Gå til innhold

Hva trenger jeg til lite hjemmestudio?


Anbefalte innlegg

Har pratet med musikk Magazinet i dag, og de sa at den USB mikrofonen fra Samson ikke egnet seg til musikk, men mest til tale. De anbefalte meg å kjøpe M-Audio MobilePre lydkort til mitt bruk. Det er USB 2.0 basert.

 

De skulle sette opp en pakkepris på dette lydkortet, en TCM mikrofon, og det jeg trenger av tilbehør. Så får vi se hvordan det går. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å ta det først: M-Audio MobilePre er et veldig fint valg når man skal begynne med hjemmestudio. Ikke minst fordi den er alt-i-ett og får strøm gjennom USB, noe som kan være veldig praktisk hvis man reiser litt rundt med laptop-studio (tenk, man kan spille inn leirbål-låter med ekte leirbålstemning og leirbålspraking!).

 

Dette innlegget er bare ment som utfyllende og forhåpentligvis lærerik informasjon.

 

Det er dog én ting jeg er litt usikker på når det gjelder den boksen. Det er om den har volumkontroll til monitorene. I første om gang vil du kanskje koble den opp til et vanlig hi-fi-anlegg, og bruke det sammen med headset til miksing, og da er det ikke noe problem. Men i lengden vil du nok ha lyst på noen litt mer skikkelige studiomonitorer. De fleste monitorer for hjemmestudiomarkedet er aktive, og krever dermed en separat volumkontroll, i form av en liten mikser eller noe litt mer sofistikert og spesialisert.

 

Men de tilsvarende FireWire-boksene fra M-Audio har en egen volumkontroll til outputen, så det kan godt være denne også har det, jeg bare så det ikke i spesifikasjonene.

 

Så til saken. MobilePre-boksen er fin, men den har sine svakheter. Dette er noe jeg sier uten å ha prøvd den, men som jeg til en viss grad kan se ut fra spesifikasjonene.

 

1) USB.

USB 2.0 har i utgangspunktet båndbredde nok til to stereokanaler i 16bit og 40.1 kHz i full duplex, mener jeg å ha lest. Men da er det viktig at ingenting annet av særlig tyngde bruker samme USB-bussen (bus-bussen, jeg vet). Når du spiller inn musikk er det uansett lurt å ikke ha noen andre programmer i gang i det hele tatt, så det ordner seg nok. Dessuten er det vel sånn at USB belaster CPU ganske mye mer enn FireWire, så du vil nok ikke få maks ytelse ut fra maskinen når du frakter mye over USB-bussen. Jeg mistenker at dette bare er av akademisk interesse, men på papiret er FireWire et bedre grensesnitt å bruke for slike ting. Og det er verdt å være obs på.

 

2) Preampene.

Dette er, som du sikkert har skjønt, forsterkerne som forsterker signalet fra mikrofonen eller instrumentet du plugger inn til et nivå som man kan bruke i en innspilling. Det sitter også preamper i hver eneste kanal i en mikser. Ordentlige studioer bruker fort titusenvis av kroner på hver eneste mikrofon-preamp, så det sier selv at på en boks til 1500 som også fungerer som lydkort og alt mulig annet, så er det ikke toppmodellen du får. Personlig ville jeg kanskje heller gått for noe med rør, f.eks. får du en veldig ålreit liten sak fra ART som heter Tube MP til 5-600 kroner. Ikke superduper, den heller, men det er alltids koselig med litt rørlyd. På den annen side har M-Audio så absolutt rykte på seg for å gjøre jobben helt OK, men etter hvert vil du kanskje merke at det låter litt kjedelig og sterilt. Dessuten er det jo det argumentet med alt-i-ett. Med en ekstern preamp har du enda en boks å tenke på, og atpåtil en som trenger strøm.

 

3) AD-konverterne.

Her gjelder mye av det samme som med preampene. Man får hva man betaler for. Disse gjør helt klart jobben på en OK måte, men i dyrere lydkort/-interfacer får du mye, mye bedre konvertere. Naturlig nok.

 

4) 16 bit.

Dette hører jo egentlig sammen med forrige punkt. Men jeg ser at interfacet leverer lyd i 16 bits oppløsning. Hva er galt med det, det er jo det som er på CDer, tenker du kanskje? Og det er riktig. 16 bit låter i utgangspunktet bra nok, det, men når man driver og mikser en innspillinger og justerer opp og ned på volumer og alt mulig, så mister man fort en del bitdybde underveis. Dessuten tar man jo så godt som aldri opp med -0 db peak, så allerede når du spiller inn har du mistet noe av bitdybden. "Alle" som driver med lyd arbeider nå i 24 bits dybde, eller til og med 32 bit. Det du må passe på er egentlig bare å ikke ha for lavt volum inn når du spiller inn, så skal det nok gå bra.

 

Men dette er altså stort sett flisespikkeri. Boksen er fin den, kompakt og billig, og med OK kvalitet. Jeg har som sagt ikke prøvd den, så jeg vet ikke hvordan preampene låter, om den støyer, osv, men jeg tipper at den funker bra. M-Audio er flinke folk. Jeg bare sier at etterhvert som du blir mer dreven i dette vil du ha kanskje behov for oppgradering. (Dessuten liker jeg å skrive om disse tingene, hehe.)

 

Jeg tror jeg vet hvilken TCM-mikk det er snakk om, og den er fin, den. Den støyer litt på lave volumer (typisk hviskesynging), men ikke verre enn at en kamerat og jeg har brukt den til et helt album vi spilte inn på rommet hans. Også på mikkfronten vil du etterhvert føle behov for oppgradering av både det ene og det andre, i hvert fall hvis du er like utstyrsidiot som meg. Har du tenkt til å spille inn masse veldig lavmælte instrumenter ville jeg kanskje heller anbefalt en Røde NT1-a som koster 2000 kroner hos Procom. Litt dyrere, men veldig veldig stille.

 

Ellers vil jeg anbefale siden http://hjemmestudio.net. For tips til alt som har med hjemmestudio å gjøre. Forumet er også fint. Disclaimer: Nei, jeg har ingenting med siden å gjøre, dette er en ren, uselvisk anbefaling.

 

Lykke til!

 

(Hmmm, skal jeg gjøre noe nyttig i dag også, kanskje?)

Lenke til kommentar

Først og fremst takk for et godt innlegg. Skal prøve å svare deg forløpende. :)

 

Når det gjelder dette med monitorer, så blir nok ikke det aktuelt på en stund. Kanskje aldri. Jeg bor for tiden i en blokkleilighet, så her er det ikke altfor mye plass, samtidig som det er begrenset hvor mye volum naboene tåler. Det er kun to soverom her, og nå som jeg har en sønn som skal overta det rommet jeg sitter på i dag blir det enda mindre plass. Så jeg kommer nok til å bruke pc høytallere. Langt i fra optimalt, men det duger til mitt bruk.

 

Tror at USB kommer til å funke greit. Dette er jo USB 2.0 så det tror jeg går bra. Hadde det vært USB 1.0 hadde jeg nok vært mer skeptisk.

 

Jeg vet ikke hvordan preampene i denne boksen fungerer (eller låter), og jeg har aldri prøvd en rørpreamp, så jeg vet heller ikke hvordan disse låter, men jeg har fått med meg at det blir en del "varmere" lyd av disse. En kamerat av meg kjøpte M-Audio Audiophile 2496, samt en billig Behringer mikrofon og en enda billigere Behringer mikser. Dette syntes jeg låt helt knall, og med tanke på at det kortet jeg kjøper nå er hakket vassere, tror jeg nok at jeg blir veldig fornøyd.

 

AD-konverter vet jeg ikke hva er, så den skal jeg la ligge. :p

 

16-bit sier meg heller ikke stort, men jeg skal som nevnt tidligere i denne tråden, kun bruke dette til å ta opp litt kassegitar og vokal, og kun til meg selv. Har ingen planer om å starte noe studio. Og oppgraderinger blir det uansett ikke før jeg får meg et annet sted å bo.

 

Jeg prøver ut TCM, også får jeg håpe at den låter bra.

 

Da tror jeg at jeg har svart på det meste. :thumbup:

Lenke til kommentar

Den er grei. Lykke til, det er gøy med hjemmestudio.

 

Jeg bare advarer deg litt: det er vanskelig å få til en god miks uten noen form for monitorer. De trenger ikke ta veldig stor plass, og de trenger heller ikke bråke så mye. Men for all del; man får gjort mye med et godt headset.

Lenke til kommentar
Jeg har lest et par tester av dette lydkortet nå, og det er flere som har problemer med å bruke kodensator mikrofoner på det. Fordi det ikke leverer nok strøm. Er det noen her inne som har det? Og som kanskje kan bekrefte/avkrefte?

5649234[/snapback]

 

Det kommer sannsylingvis an på hvor mye strøm USB-bussen klarer å levere, så det vil variere fra maksin til maskin. Kondensatormikrofoner trekker strøm fra preampene, så hvis du har en "impotent" USB-port, vil kortet kanskje slite med å forsyne mikrofonene med strøm.

Hvis jeg var deg, ville jeg bedt om å få teste det på en lokal musikkforretning, evt kjøpe det med forbehold om at du får det til å virke med kondensatormikrofoner.

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale FW fremfor USB. Det ER er bedre protokoll for lyd. Hvis du vil spare litt penger så kan du jo vurdere å kjøpe brukt.

Har selv et ESI Quatafire lydkort med 2 mic-preamper, og det låter greit.

Micpreampene gjør en bra jobb, og det funker bra med kond. micer.

Når du vet at M-Audio kortet ikke gjør en bra nok jobb med preampene - bør du ligge unna det. Hvis du tar utgangspunkt i et litt dyrere kort 2500 - 3500, og finner det brukt kan du fort gjøre en bra handel.

 

Eller så kan du vurdere noe som dette: http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/a...Produkt_ID=2977

 

Ca2

Endret av catosim
Lenke til kommentar

USB eller Firewire spiller mindre rolle bare lydkortet er gjennomtenkt i forhold til sitt interface. F.eks leveres Apogee MiniME med USB1.1-interface, og likevel har det en lydkvalitet som overgår det meste annet. Firewire har større overførningskapasitet, og kan brukes til overføring av mange lydkanaler i høye oppløsninger, mens hvis man jobber i 44.1 - stereo spiller det ingen rolle om man kobler til ved usb eller firewire.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...