Gå til innhold

Harald og Thomas LØGNERE!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel om det er rett, gjorde de i alle fall ikke det når jeg var der. Det eneste er at Skavlan selvfølgelig har tenkt ut noen spørsmål på forhånd, og skrevet ned stikkord i blokken sin. Og jeg føler jeg har en ganske god bakgrunn for å kunne bekrefte det, da jeg hadde i arbeidsuke, nettopp i Først & sist -redaksjonen.

Lenke til kommentar

Nå har aldri verken Først og Sist eller Senkveld hevdet at programmene går direkte, men at det kan oppfattes slik noen ganger kan jeg være med på. Å kalle det en løgn blir vel allikevel i sterkeste laget.

Ta klipperytmen i f.eks. Nytt på nytt, Rikets Røst og Senkveld...man trenger ingen doktorgrad i medievitenskap for å umiddelbart forstå at programmet er et opptak når applausen bråfades og programlederen plutselig stiller et nytt spørsmål til gjesten. Disse programmene - med flere - tas typisk opp dagen før de går på lufta. RR teipes onsdager, NPN og Senkveld på torsdager.

Når de Idol-utstemte var gjester i Senkveld umiddelbart etter at de røk ut i fjor, gikk akkurat denne sekvensen live mens resten var teipet. Idol- og Senkveld-studioet ligger nemlig under samme tak i Nydalen Studios med all mulighet til å gjøre nettopp dette.

Først og Sist, Fredag m.fl. er såkalt "live on tape", altså at opptaket forløper akkurat slik avviklingen av en direktesending ville gjort - men er tatt opp få timer i forveien. En slik opptaksmetode krever svært lite redigeringsarbeid, og elementer fra disse programmene utelates sjelden med mindre den tilmålte tiden ikke strekker til, tabber begås eller støtende formuleringer og ord ytres.

Lenke til kommentar

Sidan det vart nevnt, så er Thomas og Harald dyktige programleiarar, Senkveld er ganske artig.

Det at ein del programmer som tilsynelatande går direkte ikkje gjer det er ingen ny oppdagelse for meg. Vil du bli millionær går heller ikkje direkte for dei som ikkje var klar over dette, ville vært litt tåpelig å hente ein person frå Trondheim til Oslo, stoppe når det hadde vart ein time, sendt personen heim igjen og ned igjen ei veke seinare :)

Endret av zeph
Lenke til kommentar
...

Først og Sist, Fredag m.fl. er såkalt "live on tape", altså at opptaket forløper akkurat slik avviklingen av en direktesending ville gjort - men er tatt opp få timer i forveien. En slik opptaksmetode krever svært lite redigeringsarbeid, og elementer fra disse programmene utelates sjelden med mindre den tilmålte tiden ikke strekker til, tabber begås eller støtende formuleringer og ord ytres.

5661779[/snapback]

Slik blir også de amerikanske talkshowene tatt opp. At noen tror slike show vises direkte er overraskende. Svært få ting på tv er faktisk live.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...