Gå til innhold

Garanti- på Skjermkort 9800 pro

Anbefalte innlegg

Hei

Skjermkortet mitt er nå litt over 2 år, og har dessverre tatt kvelden. Sendte derfor mail til komplett. Har får jeg til min store overraskelse beskjed om at skjermkortet er over 2 år gammelt, og garanti er derfor utløpt.

Stemmer det at det kun er 2 års garanti på skjermkort? trodde det var meningen at et skjermkort til nesten 3000 kr(for to år siden) skulle vare litt lenger enn dette...

Noen synspunkt?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Å si at garantien har løpt ut på et slikt produkt er et vanlig "tjuvtriks" i bransjen. (er jo faktisk mange som finner seg i det og kjøper nytt etter en sånn beskjed) Det du derimot må gjøre er å reklamere på produktet. Du har jo 5 års reklamasjonsrett i følge forbrukerkjøpsloven. Og jeg anbefaler deg å benytte denne.

Lenke til kommentar
Om varen er ment å vare lenger enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett!

Så, bruk retten din!

5624912[/snapback]

Sorry, det korrekte er VESENTLIG lengre enn 2 år.

Det kommer ann på hvilken del av skjermkortet som har gått her. Er det vifta på kortet vil jeg si at reklamasjonsretten er ute, men om det er andre deler samt at du har behandlet kortet pent har du reklamasjonsrett i 5 år.

Mail tilbake til komplett og si følgende:

At garantien er gått ut er helt ok. Jeg velger isteden å reklamere gjennom de rettigheter forbrukerkjøpsloven gir meg. Forbrukerkjøpsloven sier at varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett, og siden dette er en betegnelse skjermkort faller under vil jeg gjerne at dere utfører avhjelp på varen min, enten ved reparasjon eller omlevering til nytt produkt.

mvh

XXX

EDIT: Forøvrig er det svært amatørmessig av komplett om de virkelig bare har avslått med ordene "garanti er utløpt". Da har man tilsidesatt rettighetene i forbrukerkjøpsloven - noe som er ulovlig da denne loven har en bestemmelse om ufravikelighet.

Har de derimot avslått med at reklamasjonsrett har gått ut - og hevder 2 års reklamasjonsrett på saken, så må du kjempe for å hevde 5 års reklamasjonsrett. Igjen, har vifta gått har du et problem, er det andre ting har du stor sjanse til å få saken igjennom :).

Til slutt - om komplett begynner å fortelle deg hva produsenten mener så husk at produsenten har INGENTING med din reklamasjon å gjøre. Du har en sak med komplett, hva produsent mener er uvesentlig.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

"vesentlig mer" er alltid en definisjons-sak. Det hadde vært fint å ha en liste over diverse typiske datakomponenter og hvordan loven på hver av disse har tidliger blitt tolket, slik at du vet hvor du står.

Et skjermkort har jo ikke lang levetid sådann, siden de blir "ubrukelige" etter en håndfull år, men selve elektronikken i kortet lever jo sikkert lengre enn eier gjør om det behandles riktig. Er eletronikken (altså noe annet enn viften) røket på 2 års tid, så er det (a) brukerfeil eller (b) produksjonsfeil som har ført til forsinket skade.

-Stigma

Lenke til kommentar
Stemmer det at det kun er 2 års garanti på skjermkort? trodde det var meningen at et skjermkort til nesten 3000 kr(for to år siden) skulle vare litt lenger enn dette...

5624427[/snapback]

Du må klare skille garanti og reklamasjonsrett. Produsenten kan gi deg 5 minutter garanti om de har lyst til det, det er opp til dem.

Lenke til kommentar
"vesentlig mer" er alltid en definisjons-sak. Det hadde vært fint å ha en liste over diverse typiske datakomponenter og hvordan loven på hver av disse har tidliger blitt tolket, slik at du vet hvor du står.

Et skjermkort har jo ikke lang levetid sådann, siden de blir "ubrukelige" etter en håndfull år, men selve elektronikken i kortet lever jo sikkert lengre enn eier gjør om det behandles riktig. Er eletronikken (altså noe annet enn viften) røket på 2 års tid, så er det (a) brukerfeil eller (b) produksjonsfeil som har ført til forsinket skade.

-Stigma

5627952[/snapback]

Den eneste dommen vi har er fra høyesterett angående en videospiller. Den fastslår 5 års reklamasjonsrett på vanlig innendørselektronikk.

