lubbe Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Har nettop satt sammen en (nesten) helt ny pc og har et snodig boot problem. Om jeg prøver å boote vanlig får jeg "BOOT DISK FALIURE". Jeg kommer meg forbi dette problemet ved å sette inn XP cden og ikke trykke når jeg får spørsmål om jeg vil boote fra den. Da går det greit, men jeg vil ikke måtte drasse med meg operativsystemcden min bare for å boote . Jeg har en DVD-rom (Slave), en PATA disk (Master) og en SATA disk. Boot sekvensen er DVD-rom, HDD, DVD-rom (har ikke diskettstasjon). Hovedkortet er et Epox 9NPA+ Ultra. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Det virker som om bootsectoren eller MBR er skadet. Sett inn windows-cden og velg "recovery console". Skriv så fixboot c: (hvis c: er systempartisjonen) Lenke til kommentar
lubbe Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Ikke noe hell med fixboot. Hele meldingen jeg får er: DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER Lenke til kommentar
tukols Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hvis du går i bios, og i harddisk boot priority. Står den harddisken som du har windows på som første valg? Kjenner ikke akkurat hovedkortet ditt og hvilken bios den har, men på mit (Soltek) skal jeg i advanced bios features og der ligger harddisk boot priority. Hilsen tukols Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Sjekk i Disk Management. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Som man ser står det (System) på C: partisjonen. Hva står det hos deg? Post gjerne et tilsvarende bilde. Lenke til kommentar
lubbe Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Om jeg setter HD som første boot priority får jeg fortsatt disk boot failure. http://img117.imageshack.us/img117/2646/diskmanage3ko.jpg Endret 18. februar 2006 av lubbe Lenke til kommentar
Saykin Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Det pleier å dukke opp når du har en diskettstasjon Lenke til kommentar
kolla2k Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Prøv å sett inn XP cden så trykker du reparer: så skriver du inn : fixmbr Dette funket med meg når jeg hadde lignedes problemer Lenke til kommentar
lubbe Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Fant løsningen selv. SATA disken stod visst som nummer 1 under "Hard disk boot priority". Takk for hjelp allikevel! Lenke til kommentar
tukols Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Helt OK, men les mitt innlegg post 4 Du misforstod det vist i første omgang. Supert du fant ut av det. Hilsen tukols Endret 18. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå