Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk: 2MX; Kan noen informere meg litt om d?

Anbefalte innlegg

""Unyttige" ting"?? Du er ikke riktig vel bevart, mann. :p

5722344[/snapback]

Hehe, legg merke til hermetegnene! Jeg skrev at man ville få nytte for dem. Tenkte da på de tingene jeg mente jeg aldri skulle bruke, og aldri ville trenge å lære meg, som konjugatsetningene og slik. Det er først nå jeg har begynt å bruke dem, men må fremdeles av og til gange ut "manuelt". Det jeg tenkte på ungdomsskolen var at det fungerte like greit, men nu vet man bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Derivasjon er et håndverk, integrasjon er en kunst"

5743135[/snapback]

Ikke mye integrasjon i 2MX, så vidt jeg husker.. hvertfall ikke den 'vanskelige' delen, som kommer i 3MX (ikke vanskelig så lenge du setter deg inn i hvorfor det er slik det er). Læreren min sier forøvrig akkurat det samme som jeg har sitert fra deg der ^ :)

Lenke til kommentar

Er det en kommentar til meg?

2MZ+3MZ er vel det samme som 2MX både i innhold og til opptakskrav. Så om studiet krever 2MX så kommer man inn med 3MZ. MZ er faktisk et utmerket alternativ om man ikke skal ta 3MX og mange medisinstudenter tar bare MZ for å få lettere god karakterer og flere poeng. Om trådstarteren ikke har planer om å ta 3Mx så burde han etter min mening ta 2MZ og 3MZ i stedet for. Da tjener han tross alt poeng og får det lettere på VGS.

Lenke til kommentar

Funker det å ta 2MX+3MZ hvis man skal studere medisin? Så vidt jeg vet, holder det med både 2MZ og 3MZ for medisin, men pensumet i MZ virker så utrolig kjedelig :nei: . Tenkte å prøve meg med 2MX i VK1 og 3MX eller 3MZ i VK2. Hva anbefaler dere? Tenker mest på medisin i utlandet, men hvordan er kravet i Norge?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits i å ta 2MX og 3MZ, for 3MZ er det samme som 2MX, du lærer derfor ikke noe nytt og får heller ikke ekstrapoeng for 3MZ. Jeg har også hørt at kombinasjonen 2MX + 3MZ ikke er en godkjent kombinasjon. Om du skal ta medisin i Norge bør du ta 2MZ og 3MZ for å få flest mulig poeng for minst mulig arbeid.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Jo man går på skolen for å lære, men det er ikke til å stikke under en stol at man har et høyt karakterkrav for å komme inn på medisinstudiene. Dette arbeidet han tjener på å velge 3MZ i stedet for 2MX+3MX som ikke er nødvendig, men trenger for å få like mange poeng som 2MY+3MZ kan han bruke til å sikre seksern i noen andre fag. Om man skal inn på medisin så bør man sikre seg så gode karakterer som mulig.

Å sammenligne dette med en lege som gjør minst mulig for mest mulig penger synes jeg er litt drøyt. Man blir ikke en bedre lege om man leser bøkene på hebraisk selv om dette krever mer arbeid. Man har de samme kunnskapene, men legen som leser bøkene på sitt eget språk kan bruke ekstra tid på å lære stoffet i stedet for å streve med å lese bøkene på hebraisk.

Ingen på medisn jeg skjenner klager over at de ikke har nok kunnskaper fordi de ikke tok 3MX på VGS, derimot kjenner jeg en som kom inn på de ekstra poengene man får for å ta 2MZ+3MZ i stedet for 2MX

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke nødvendig med veldig gode matte- og fysikkunnskaper for å bli en god lege, men universitetene setter disse fagene som opptakskrav fordi det gjerne kun er de smarteste som greier å gjennomføre disse fagene.

En jeg kjenner på medisinstudiet mener at biologi er det faget han har hatt mest bruk for (han tok 3MX, 3FY, 3KJ og 3BI). Men biologi er faktisk ikke et opptakskrav til medisinstudiet. Kjemi er også veldig greit å kunne på medisin.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...