Gå til innhold

Hjemmesideprogrammer hva finnes ?

Anbefalte innlegg

Oi oi prøver meg her på litt veildning og hjelp.

Vi har en liten familie bedrift som har hjemmeside. Den er laget av en venn som kan programering men nå har han ikke tid til å utvide vår hjemmeside.

Vi trenger oppdatering og utvidelse. Jeg tror jeg har lest om at det skal finnes noen programmer som kan hjelpe oss gjennom prosessen med å lage hjemmeside. Vi kan ikke programering så det bør være enkelt samtidig som vi også vil ha kvalitet. Vi kan godt leie noe hjelp og betale for program men vi ønsker å enkelt kunne forandre og oppdatere sidene selv.

Vi er også fornøyd med utforminga på våre sider så vi kunne tenke oss og videreføre/overføre det til et program.

Finnes det noe som tilfredstiller de ønskene vi har ?

Hvilken pris må vi påregne for å få et bra resultet ?

Hvor skal vi begynne å lete ?

(Hvis noen kunne tenke seg eventuelt å hjelpe oss så gi oss en melding ?)

Håper jeg ikke støter regler osv ved å spørre her.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kanskje bør vurdere er å få nokon til å lage eit CMS (Content Management System) til deg, eventuellt tilpasse eit som allerede eksisterar. Dette er små applikasjonar som ligg på internett som kun du som eigar har tilgang til, og gjennom dette kan du legge til/fjerne eller endre innhaldet på sida di.

Det finst fleire slike gratissystem du kan laste ned og tilpasse, men då kjem det litt an på kompetansen din og kva du trur du klarar sjølv. Å implementere desse systema med null "knowhow" kjem nok ikkje til å gå heilt bra ;)

Pris kan eg tenke meg frå 1500 og oppover, alt etter kven du vil ha til å gjere det. Sida du vil behalde utforminga på sida di er det stort sett systemet som må tilpassast og leggast inn. Det kan dog vere greit å hugse på om koden på sida di er dårleg (som den godt kan vere sjølv om sida ser bra ut), kan det lønne seg å legge i litt ekstra for å få den reinska opp i og tilpassa nyare standardar.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
mhm... Jeg ville vel anbefale dreamwaver. (koster jo litt da og du finner mere om den på http://www.macromedia.com)

ellers så er det ikke veldig vanskelig og lære seg basis kunskaper selv.

http://www.w3schools.com er jo grei (mange eksempler

Vis du kan litt koding selv kan det jo bli mye billigere (Da trenger du ikke noe mere enn notepad)

håper dette hjelper litt

5625609[/snapback]

Hei alle

Takk for flere svar. Det ble anbefalt dreamwaver og at det koster litt. Jeg er klar over at ting kan koste noe men hva slags pris er det snakk om. Betales det 1 gang eller er det årlige leiekostnader ?

Jeg har også hørt at noen byråer etterhvert lager basis oppsett på en slik måte at det kan enkelt forandres/oppdateres av meg senere. Er det vanlig å betale 1 gang for den jobben eller bruker byråene å ta årlige leiepriser på det ?

Bruker hjemmesiden da og bli satt opp i et ferdig program eller lages alt for den enkelte kunde ?

Sikkert mange dumme spørsmål av meg, men jeg blir ikke klokere hvis jeg ikke spør. :blush:

Lenke til kommentar

Dreamweaver betaler du seff. en gang.. og den er DIN.

CMS koster nok, men det finnes billige der ute.

Du kan betale måneds pris eller for 1 helt år.

www.frifugl.no tilbyr CMS.

Der kan du oppdatere hjemmesiden din direkte på nett, og ja til og med direkte på hjemmesiden din.

Ingen control panel eller what so ever, veldig enkelt i bruk.

Trenger ingen erfaringer.!!

Du kan legge til artikler, ha galleri om du vil, forum, legge til tekst og bilde.. osv..

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Hei og takk for enda flere tips.

Har nå sjekket ut litt på nettet og sendt noen forepørsler.

Blir mer fristet til å lære å lage gode nettsider selv.

Har tidligere tatt et lite lynkurs i bruk av frontpage men føler at det vil ikke gi meg de sidene jeg vil ha, eller er det jeg som ikke har klart å se hvilke muliheter programmet har ?

Finnes det noen nettbaserte kurs i bruk av Dreamwaver (på norsk) ?

Bor litt avsides så klasseromsundervisninge er ikke helt aktuelt. Det beste hadde vært nettbaserte kurs som jeg kan bruke den tiden jeg trenger på å lære og teste ut.

Jeg har søkt litt på nettet men finner bare kurs hvor man samles på et sted å får undervisning.

Jeg finner heller ikke prisen på kjøp av dreamwaver.... Kan noen gi meg en ca pris ?

Mange spørsmål men håper noen kan svare på noen av de....

Lenke til kommentar

når du snakker om pris så hørte jeg at macromedia har tillbud på den nye dreamwaer.

du kjøper en eldre version og kan oppgradere til hele studio 8 til halv pris. (tilsammen ca 5000,-)

og vis du kan lære deg koding på engelsk så er w3schools.com sterk og anbefale. (Du kan skrive kodene i dreamwawe også)

og når det gjelder front page så duger det ikke i lengden. (kan brukses til enkle hjemmesider)

håper dette hjelper deg litt på vei...

Lenke til kommentar

Hvis du skal lære deg å kode selv (noe som faktisk ikke er så veldig vanskelig + du får ekstremt mye mer kontroll på sidene dine) trenger du ikke å kjøpe dreamweaver. Da finnes det gode gratis alternativer som notepad2 osv. Men skal du ha et wysiwyg program, er dreamweaver et av de bedre. Frontpage duger til lite å ingenting desverre.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar.

Tror jeg skal lære meg koding etterhvert. Hjemmesiden bør oppdateres før jeg rekker å lære koding.

Jeg sjekker nå ut noen firmaer som har laget løsninger som gjør at jeg kan "flytte" hjemmesiden over og gjøre de forandringer jeg trenger.

Det virker som et spennende felt dette med koder. Jeg bor såpass avsides at læring bør nok skje fra bøker og eller nettkurs.

Har du gode forslag så tar jeg imot med takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...