare har avslått med ordene "garanti er utløpt". Da har man tilsidesatt rettighetene i forbrukerkjøpsloven - noe som er ulovlig da denne loven har en bestemmelse om ufravikelighet.5627567[/snapback] Selger har ikke noen opplysningsplikt når det gjelder reklamasjonsrett, så hvordan er det ulovlig å si at garantien er ute dersom kunden ikke har sagt at han vil reklamere? Det der er noe Elkjøp, Expert, Lefdal, SIBA etc. benytter seg av hver bidige dag. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Et skjermkort har jo ikke lang levetid sådann, siden de blir "ubrukelige" etter en håndfull år, men selve elektronikken i kortet lever jo sikkert lengre enn eier gjør om det behandles riktig. Altså, om de er "high-end" eller ei har jo ikke noe å si... Om det var det du mente med "ubrukelig".. Lenke til kommentar
coban Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Spørsmålet er vel om du har overklokket kortet ditt - eller om du selv har valgt å 'modde' / feilsøke osv. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Men hva kan man gjøre hvis f.eks viften på kortet stopper opp mens jeg er på jobb, og kortet brenner opp? Lenke til kommentar
coban Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Svaret er vel ganske enkelt at du har latt maskinen din stå p 24-7 - noe kortet ikke er lagd for. Du vet egentlig svaret selv. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Der tar du feil coban. Grafikkort kan uten problemer stå på 24 timer i døgnet, da slitasje utenfor bruk er svært lav. Det er når man kjører 3d at slitasjen er høy pga økt varmeutvikling. Uansett har slike grafikkort en forvented levetid i et visst antall timer. Og dette pleier gjerne å være rundt 5 år konstant påslått feks, uten at jeg klarer å komme med noen direkte eksempler nå. Men, det er ikke feilbruk å la en pc stå på konstant, og den butikken som vil hevde dette vil få et problem i en evt sak. Endret 19. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Dette er en rimelig rett frem sak. Benytt reklamasjonsretten på 5 år slik Alastor sier så skal du få et fungerende skjermkort tilbake innen rimelig tid. Les gjerne gjennom artikkelen Juss på nett for å få en god innføring i hvilke rettigheter du har i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg er ikke enig med det dere sier om vifter og reklamasjonsrett. Ta for eksempel en bil. Slitedeler på en bil er alt fra bremseklosser og skiver (5 års reklamasjonsrett med mindre de er ødelagt av vanlig bruk og slitasje eller annen mishandling, f.eks rust), foringer i hjuloppheng, viftereim, radiatorvifte og annet. Siden man må kunne forvente at når man kjøper en bil så skal den vare vesentlig lenger enn to år, så gjelder 5 års reklamasjonsrett for hele bilen med mindre selger spesifiserer at "varmetrådene i bakruta må nok byttes med jevne mellomrom". Hvis bilen går veldig mye, og viftereima er utslitt før 5 år, så er dette normal slitasje, og kan ikke reklameres. Er den derimot utslitt etter 20 000 km, så kan dette reklameres på, for det er unormal slitasje. Forøvrig har man også reklamasjonsrett på verkstedsarbeid. Dersom de fikser håndbrekket ditt, og det et år senere ikke fungerer, så kan du kreve å få det fikset på nytt gratis. Det gjelder selvfølgelig ikke om du har vansjøtt bilen, og det har rustet eller lignende i mellomtiden. En som ikke vet stort om skjermkort, vet kanskje ikke heller at skjermkortet har og trenger vifte. Dersom han skulle bestille et skjermkort så går han naturligvis ut ifra at dette skal vare vesentlig lenger enn to år. Siden selgeren nermes garantert ikke har nevnt noe om at vifta kan ha kortere levetid enn resten av kortet, så gjelder også 5 års reklamasjonsrett på vifta, siden den skal være dimensjonert til å vare hele levetiden til kortet. En annen finurlig detalj her er at selv om vifta byttes til en annen vifte, så har man 5 år reklamasjon på den vifta også. Siden produktet ble solgt med vifte med 5 års reklamasjonsrett, så har ikke selger lov til å gi noe dårligere ved reparasjon. De kan dermed ikke si at "denne gangen har du bare 2 år reklamasjon", for det gir deg et dårligere produkt. Man kan i slike tilfeller heve kjøpet, og få alle pengene man la ut for kortet tilbake. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
coban Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Der tar du feil coban. Grafikkort kan uten problemer stå på 24 timer i døgnet, da slitasje utenfor bruk er svært lav. Det er når man kjører 3d at slitasjen er høy pga økt varmeutvikling. Uansett har slike grafikkort en forvented levetid i et visst antall timer. Og dette pleier gjerne å være rundt 5 år konstant påslått feks, uten at jeg klarer å komme med noen direkte eksempler nå. Men, det er ikke feilbruk å la en pc stå på konstant, og den butikken som vil hevde dette vil få et problem i en evt sak. 5632820[/snapback] Tja det blir et spørsmål om skjønn - jeg mener jo at man egentlig er ganske naiv om man tror dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå