LiamH Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Pin 31 er gods.Vi er jo på vei nå,men det du må konsentrere deg om nå er å finne ut hva som gjør at du ikke får strøm når releet er tilkoblet.Er det feil i 30 eller15 kretsen så er det jo andre ting som også kan ha for lav spenning,kaldstartrele osv.Du har ikke nevnt noe om det,men du kan fremdeles kjøre motoren varm eller er den blitt helt umulig??Det er kansje andre på forumet som har et riktig koblingskjema til din bil.Dette er bare en systemtegning.Har ikke skrudd på disse siden jeg flyttet til norge og det blir noen år nå.Men mener at 30 får strøm i fra kontakten som står på fjærtårnet foran batteriet.Det er 2 stk 13 mm muttere(30) og en 8mm (ladelampe blå).På siden av der hvor bensinrørene kommer ut og går til dysene ligger en sort boks.Det er den som skal gi ekstra bensin.Sjekk kontaktene/ledningene nøye(2 ledninger) 5657096[/snapback] OK! Skal sjekke kontaktene/ledningene på den sorte boksen og kontakten ved fjærtårnet, viss jeg har forstått riktig? Har aldri kunnet kjøre bilen varm på egen hånd, har brukt motorvarmer. Skal jeg måle om den får strøm ved tenning? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Har bilen ALDRI fungert under varmkjøring så lenge du har hatt den? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Har bilen ALDRI fungert under varmkjøring så lenge du har hatt den? 5659818[/snapback] Den startet første gangen jeg var å så på den når den skulle selges, dagen etter ville den ikke starte. Fikk da beskjed fra både selger og verksted at det 90 % sikkert var overspenningsreleet som måtte skiftes. Det visste seg jo IKKE å stemme... Etter det og de siste 10 dagene har den vært VELDIG vanskelig å få start på. Det nærmeste jeg har vært, var i går etter å ha koblet på 87-ledningene utenom releet. Jeg har også sjekket over ledningene uten å finne noe merkelig. Den sorte boksen... er det den som jordingen fra batteriet er skrudd fast i? Hvis ja, så er den sjekket! Er så mye slanger og ledninger at jeg mistet litt oversikten. Når jeg i tillegg ikke er helt stødig på navn og beliggenhet til komponentene i dette motor-rommet, så blir jeg ganske "blond" når jeg får beskjed om å sjekke en eller annen "duppeditt". Uansett, så over det meste av kontakter og ledninger sjekket uten at jeg fant noe synlig brudd eller irr noen steder. Endret 24. februar 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Hvis bilen var varm når den startet så er det ikke så rart.Hvis den var det ville jeg ha kjørt den varm.Når bilen sviver på tomgang dytter du det blanke runde spjeldet under luftfilteret ned litt.Vi snakker nå om at 2 mm er mye.Støtt fingrene mot kanten og skyv spjeldet meget sakte ned.Det du gjør da er å gi den mere bensin.Når du gjør dette skal motoren kveles,svive styggere,men hvis du merker at når du presser littegrann på sjeldet at motoren sviver penere/høyere,lettere, så for den for lite bensin.Gi tilbakemeldin om du kan få den til å svive bedre med å presse spjeldet ned litt(vi snakker om mm),Prøv også å spraye noe startspray under rundt innsuget for å se om den reagerer på det(falsk luft) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Hvis bilen var varm når den startet så er det ikke så rart.Hvis den var det ville jeg ha kjørt den varm.Når bilen sviver på tomgang dytter du det blanke runde spjeldet under luftfilteret ned litt.Vi snakker nå om at 2 mm er mye.Støtt fingrene mot kanten og skyv spjeldet meget sakte ned.Det du gjør da er å gi den mere bensin.Når du gjør dette skal motoren kveles,svive styggere,men hvis du merker at når du presser littegrann på sjeldet at motoren sviver penere/høyere,lettere, så for den for lite bensin.Gi tilbakemeldin om du kan få den til å svive bedre med å presse spjeldet ned litt(vi snakker om mm),Prøv også å spraye noe startspray under rundt innsuget for å se om den reagerer på det(falsk luft) 5663500[/snapback] Bilen var veldig kald og hadde stått lenge i ro første gang vi startet den. Da startet den uten problemer... Vi hadde også nettopp skiftet bensinpumpe på den. Jeg skal kjøre den varm og sjekke spjeldet. Har ikke mulighet til å prøve dette før i morgen (søndag), men gir tilbakemelding så fort jeg har fått dette gjort. Igjen, tusen takk for at du tar deg så mye tid til å hjelpe! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) OK. Nå har jeg vært ute å prøvd å starte den. Først fikk jeg motoren varm med motorvarmeren. Så satte jeg i overspenningsreleet og prøvde å starte den. Det var helt umulig. Den ville ikke starte i det hele tatt og lyset i ABS-lampen var tent. Så tok jeg ut releet og satt ledningene fra batteriet til 87-pinnene. Da startet den med en gang og lyset i ABS-lampen var slukket. Den var da på 750 omdreininger, men motoren var ikke helt varm. Så lot jeg den stå en stund å gå på tomgang og når jeg da kom ut i garasjen ca. 30 min. senere, så sto den å gikk på tomgang på hele 1400 omdreininger. Jeg prøvde å stoppe den og starte den, gi gass og prøvde med og uten releet, men motoren fortsatte å gå på 1400 omdreininger uansett. Motoren var nå helt varm. Når jeg trykte ned spjeldet ca 1-2 mm, så begynte den å kveles, så den får ikke for lite bensin. Endret 26. februar 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg vet ikke hvor mye du vil måle på dette.Kansje det hadde vært en ide å bruke en time på et verksted.For at tomgangen skal legge seg ned på ca 700 så må du ha pluss til regulatoren og et godssignal fra gass-spjeldet.Da sender styreboksen et pulssignal til den andre pinnen på regulatoren,det ligger på ca 43%.Dette er noe et verksted måler veldig fort.Har du funnet ut hva som er galt siden overspenningsreleet ikke virker?For å teste 30 og 31 i releholderen kan du koble imellom en forbruker som en pære eller en elektromotor.Ta f.eks jord til en pære fra 31 og pluss til pæren på 30 Da skal den lyse like kraftig som pluss og minus til batteriet.Deretter slår du på tenningen og prøver pæren mellom 31 og 15 i holderen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg vet ikke hvor mye du vil måle på dette.Kansje det hadde vært en ide å bruke en time på et verksted.For at tomgangen skal legge seg ned på ca 700 så må du ha pluss til regulatoren og et godssignal fra gass-spjeldet.Da sender styreboksen et pulssignal til den andre pinnen på regulatoren,det ligger på ca 43%.Dette er noe et verksted måler veldig fort.Har du funnet ut hva som er galt siden overspenningsreleet ikke virker?For å teste 30 og 31 i releholderen kan du koble imellom en forbruker som en pære eller en elektromotor.Ta f.eks jord til en pære fra 31 og pluss til pæren på 30 Da skal den lyse like kraftig som pluss og minus til batteriet.Deretter slår du på tenningen og prøver pæren mellom 31 og 15 i holderen. 5674622[/snapback] Skal prøve å måle 30 og 31. Greit å vite hva som er galt der. Jo mer de vet på verkstedet, jo billigere blir det. Uansett, tusen takk for all hjelp! Helt suverent at du tok det så mye tid til å forklare hvordan alt dette henger i sammen! Har lært mye! Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Bare hyggelig,men frustrerende å ikke være tilstede for å ta noen mål for å fastslå problemet. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Bare hyggelig,men frustrerende å ikke være tilstede for å ta noen mål for å fastslå problemet. 5675474[/snapback] Skal skrive inn hva problemet er så fort jeg får svar. Det var forresten kontakt mellom 30 og 31 pinnene og 31 og 15 pinnene i rele-kontakten, så det må vel tyde på at det er releet som er ødelagt + noe annet? Endret 28. februar 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Ja,nå vet du jo hvor du skal måle når du får i et annet rele. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 Ja,nå vet du jo hvor du skal måle når du får i et annet rele. 5680784[/snapback] Jepp! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Nå har jeg hatt bilen inne på 1 time med feilsøking og fikk gangske dårlige tilbakemeldinger. Det som ble sagt var at det manglet både katalysator og lambda-sonde (oksygen-sonde) på eksosanlegget, da den forrige eieren skiftet det orginale eksos-anlegget med et nytt eksosanlegg uten katalysator og lambda-sonde. Verkstedet kunne derfor ikke feilsøke før eksos-anlegget var byttet ut, siden de ikke fikk rett måling på CO og på det utstyret de skulle bruke. Katalysator var ekstra-utstyr på denne bilen i Tyskland der den har vært kjørt fra 1985-1997. "Norske" Mercedes'er fra 1985 har ikke ikke katalysator, da dette ikke var et krav i Norge på den tiden. Så jeg trenger å få tak i et slikt eksos-anlegg, i følge Mercedes-verkstedet og det finnes neppe brukt i Norge. En annen mekaniker som har jobbet på Mercedes før, skulle uansett se på den og få den til å starte uten denne sonden, men han sa at bilen ikke kom til å gå ordentlig før sonden og katalysatoren var på plass. Dette på grunn av at det ble feil i varmen på eksosen og målingen av oksygen i eksosen. Det jeg lurer på er om jeg virkelig trenger å bytte ut hele eksos-anlegget? Siden katalysator var ekstra-utstyr, så må det vel gå ann å "fjerne" de delene som var ekstra-utstyr og sette inn de delene som "norske" biler fra den tiden kjører med? Hvilke deler må byttes ut/fjernes for å få en bil som ikke har katalysator og fungerer slik som den "norske" utgaven gjør? Endret 6. mars 2006 av LiamH Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Merkelig historie dette her Kjenner mange som bare har fjernet hele katalysatoren, og ikke gjort noe mer Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Merkelig historie dette her Kjenner mange som bare har fjernet hele katalysatoren, og ikke gjort noe mer 5711273[/snapback] Her er hele eksos-anlegget byttet. Sikkert bare satt i det billigste de fant, så nå