Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk: 2MX; Kan noen informere meg litt om d?

Anbefalte innlegg

Hallais..

Gikk ut vgs i 2005, og hadde 1MX (i gk såklart=) ) og lurer på nå om jeg ikke skal ta 2MX til neste år, siden alt jeg har lyst til å søke videre krever egentlig det... (jævla smart å ikke ta det med engang ja, men lat vett :p)

Uansett, det jeg lurer på, blir det jævlig hardt å ta det nå tror dere? Har alltid tatt matikk jævlig greit, er vel det eneste faget jeg "liker", hater lese-fag.. Men er jo tross alt nesten 3 år siden 1MX, vil jeg da slite med 2MX? Eller henger de ikke så tett sammen? Blir det liksom bare nye ting, eller bygger det veldig på 1MX? Fikk 4 i 1MX hvis det er en pekepinne, ikke at den sier så mye da.. Siden jeg sikkert er en av de lateste sjelene på denne jord, så i forhold til innsats, vil jeg si den er meget bra =)

Tar i mot alle råd med stor takk ;) Har forresten tenkt til å studere et eller annet innen IT, så greit med matikken da vil jeg tro...(og helt nødvendig på enkelte studier) Og hvis jeg har forstått det riktig, trenger jeg ikke å gå lenger enn til 2MX?

Utdanning ass... no piss :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg følte at du kunne dele matematikken inn i 1MX og 2MX/3MX, der 2MX ikke er så veldig avhengig av 1MX. Hvis du mener at du husker det lille nødvendige fra 1MX vil ikke 2MX være noe stort problem.

5624021[/snapback]

Det var det jeg håpet/trodde... For det som er litt kjipt, er jo at jeg må ha ny kalkis, som vil si at jeg har mistet alle formler og dritt.. Men det kan jeg jo sikkert bare spørre lærer om uansett...

Hvordan er det med grafer og alt det tullet da? Husker det var det som fucket opp i 1MX, var jo så utrolig kjedelig :thumbdown: =)

Uansett, så er det jo ikke så stort probb å piffe opp det man trenger fra 1MX, vil jeg tro? Er vel noen "rep" oppgaver eller noe i den duren..? Er jo tross alt en sommer-ferie i mellom :p Husker jo ikke en pøkk av hva cosinus og sinus er f.eks. (noe med grafer å gjøre??=) ) Men regner med at det står en setning om det i 2MX boka? For det er jo alt man trenger, vite når man skal trykke på de knappene :p

Lenke til kommentar
Kravkode MAT2XY

Kravkoden sier hva som kreves for å være kvalifisert til å starte på studiet.

Du kan bare få studieplass hvis du er kvalifisert (og har nok poeng). Mer info her.

MAT2XY =  Generell studiekompetanse (GENS) og:

2MX/2MY/3MZ.

Kun 2MX d, sant?

Angående grafer, så er ikke det noe probb.. Synes det bare er unødvendig :p

Det eneste jeg er bekymra for, er at jeg mulig sliter siden det er 3 år siden 1MX.. Men virker ikke som om det er noe probb... Har spurt en del kompiser også, og de mener ikke d... Sier det er vanskelig da, men det varierer jo fra person til person... Har jo ikke noe annet skole arbeid, så det skulle jo gå greit =)

Edit:

Pensum for 1MX/1MY :)

5625509[/snapback]

Det så jo ikke så ille ut =)

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

Advarsel: IKKE velg 2MX med mindre du er forbered på å jobbe skjorten av deg og å få dårlig karakter..

Vil heller ha god karakter i sk a og b enn dårlig i matte.

Tar du 2mx må du være forberedt på å sette venner og andre sosiale aktiviteter på andre linje...

Ta det riktige valget...

Lenke til kommentar

magicus, nå sa han jo at matte ikke var så vanskelig for ham. Uten å gjøre noe annet enn litt effektiv jobbing i timene, så klarer jeg fint å få 5 i både 2MX og 3MX. Skal du ta det som privatist, så er det bare å jobbe jevnt og trutt en periode, så går det helt flott.

Lenke til kommentar
Advarsel: IKKE velg 2MX med mindre du er forbered på å jobbe skjorten av deg og å få dårlig karakter..

Vil heller ha god karakter i sk a og b enn dårlig i matte.

Tar du 2mx må du være forberedt på å sette venner og andre sosiale aktiviteter på andre linje...

Ta det riktige valget...

5631086[/snapback]

Hehe, såpass =) Skal love deg jeg ville fått dårligere i sk a og b, det er hvert fall sikkert :D Helt klin umulig å lese noe som bryr meg i midt i ringen, ikke om jeg får 1000 spenn for en 5er engang... Mens matte, det sitter.. Er jo så logisk som oftest, mye bedre ;)

Det var da en veldig drøy påstand.

Grafer er ikke unødvendige, vent å se.

Kurset er ikke så fælt som magicus sier, få deg faste arbeidsvaner, f.eks. x antall timer i uka, så skal det nok gå fint.

5631144[/snapback]

Timer som i flertall?! :ohmy::p Må d så mye til altså? =) Piss ass... Håpa d var bare å møte opp i timene og følge med jeg... Men, men.. Skal d bli noe av meg, må jeg vel gjøre noe en gang, for engangs skyld :p

Edit:

magicus, nå sa han jo at matte ikke var så vanskelig for ham. Uten å gjøre noe annet enn litt effektiv jobbing i timene, så klarer jeg fint å få 5 i både 2MX og 3MX. Skal du ta det som privatist, så er det bare å jobbe jevnt og trutt en periode, så går det helt flott.

5631436[/snapback]

Sånne svar liker jeg ;) =)

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

Jeg syntes 2MX var ganske vanskelig, men dette var mye grunnet lærer. Men fikk iallefall 3 med omtrent like mye jobbing som i 1MX hvor jeg fikk 4.

Men du må belage deg på at det kommer til å bli ganske annerledes. Vet om flere som er gode i "vanlig" matte, gode i hoderegning osv. som sliter skikkelig i 2MX og 3MX. Men jeg ville gitt det ett forsøk, og belaget deg på å jobbe og heller ta det som en positiv overraskelse om det er lettere enn du tror, det er iallefall bedre enn å bli negativt overrasket.

Lykke til!

Lenke til kommentar

5631436[/snapback]

5631458[/snapback]

Ta det nå ikke for gitt at det skal være for lett, men jobb jevnt og trutt mot toppkarakter

Lenke til kommentar
Jeg syntes 2MX var ganske vanskelig, men dette var mye grunnet lærer. Men fikk iallefall 3 med omtrent like mye jobbing som i 1MX hvor jeg fikk 4.

Men du må belage deg på at det kommer til å bli ganske annerledes. Vet om flere som er gode i "vanlig" matte, gode i hoderegning osv. som sliter skikkelig i 2MX og 3MX. Men jeg ville gitt det ett forsøk, og belaget deg på å jobbe og heller ta det som en positiv overraskelse om det er lettere enn du tror, det er iallefall bedre enn å bli negativt overrasket.

Lykke til!

5631508[/snapback]

Okk, takker for den, der sto det mange gode råd :thumbup:

Skal hvert fall belage meg på mye arbeid som du sier, så kan det være at jeg blir positivt overrasket... Heller det enn andre veien =)

5631436[/snapback]

5631458[/snapback]

Ta det nå ikke for gitt at det skal være for lett, men jobb jevnt og trutt mot toppkarakter

5631924[/snapback]

Ska'kke det c (ta d for gitt altså), men er hvert fall håp med dine ord ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Okey..velg matte hvis du tror du er flink i det, men ikke kom her og syt naar du faar en 2-er. Lykke til forresten >)

5634768[/snapback]

magicus, det virker som du har et sterkt personlig forhold til skole, ærlig arbeid, og spesielt realfag. Noen traumer du vil dele?

ontopic: 2MX og 3MX dreier seg mye om kalkulus, altså derivasjon og integrasjon. Dette er et ganske nytt emne med tanke på 1MX som bakgrunn, men om det er noen fordel spørs vel. Du vil ha god nytte av enkelte "unyttige" ting fra tidligere mattefag, blant annet små identiteter og regneregler. Forståelse av grafer og funksjoner er viktig i dette faget, men du vil forhåpentligvis se det etter hvert :) En viss forståelse av trigonometriske funksjoner (sinus osv) er også viktig.

Man kan bekrefte mange av oppgavene i 2MX/3MX ved å "trykke på de rette knappene" på kalkulatoren, men husker jeg rett stilles det krav til nøyaktige svar (skriv pi, ikke ca. 3.14), og det er uansett viktig for forståelsen å ikke lene seg for mye på Texasen. Kan nevne at på NTNU er kalkulatoren vi får bruke svært mye enklere enn den vi hadde på VGS.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Okey..velg matte hvis du tror du er flink i det, men ikke kom her og syt naar du faar en 2-er. Lykke til forresten >)

5634768[/snapback]

magicus, det virker som du har et sterkt personlig forhold til skole, ærlig arbeid, og spesielt realfag. Noen traumer du vil dele?

ontopic: 2MX og 3MX dreier seg mye om kalkulus, altså derivasjon og integrasjon. Dette er et ganske nytt emne med tanke på 1MX som bakgrunn, men om det er noen fordel spørs vel. Du vil ha god nytte av enkelte "unyttige" ting fra tidligere mattefag, blant annet små identiteter og regneregler. Forståelse av grafer og funksjoner er viktig i dette faget, men du vil forhåpentligvis se det etter hvert :) En viss forståelse av trigonometriske funksjoner (sinus osv) er også viktig.

Man kan bekrefte mange av oppgavene i 2MX/3MX ved å "trykke på de rette knappene" på kalkulatoren, men husker jeg rett stilles det krav til nøyaktige svar (skriv pi, ikke ca. 3.14), og det er uansett viktig for forståelsen å ikke lene seg for mye på Texasen. Kan nevne at på NTNU er kalkulatoren vi får bruke svært mye enklere enn den vi hadde på VGS.

5721606[/snapback]

""Unyttige" ting"?? Du er ikke riktig vel bevart, mann. :p

Lenke til kommentar

Det er en ganske stor overgang fra 1MX til 2MX, ettersom det du lærer i 2MX er nytt stoff. Lærer helt nye måter å regne på, man bruker piler og masse stæsh. Overgangen til 3MX blir ikke så stor, siden man bygger videre på 2MX stoffet. Selvfølgelig en høyere vanskelighetsgrad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...