Gå til innhold

Hjelp til HTPC oppsett

Anbefalte innlegg

Hei kjære forumbrukere!

Jeg har nå forsøkt å sette opp en HTPC, og trenger litt hjelp til å se om alt ser greit ut. Jeg har søkt masse i foruet, men ikke funnet "mitt" drømmeoppsett.

Maskinen skal i hovedsak brukes til Mediasenter, men det blir nok litt spilling også. Den skal kobles til en LCD TV og en projektor. (Begge HD klar) Fra før har jeg ett TV kort (WinTV-PVR-500MCE) og et Audigy lydkort. Tastatur og mus har jeg også.

Her er mitt forslag:

- Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

- Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

- Asus P5WD2 Premium, I955X, Socket-775 SATAII, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

- Silverstone SST-LC13 HTPC, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

- Silverstone ST30NF, ATX 300W Vifteløs Strømforsyning (0db), SATA, 20/24pin

- Thermaltake BigWater SE 12cm Liquid Cooling System, S 478/754/775/939/940

- Thermaltake VGA Waterblock ATI/Nvidia universal

- XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz

- Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

- NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

- Microsoft Windows XP Media Center 2005 Norsk, OEM

Prisen ligger nå på ca 13500,-

Håper på god hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette skal være en HTPC er det vel poeng i å ha komponenter som lager lite varme, og ikke trenger kraftig kjøling.

AMD sine prosessorer er vel kjørligere, og bedre i spill. Det er også mulig å velge prosessorer som egentlig er ment for bærbare pcer, jeg tenker da på Pentium M, Core Solo/duo og Turion64.

Du bør også velge hovedkort med passiv kjøler.

Er heller ikke sikker på om 300W PSU holder for å drive pcen med det skjermkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert "bærbare" prosessorer, men er redd de skal bli for svake rent ytelsesmessig. HK er passivt kjølet, så det skal være greit. Varmen fra CPU bør også håndteres med oppsettet, i og med at jeg har valgt vannkjøling. Jeg er litt skeptisk på PSU, men mener det skal holde med oppsettet. Alternativet er å gå ned på skjermkort, da dette nok er i overkant. Intel er som tidligere valgt på bakgrunn av en HTPC guide her på hw.no. Jeg er ingen Guru på dette området, så forslagene mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Siden spilling er høyst aktuelt hadde jeg gått for AMD, det klarer også HTPC oppgaver fint!

5626657[/snapback]

Jeg hører hva du sier, men her velger jeg å stole på Mastiff :) Primæroppgaven vil være HTPC, ikke spillPC. Regner med at Intel drar rundt spill også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...