Jeg mener vanlige pcdeler er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år (unntak er vifter og batterier o.l.) og dermed har 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

5624427[/snapback]

Du må klare skille garanti og reklamasjonsrett. Produsenten kan gi deg 5 minutter garanti om de har lyst til det, det er opp til dem.

5628017[/snapback]

Er ikke sikkert at komplett engang har klart å skille her - det er det som kan være beklagelig i denne saken. Trådstarter har iså tilfelle ikke gjort noe galt ved å snakke om garanti her :).

Lenke til kommentar
EDIT: Forøvrig er det svært amatørmessig av komplett om de virkelig bare har avslått med ordene "garanti er utløpt". Da har man tilsidesatt rettighetene i forbrukerkjøpsloven - noe som er ulovlig da denne loven har en bestemmelse om ufravikelighet.

5627567[/snapback]

Selger har ikke noen opplysningsplikt når det gjelder reklamasjonsrett, så hvordan er det ulovlig å si at garantien er ute dersom kunden ikke har sagt at han vil reklamere? Det der er noe Elkjøp, Expert, Lefdal, SIBA etc. benytter seg av hver bidige dag.

Lenke til kommentar

Der tar du feil coban. Grafikkort kan uten problemer stå på 24 timer i døgnet, da slitasje utenfor bruk er svært lav. Det er når man kjører 3d at slitasjen er høy pga økt varmeutvikling.

Uansett har slike grafikkort en forvented levetid i et visst antall timer. Og dette pleier gjerne å være rundt 5 år konstant påslått feks, uten at jeg klarer å komme med noen direkte eksempler nå.

Men, det er ikke feilbruk å la en pc stå på konstant, og den butikken som vil hevde dette vil få et problem i en evt sak.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med det dere sier om vifter og reklamasjonsrett. Ta for eksempel en bil. Slitedeler på en bil er alt fra bremseklosser og skiver (5 års reklamasjonsrett med mindre de er ødelagt av vanlig bruk og slitasje eller annen mishandling, f.eks rust), foringer i hjuloppheng, viftereim, radiatorvifte og annet. Siden man må kunne forvente at når man kjøper en bil så skal den vare vesentlig lenger enn to år, så gjelder 5 års reklamasjonsrett for hele bilen med mindre selger spesifiserer at "varmetrådene i bakruta må nok byttes med jevne mellomrom". Hvis bilen går veldig mye, og viftereima er utslitt før 5 år, så er dette normal slitasje, og kan ikke reklameres. Er den derimot utslitt etter 20 000 km, så kan dette reklameres på, for det er unormal slitasje. Forøvrig har man også reklamasjonsrett på verkstedsarbeid. Dersom de fikser håndbrekket ditt, og det et år senere ikke fungerer, så kan du kreve å få det fikset på nytt gratis. Det gjelder selvfølgelig ikke om du har vansjøtt bilen, og det har rustet eller lignende i mellomtiden.

En som ikke vet stort om skjermkort, vet kanskje ikke heller at skjermkortet har og trenger vifte. Dersom han skulle bestille et skjermkort så går han naturligvis ut ifra at dette skal vare vesentlig lenger enn to år. Siden selgeren nermes garantert ikke har nevnt noe om at vifta kan ha kortere levetid enn resten av kortet, så gjelder også 5 års reklamasjonsrett på vifta, siden den skal være dimensjonert til å vare hele levetiden til kortet. En annen finurlig detalj her er at selv om vifta byttes til en annen vifte, så har man 5 år reklamasjon på den vifta også. Siden produktet ble solgt med vifte med 5 års reklamasjonsrett, så har ikke selger lov til å gi noe dårligere ved reparasjon. De kan dermed ikke si at "denne gangen har du bare 2 år reklamasjon", for det gir deg et dårligere produkt. Man kan i slike tilfeller heve kjøpet, og få alle pengene man la ut for kortet tilbake.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Der tar du feil coban. Grafikkort kan uten problemer stå på 24 timer i døgnet, da slitasje utenfor bruk er svært lav. Det er når man kjører 3d at slitasjen er høy pga økt varmeutvikling.

Uansett har slike grafikkort en forvented levetid i et visst antall timer. Og dette pleier gjerne å være rundt 5 år konstant påslått feks, uten at jeg klarer å komme med noen direkte eksempler nå.

Men, det er ikke feilbruk å la en pc stå på konstant, og den butikken som vil hevde dette vil få et problem i en evt sak.

5632820[/snapback]

Tja det blir et spørsmål om skjønn - jeg mener jo at man egentlig er ganske naiv om man tror dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...