Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kablet nettverk dør med stor belastning...!?

Anbefalte innlegg

Har et veldig rart problem her. Tror (er ikke 100% sikker) det startet etter reinstallasjon av XP Pro SP2 i går. Når jeg skal overføre store filer fra Fedora Core 3 til Win, så dør nettverkstilkoblingen på seg etter alt fra 30 sekunder til 10 minutter. Det funker igjen om jeg disabler nettverkstilkoblingen og enabler den igjen.

Har prøvd å benytte et annet nettverkskort enn det innebyggede, men jeg har noen jordingsproblemer e.l. i kabinettet, så testen av det kortet endte med at maskinen slo seg av midt i en filoverføring... Maskinen er 100% stabil hvis jeg ikke putter flere kort i den, og er delvis stabil dersom jeg putter i et kort til, men ikke skrur i skruen som holder fast kortet helt... (ja, jeg vet: Merkelig).

I alle fall, jeg testa med makshastighet på 1024 KByte/sec, og det gikk bra. 2048 KByte/sec gikk ikke bra.

Jeg har nettopp prøvd å slå av brannmuren (Kerio), og slå på Win-brannmuren. Dette gikk lenge, men det ble stopp der og. Virker nesten som om hver gang jeg prøver noe nytt, så funker det en god stund, men kutter ut kjappere og kjappere etter hvert forsøk med den nye varianten. Siste gangen nå, gikk det under minuttet. Første gangen gikk det 20 minutter...

Eneste forskjellen på brannmuren før og etter reinstallasjon av XP, er at den før reinstallasjon het Kerio, nå heter den Sunbelt Kerio. Det skal ikke være noen forskjeller i brannmuren utenom litt grafiske ting og sånn for navneskiftet sin del. Men det har vel neppe noe å si når jeg slår den av, og fortsatt har samme problem.

Ja, jeg har også prøvd å avinstallere nettverkskortet, og installere det igjen. Ingen bedring.

Jeg prøvde å overklokke litt før reinstallasjon av XP, og XP ble ustabil etter det. Men kan ikke tro at så forsiktig overklokking kan ha ødelagt det innebyggede nettverkskortet.

Maskinvare som er relevant:

Asus A7N8X-X nVidia nForce2 400 med bl.a. nVidia nettverkskontroller på HKet.

Edit: Jeg har forresten prøvd å slå av Application Layer Gateway Service, og det hjalp jo - en stund... Har ikke slått den på igjen.

Ååååkei...? Når jeg gikk hit til forumet med Firefox så døde tilkoblingen... I alle dager...

Edit2: Prøvde istad å slå av anti-virusen (Avast), uten at det hjalp...

Edit3: Jaha. Det ser ut til at alt funker hvis filoverføringa får holde på HELT alene (ikke e-post-sjekk, nettradio på 128K eller web engang).

Problemet har forresten vært det samme enten overføringa har gått på FTP eller Samba.

Jeg tester akkurat nå med overføring fra XP til Linux. Det ser ut til å gå bedre, men det stopper kraftig eller helt opp hver gang jeg henter ned noen websider av gangen.

Forstår bare mindre og mindre jeg. Kanskje ikke full duplex et sted? Men skal det få nettverkskontrolleren helt på tur da?

Kan det være verdt å prøve med eldre nForce-drivere? Hadde ikke de nyeste inne i forrige XP-installasjon, men har de nyeste nå.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikkert nettverkskortet er problemet. Kjørte nettopp 3DMark05, og fikk nesten 2200 mindre poeng enn jeg skal.

Edit: Som igjen er under 1/3 av det jeg skal ha.

Edit2: Putta i den gamle HDen (bytta HD, grunn nr. 2 til at jeg reinstallerte XP) med Win på, og da var alt som før (bare at 3DMark-score var litt høyere enn jeg huska. Forskjellen er på 2400 poeng).

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...