King-Nothing Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Har tenkt til å kjøpe inn litt utstyr for å kunne ta opp litt hjemme. Det blir kun kassegitar og vokal. Lurte på å kjøpe inn følgende: 1 stk Behringer UB1002 Mikser 1 stk M-Audio 2496 Lydkort 1 stk Behringer B1 Kondensator mikrofon Også sef kabler, stativ osv osv. Det er ikke noe mer jeg trenger da? Og ser oppsettet greit ut? Skal som sagt bare ta opp gitar og vokal og kun til privat bruk, så jeg gidder ikke bruke altfor mye penger på dette. En kamerat hadde dette oppsettet tidligere, og jeg syntes det låt veldig pent til den prisen. Men det er bare til å komme med forslag, hvis det er noe som burde byttes ut. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 kondensator mic? Man bruker kondensator micer på kor fordi den tar opp mest lyd over et stort om råde, kjøp heller vokal mic! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Og det blir like bra til gitar? Da tror jeg vel kondensator er best... Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 jeg ville valgt kondensator mic.. med mindre du har mikrofon på kassegitaren.. vokalmic vil ikke fange opp gitarlyden like bra som en kondensatormic Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Og det blir like bra til gitar? Da tror jeg vel kondensator er best... 5623400[/snapback] hmm, jeg ville brukt en sm 57 da. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Du kødder nå? Den micen er vel mest brukt til litt "rocka" vokal og som skarptrommemic, og sikkert mange andre ting. Den egner seg jo IKKE til å ta opp gitar... Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) hehe, det er vell mest fordi at jeg ikke har nokk kondensator micer igjen når jeg har hele koret oppe. Såe da må jeg gå for det som jeg har igjen i kofferten:P Har bare drevet på i 1år ca med lyd da. Bare husk på og få mikser med phantonpower! Endret 17. februar 2006 av modzona123 Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Ville gått for en kondensator mic selv også, men pass på å få noe av kvalitet, noe under 1000kr er neppe noe å spare på. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hvor stort er budsjettet ditt? Kondensatormikrofoner er den beste måten å ta opp kassegitar på uten tvil. Hvis jeg var deg, ville jeg kuttet ut mikseren, og helle kjøpe et USB eller Firewire-basert lydkort med innebygde mikrofonforsterkere. Å kjøre lyden gjennom en mikser er ikke nødvendig for å bare gjøre et opptak, det er bare et ekstra ledd med kabler og styr som forringer lydkvaliteten på opptaket (dessuten har behringer-miksere et litt frynsete rykte, litt for mye bakgrunnstøy). Hvis du har lite penger, vil jeg anbefale EDIROL UA-25, som koster drøye 2000kr. http://www.hardware.no/tester/lyd/roland_e...l_ua-25/13540/2 I tillegg ville jeg ha byttet ut mikrofonen (ok, jeg er ikke akkurat en dedikert Behringer-fan...) med en Røde NT1a, som er svært mye mikrofon for pengene. Denne koster i underkant av 2000kr i de billigste butikkene. Etterhvert kan du jo kjøpe deg en til av samme mikrofon, for å få opptak i stereo. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Så hvis jeg går for dette kortet, trenger jeg kun det og en mikrofon? Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Hva med denne da? https://prisguiden.no/product.php?product_id=34931 Er det ikke en stor fodel med USB 2.0 eller har det ikke noe å si? Lenke til kommentar
Vetahutt.2 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 "vokalmic" sier dere...det virker som om det er dynamisk kontra kondensator dere diskuterer. Hjemmeopptak: røde nt-1 er sikkert grei. Sjøl låner jeg en halvdefekt Neuman U87 som er samme type mic, dvs kondensator. Helt glimrende til kassegitar og vokal. SM57, en dynamisk mikrofon, er bra til lydkilder med mer trøkk. Først og fremst en livemic, trodde jeg. Pass på hva du kjøper av eksterne lydkort. Det du linker til, King, er uegna til hjemmestudiogreier ser det ut som. Vurder også brukt. Mange gærninger der ute som bare MÅ ha høyeste oppløsning og flere blinkende lys, og dermed oppgraderer for ofte. Dersom jeg skulle handla nytt utstyr i dag til det bruk du beskriver, hadde jeg gått for minst mulig kabler, mest mulig digitalt. Så for en stund siden en kondismic med innebygd lydkort som du kobla til pc-en via usb! Den ville jeg testa. Snakk om kjapp opp- og nedrigging...og for min del: høy WAF. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Og hvor fant du den hen? Og har du noen eksempler på hva man burde kjøpe av lydkort? Lenke til kommentar
Vetahutt.2 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Har dessverre ikke sett eller hørt noen av disse i bruk. Men som sagt, HADDE jeg vært i markedet etter "nytt gir" ville jeg definitivt ha sjekka ut disse: Snowball (dyrest...) Samson (billig, ca 1000): http://www.musikk-magazinet.no/visNettbutik...518019&n1=4&n2= ...og det jeg hadde sjekka er om de passer med laptopen/Cubase sx-versjonen jeg har for tiden. Kjenner kjøpelysten kommer mens jeg skriver dette....kjekt å ha...på hytta blir jeg jo inspirert, kjekt med no mobilt no da.... Endret 18. februar 2006 av Vetahutt.2 Lenke til kommentar
Vetahutt.2 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Samson usb studio condenser heter den mic-en, du kan jo google den sjøl, for linken min blir feil hele tiden, fatter ikke hvordan, men linken er helt fin helt til jeg poster, DA blir "musikk" plutselig stavet med 2 k'er, men det skal det ikke i dette tilfellet, det skal staves med EN "K", så bare trykk på linken, og fjern etterpå en k i "musikk" inni denne adressen: http://www.musikk-magazinet.no/visNettbutik...518019&n1=4&n2= Fatter det ikke, "musi_k_" blir "musikk". Er det altså stavekontroll her inne? Argh. Hvor skrur jeg av den? Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Så kjekk ut den..har sendt mail til de som selger den for å få litt mer info. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Så hvis jeg går for dette kortet, trenger jeg kun det og en mikrofon? 5624688[/snapback] Det stemmer. Men det så også lettvindt ut med usb-mikrofonen fra Samson :-) Hvis du kjøper den, trenger du fortsatt et lydkort til å spille av lyden med, og siden du da ikke trenger mikrofonpreamper (selv om det er kjekt å ha hvis du tenker å oppgradere med bedre mikrofoner senere...), er M-audio-kortet i første post et bra valg. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Siden jeg kun trenger lydkort for å spille av lyd, holder det jo med det som jeg har integrert på hovedkortet. Er det innebygget lydkort i micen? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Ja, det er innegygd lydkort, dvs AD-converter (16bit, 48khz) og forforsterker, i micen. Det integrerte lydkortet er så dårlig at det ikke klarer å spille av opptakene dine uten å legge på masse støy som ikke var med på opptaket, slik at du ikke hører hvor bra opptaket ditt faktisk ble. Derfor anbefaler jeg å bruke et lydkort av god kvalitet til å spille av lyden. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Men da kan det jo blir like billig å gå for det jeg nevnte i første post? Da får jeg jo et bra lydkort der...Hjelper jo lite at micen har innebygged lydkort, hvis jeg må kjøpe et for å spille av lyden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå