Gå til innhold

Har Canon nye linser på gang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er endel rykter i forbindelse med PMA...EF-s 17-50 f2.8 er det endel som snakker om feks.. og en 70-200 f4 L IS.. om det er noe hold i dette eller om det kun er ønsketenkning er vanskelig å si.. den første virker litt sannsynelig.

Det er også rykter om 50 f1.2 L og 200 f1.8 L .. rebirth av gamle klassikere som avsluttet pga av innehold av bly i glasset.. at de kommer er uten tvil men det spørs om de kommer nå..

Lenke til kommentar
Det er endel rykter i forbindelse med PMA...EF-s 17-50 f2.8 er det endel som snakker om feks.. og en 70-200 f4 L IS.. om det er noe hold i dette eller om det kun er ønsketenkning er vanskelig å si.. den første virker litt sannsynelig.

Det er også rykter om 50 f1.2 L og 200 f1.8 L .. rebirth av gamle klassikere som avsluttet pga av innehold av bly i glasset.. at de kommer er uten tvil men det spørs om de kommer nå..

5624687[/snapback]

Oi! 50 f1.2 :dribble: den skal jeg ha!

Så hadde det vært kjekt å bytte kitobjektivet i en EF-s 17-50 f2.8.

Lenke til kommentar
Oi! 50 f1.2  :dribble:  den skal jeg ha!

5624719[/snapback]

Jeg hadde selv en 50/1,2 da jeg brukte Nikon som førstevalg, og det er et nyttig objektiv. Vær dog klar over at det er vanskelig å bruke en så stor blender, for dybdeskarpheten blir virkelig selektiv. Det er ikke store skarphetsområdet på et slik objektiv, så jeg ville ikke brukt full åpning til tette portretter.

Flotte stemninger malt med lys, er det fantastisk å bruke til. Synes kanskje det blir litt vanskelig å finne motiver som passer til det, når det brukes med en APS-C sensor. Det har litt mer for seg på fullformat, og det er nok grunnen til at Canon vekker det til live igjen.

Lenke til kommentar
Oi! 50 f1.2  :dribble:  den skal jeg ha!

5624719[/snapback]

Jeg hadde selv en 50/1,2 da jeg brukte Nikon som førstevalg, og det er et nyttig objektiv. Vær dog klar over at det er vanskelig å bruke en så stor blender, for dybdeskarpheten blir virkelig selektiv. Det er ikke store skarphetsområdet på et slik objektiv, så jeg ville ikke brukt full åpning til tette portretter.

Flotte stemninger malt med lys, er det fantastisk å bruke til. Synes kanskje det blir litt vanskelig å finne motiver som passer til det, når det brukes med en APS-C sensor. Det har litt mer for seg på fullformat, og det er nok grunnen til at Canon vekker det til live igjen.

5624753[/snapback]

Jeg har siklet litt på 50mm f1.8 til 905,- eller 50mm f1.4 til 3098,-

Men to ting til:

1 - hvordan vil dette Canon EF 28mm f/1.8 USM funke til portretter?

2 - Vil jeg være tjent med å bytte kitobjektivet i en EF-s 17-50 f2.8 ? (hvis det ikke blir altfor dyrt vel og merke.....)

Jeg har nemlig lyst på et par fastobjektiver, et standard ala EF-s 17-50 f2.8 og et macro med tid og stunder

Lenke til kommentar

Til det siste, et klart ja. Det er nok et bedre objektiv i samtlige disipliner, for å si det slik.

Ellers er et 28/1,8 et glimrende walkaround-objektiv. Har selv vandret gatelangs i årevis med en 40mm 1,7 på filmkamera, og det er en brennvidde som er utrolig versatil og lett å sette opp. Det samme gjelder vistnok en croppet 28mm. Anbefales altstå som normalobjektiv, men ikke til tette portretter. Hvis anskiktet fyller hele bildeflaten, vil du oppleve potetnese o.l. Til portretter i halvfigur (hele torsoen + hodet), eller helfigur, fungerer en helt fint. De fleste portrettene mine er i halvfigur, så for meg hadde det fungert til så og si alt. Det er en utbredd missforståelse at et portrett skal bare være av ansiktet. De fleste store portrettfotografer bruker sjelden slike utsnitt, og anvender mellomformat med en brennvidde som tilsvarer en croppet 28. Nå har ikke de objektivene noen fortegning, men det er lite problem med slikt på slike bilder.

Lenke til kommentar

Skal man tro ryktene ligger det visstnok an til en EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.. om dette objektivet dukker opp kommer det nok til å koste en del mer enn EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM, som i skrivende stund koster 4890,- på billigste nettbutikk.. tipper ca. 7000 for denne dersom den dukker opp.

En 70-200 f/4 L IS USM til rundt 7500-8000 kroner hadde nok muligens vært av stor interesse for min egen del.. :p

Lenke til kommentar

Det siste virker mer interessant prismessig, for den bebudede normalzoomen virker unødvendig dyr i forhold til ytelsen. Da er det godt vi har alternative merker, som leverer nesten samme ytelse til halve prisen. Nå tror jeg ikke den prognosen nødvendigvis slår til prismessig, men jeg ville nå heller sett på alternativene til Sigma og Tamron hvis det blir så dyrt. Det skal søren meg være godt for å forsvare en slik pris.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jau, bare noen timer nå, så vil det vise seg...

Jeg for min del tror fremdeles litt på et objektiv prismessig mellom 18-55 og 17-85, og har resonnert som følger:

EFS18-55 tilsv. EF28-90 på FF

EFS60 tilsv. EF 100

EFS17-85 tilsv. EF 28-135 IS

EFS10-22 tilsv. EF16-35

EFS15-55 tilsv EF24-85 ??

Samtidig er det lov å håpe på 17-55/2.8 sånn som Nikon har, det blir nok imidlertid dyrt. Nikon tar seg sannelig betalt for sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...