mangler både katalysator og Lambda-sonde. Viss katalysatoren og sonden mangler så blir det ikke rett temperatur på eksosen og da blir ikke reguleringen på motoren rett. Min bil går med 750 omdreininger når motoren er på ca. 40 grader og øker etterhvert som motoren blir varmere. Når den er helt varm går den på hele 1400 omdreininger på tomgang. Har blitt forklart at dette har med at det disse komponentene mangler på eksosanlegget. Noen som har noen andre teorier/forklaringer? Det jeg, i hovedsak, lurer på er hva jeg må gjøre for å slippe å sette inn en ny katalysator, sonde og eksosanlegg? Hva er forskjellen på de tyske Mercedesene fra 1985 som har katalysator og de norske som ikke har det? Det må jo være andre komponenter som er forskjellig på den norske og tyske utgaven enn bare katalysatoren og Lambda-sonden, siden katalysatoren og sonden påvirker reguleringen til motoren? Som jeg har forstått så er det ikke Lambda-sonde på Mercedes-modellene uten katalysator. Så det vil da si at motoren blir regulert som om det skulle være katalysator på den. Hva må til for å få motoren til å regulere som om det IKKE var katalysator på den, slik som på de norske utgavene av 1985-modellene? Noen som vet? Er jeg helt på bærtur? Prøver bare å forstå logikken ut fra det jeg har blitt fortalt av verksted-folka på Mercedes... Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Tull og vas dette med lamda og eksos. Finn et annet verksted.Det er helt normalt å fjerne katalysator og lamda på den modellen.Har selv gjort det på 3 av mine 124 biler gjennom tidene.Uansett så er dette ikke et tema på noen måte.Jeg blir nesten forbannet.Ledningen til lamda ligger klar på de bilene selv om ikke den ble levert med sonde når den var ny.Den ligger under matta foran stolen på høyre side.En stikke til oppvarming og en rund stikke til sonden.Uansett er det ikke det som er problemet.Har man problem med at din motortype med lamda ikke går som den skal er første man gjør å ta av stikken til lamda bare så det er sagt.Fikk du dem til å kontrollere strømproblemet? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Tull og vas dette med lamda og eksos. Finn et annet verksted.Det er helt normalt å fjerne katalysator og lamda på den modellen.Har selv gjort det på 3 av mine 124 biler gjennom tidene.Uansett så er dette ikke et tema på noen måte.Jeg blir nesten forbannet.Ledningen til lamda ligger klar på de bilene selv om ikke den ble levert med sonde når den var ny.Den ligger under matta foran stolen på høyre side.En stikke til oppvarming og en rund stikke til sonden.Uansett er det ikke det som er problemet.Har man problem med at din motortype med lamda ikke går som den skal er første man gjør å ta av stikken til lamda bare så det er sagt.Fikk du dem til å kontrollere strømproblemet? 5712936[/snapback] Ledningen under mattten var visst borte. Uansett, så hadde de ikke målt noe annet enn en bensin-giver som gir ekstra bensin-tilskudd. Den var i orden. Så står det på fakturaen at "Lambda-sonde og katalysator var funnet fjernet. Motor går for høyt på tomgang til at CO kan justeres. Overspenningsreleet er skiftet da dette ikke var i orden". Videre fikk jeg beskjed om at videre feilsøk var umulig når ikke alle komponenter var tilstede og at jeg måtte skaffe et nytt eksosanlegg med sonde og katalysator. Den andre mekanikeren som skulle se på bilen, sa at jeg ikke trengte å gjøre noe med eksosanlegget, men sa også at motoren ikke kom til å gå ordentlig før katalysator og sonde var på plass og at det ikke går å måle CO'en uten Lambda-sonden, siden motoren ikke blir regulert ordentlig uten denne. Stemmer ikke dette? Denne mekanikeren har jobbet på et mercedes-verksted før. Trenger virkelig svar på hvilke argumenter skal jeg bruke for å kunne diskutere dette med verkstedet og mekanikeren? Har tross alt kastet bort 1000 kr på ingenting... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Nå har jeg fått igjen Mercedesen fra verkstedet og her er følgende som er gjort med den: 1. Kontroll og feilsøking på motor og ledningsnett 2. Funnet feilkobling på mengdemåler og reparert dette 3. Dårlig kontakt på tempgiver for motorstyring. Reparert dette. 4. Co og tenning justert. Det var det hele! Så du hadde rett, Morten B! Det var elektrisk! Det som gjenstår er at feilkode viser feil på føler på luftmengden, men bilen går og starter som ei klokke, så det er det ikke gjort noe med! Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Skulle ikke forundre meg om at feilkoblingen på luftmengdemåleren er at pluggen som går til gasspjeldbryter er byttet om med luftmegdemåleren (det kan du jo spørre om).Den har tre stikkere og har samme type holder.Hvis det er det som er gjort viser deg seg at du har kommet på riktig verksted.Den feilen er det ikke hvem som helst som oppdager. Hyggelig at det ordnet seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå