Jorgen83 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Har en passat 1.8T 150 HK Tiptronic 2001 mod. tenker på å chippe den og blir da ca 196 hk. Men noen som vet om girkassen og andre aktuelle deler tåler dette?? Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Har en passat 1.8T 150 HK Tiptronic 2001 mod. tenker på å chippe den og blir da ca 196 hk. Men noen som vet om girkassen og andre aktuelle deler tåler dette?? 5623189[/snapback] Du må da sammtidig "chippe" gearkass da du får en skikkelig økning i dreimomentet! Unlater du å gjøre dette så vil den geare i tide og utide. Dette er etter hva jeg har forstått meget viktig, kassa skal tåle det og det samme med motoren, drivled og clutch likeså. Men som med alt anet det stopper en hvis plass så blir det dyrt vw og audi lager motorer som er en god del overdimmensjonerte. Hvis du chipper så si i fra hvordan det blir, sitter her å lurere på å gjøre det samme med min passat 1,8T Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale å chippe bilen din. Motoren tåler det i massevis, men girkassa vil kunne få problemer. Du må i alle fall få et program som dreper veldig mye motorkraft når kassa girer, ellers vil du trolig ødelegge kassa etter en stund. Det kritiske her er altså ikke direkte kraften, den bør gå greit, men kraften motoren yter MENS kassa skifter gir. Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Vel, begge svarene over her er vel inne på ett tema som er mye diskutert, med like mange meninger som folk omtrent. Men det som er poenget er, girkassa tåler ikke mer moment selv om man chipper den, og det er moment som tar drepen på kassa, om noe gjør det. På 1.8T pleier ikke dette å være noe problem uansett, pga den ikke får SÅ mye moment uten ett større oppsett. Det er ett mye mer aktuelt tema for TDI biler. Så normalt sett burde alt holde. Men 196hk, er ganske mye på en 1.8t. Det nærmer seg totalt maks, med "steg3" oppsett, dvs chip, luftfilter og eksos. (Steg4 er på med ny turbo, dyser, eksos, filter, frontmontert ic etc) Hvor i landet holder du til? Magnus Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Jeg regnet med at denne såkalte "chippingen" av kassa måtte gjøres pga at med øktmoment så ville kassa gire når den ikke skulle pga at den ikke var justert eler noe lignende mot motoren med økt dreiemoment. Ser at det blir ca 322 Nm med enkleste chip på 1,8T Kontra en tdi fra såmme år som yter m chip 405 Nm så er med på tanken at det kan bli stygge resultater med trimming av tdi biler. Men hvor stor forskjell er det på manuell og automat kasse ? når det gjelder Nm? og vil en orginal clutch holde? Lenke til kommentar
Ticon Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Du kan undersøke om den girkassen i din bil blir levert i biler med sterkere motor. Hvis du får tak i delenr. på den burde det være greit å søke opp om den er levert til sterkere motorer. Så lenge delenr. stemmer er det samme produkt. Hvis delenr. varierer, kan det være gjort forandringer som du kanskje også kan gjøre, men da blir det mer komplisert. Du bør nok uansett få ny chip til kassen også, men du kan du sikkert prøve uten først, for å se hvordan giringen blir. Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 eneste chipping av girkassa gjør, såvidt jeg har skjønt, er å gire "fortere", men man kommer igjen tilbake til at girkassa tåler ikke mer moment. !.8T med chip er knall, selv med tiptronic. kort og. 1.8T er etter min mening den vag motoren man opplever størrst forskjell ved å chippe, så her er det bare å sprute på! Hvor i landet holder du til ? Magnus Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Chippingen av tiptronic`en er vel slik at den kan redusere noe av motorkraften i det et girskifte skal gjøres, slik at belastning på kassa blir mindre Lenke til kommentar
Jorgen83 Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 eneste chipping av girkassa gjør, såvidt jeg har skjønt, er å gire "fortere", men man kommer igjen tilbake til at girkassa tåler ikke mer moment. !.8T med chip er knall, selv med tiptronic. kort og. 1.8T er etter min mening den vag motoren man opplever størrst forskjell ved å chippe, så her er det bare å sprute på! Hvor i landet holder du til ? Magnus 5667190[/snapback] Holder til i Bergen. Hørte med Bergen Bilelektronikk og de svarte bare at den tåler det, altså ikke nødvendig å gjøre noe.. Men vet ikke hvor mye peil de har på akkurat det selv om de driver med chipping da.. Takk for svarene folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå