Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes 230E (1985) med startproblemer


LiamH

Anbefalte innlegg

Hvis du klarer å måle spenningen på alle ledningene som har rødfarge på seg på releet så er det en meget bra start.Da må tenningen stå på.Det viktigste med måling på strøm er å måle mens det er koblet på ting(belastning).Det kan godt være 14 volt på en kontakt når den er tatt av,men setter du den tilbake på f.eks motorstyringen faller den ned til 0 volt.

5655628[/snapback]

 

OK. Jeg er rimelig forvirret her nå! :cry:

 

1. Skal jeg ta ut releet og måle i kontakten (pin 1 på releet) som releet ska ned?

 

2. Er disse røde ledningene inni releet? Hvis ja, så er releet loddet før og klemt igjen, så det er umulig å få av dekslet...

 

3. Motorstyringen? Hva består den av?

 

Du må tro at jeg er helt tjukk i huet, men jeg prøver bare å få litt oversikt her... :ermm:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi begynner på nytt .Ta releet snu det på hodet(ikke ta det ut av kontakten).Slå på tenning.Mål spenning på alle kabler det er noe rødfarge på.Alle skal ha batterispenning.(Ca samme spenning som det er på batteri)

5655713[/snapback]

 

Hehe... OK. Skal gjøre det! :D

 

Tilbake om 10 min.!

Lenke til kommentar
Ja mål på begge ledningene på stikket.Dra den ut noen mm så du kommer til stikket.hvis det ser bra ut start bilen og mål engang til batterispenning på begge

5655884[/snapback]

 

Starte bilen? Ikke sjangs! Holder det å bare vri om tenningen og la startmotoren gå?

Lenke til kommentar
holder med tenning på

5655964[/snapback]

 

Ok. Nå var det gjort. Målte med og uten tenning. Fikk 0,82 V på den ene pin'en og 0,06 på den andre. Dette være seg hvis tomgangsregulatoren er litt mindre, men har samme form som en brusboks, er svart og ligger rett under og bak luftfileteret?

 

Satte måleapparatet på volt. Satt den svarte ledningen til jord og prøvde begge kontaktene med den røde og fikk de nevnte avlesninger.

 

Her var det vel neppe kontakt... :no:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
holder med tenning på

5655964[/snapback]

 

Ok. Nå var det gjort. Målte med og uten tenning. Fikk 0,82 V på den ene pin'en og 0,06 på den andre. Dette være seg hvis tomgangsregulatoren er litt mindre, men har samme form som en brusboks, er svart og ligger rett under og bak luftfileteret?

 

Satte måleapparatet på volt. Satt den svarte ledningen til jord og prøvde begge kontaktene med den røde og fikk de nevnte avlesninger.

 

Her var det vel neppe kontakt... :no:

5656040[/snapback]

Som du ser på koblingskjemaet skal du ha full batterispenning ved tenning på.

post-27886-1140732864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
holder med tenning på

5655964[/snapback]

 

Ok. Nå var det gjort. Målte med og uten tenning. Fikk 0,82 V på den ene pin'en og 0,06 på den andre. Dette være seg hvis tomgangsregulatoren er litt mindre, men har samme form som en brusboks, er svart og ligger rett under og bak luftfileteret?

 

Satte måleapparatet på volt. Satt den svarte ledningen til jord og prøvde begge kontaktene med den røde og fikk de nevnte avlesninger.

 

Her var det vel neppe kontakt... :no:

5656040[/snapback]

Som du ser på koblingskjemaet skal du ha full batterispenning ved tenning på.

5656088[/snapback]

 

Jepp, men det er det ikke. Er det da overspenningsreleet?

 

Hvis ja, hvorfor starter ikke kjærra med et nytt?

 

Hvis nei, hva er det da som er galt?

Lenke til kommentar
Har du ledninger som du kan legge fra batteri til stikkerene som releet skal ned i?Tenker da på å ta ut releet og legge ledning fra batteri ned i stikkene hvor releet sto.

5656127[/snapback]

 

Kan sikkert finne noe. Hvor mange ledninger trenger jeg, hvilke stikkere skal jeg koble til?

Lenke til kommentar

Når du tar opp releet ser du at det står 30 på noen av stikkene.På de skal det være batterispenning.På de som innerholder tallet 15 skal det være batterispenning ved tenning på.De som innerholder tallet 87 skal ha batterispenning når tenning er på og releet er montert.Man kan også for å teste koble ledning fra batteri direkte ned i alle stikkene på kontakten som inneholder tallet 87.Da skal bilen fungere.Hvis du prøvde med et rele som fungerte tror jeg du har et irrproblem i kabelen(e) 30 som er i kontakten til releet.De irrer av og til i stykker.

Lenke til kommentar
Når du tar opp releet ser du at det står 30 på noen av stikkene.På de skal det være batterispenning.På de som innerholder tallet 15 skal det være batterispenning ved tenning på.De som innerholder tallet 87 skal ha batterispenning når tenning er på og releet er montert.Man kan også for å teste koble ledning fra batteri direkte ned i alle stikkene på kontakten som inneholder tallet 87.Da skal bilen fungere.Hvis du prøvde med et rele som fungerte tror jeg du har et irrproblem i kabelen(e) 30 som er i kontakten til releet.De irrer av og til i stykker.

5656191[/snapback]

 

Ok. Så da prøver jeg å legge kabler fra batteri og ned i 87'ene og ser om bilen starter. Er det greit å prøve først? Eller skal jeg legge kablene i nr. 30 og måle på tomgangsregulatoren?

Lenke til kommentar
Bare prøv å start,men det er jo lærerikt å måle på regulatoren når du har koblet strøm på 87

5656249[/snapback]

Skal prøve alt dette! Igjen, tusen takk for all hjelp! :thumbs:

 

Hvis den starter, så er det altså bare å få løs og opp den kontakten som releet står i og se på og skifte ut de kontaktene som er gåen? Du tror altså at det er kontaktene (30) som kommer fra batteriet som er irret i stykker?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

OK! Har nå koblet til ledingene (87). Tomgangsregulatoren fikk strøm, men bilen startet ikke. Det skal nevnes at den dro rundt og kveltes etter 1,5 sekund + at den to ganger startet og gikk VELDIG utstabilt, men kveltes med en gang jeg ga den gass. Tomgangen var derimot nede på 500-750 omdreininger igjen istedet for 1100, så der hadde du helt rett i at det var noe elektrisk! :yes: Etter det fortsatte den å starte og kveles igjen etter 1,5 sek.

 

M.a.o. så virker det som om at det er to ting som ikke virker på denne bilen. Det kan derfor være at overspenningsreleet er ødelagt/kontaktfeil, siden tomgangsregulatoren ikke får strøm og noe annet som gjør at bilen ikke vil starte selv om 87-pin'ene er koblet direkte til batteriet og tomgangsregulatoren da får strøm.

 

ABS-bremsen som har lyst hele tiden var slukket nå når bilen startet med ledningene koblet på 87. Dette skjer ikke når det gamle releet står i og bilen starter da heller ikke i det hele tatt i motsetning til nå som den starter litt, mens ledningene (87) er koblet til.

 

M.ao. så ser motoren og ABS'en ut til å virke "bedre" med 87-pinnene koblet til, men motoren klarer fortsatt ikke å holde seg i gang.

 

Hva annet kan da være galt?

 

Tenker det er best å finne den feilen først og etterpå prøve om den starter med og uten et nytt rele (altså om det er en kontaktfeil eller ødelagt rele).

 

P.s: Kan jo også nevne at det er to 87 pin'er, en 15 -pin,en 30 -pin og en 31 -pin på overspenningsreleet. Altså 5 pin'er til sammen. Den siste er av plast.

 

Vet jeg maser noe jævlig, men har du noen ideer om hvorfor den ikke starter når 87 ledningene er koblet til direkte fra batteriet og tomgansregulatoren får strøm?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Pin 31 er gods.Vi er jo på vei nå,men det du må konsentrere deg om nå er å finne ut hva som gjør at du ikke får strøm når releet er tilkoblet.Er det feil i 30 eller15 kretsen så er det jo andre ting som også kan ha for lav spenning,kaldstartrele osv.Du har ikke nevnt noe om det,men du kan fremdeles kjøre motoren varm eller er den blitt helt umulig??Det er kansje andre på forumet som har et riktig koblingskjema til din bil.Dette er bare en systemtegning.Har ikke skrudd på disse siden jeg flyttet til norge og det blir noen år nå.Men mener at 30 får strøm i fra kontakten som står på fjærtårnet foran batteriet.Det er 2 stk 13 mm muttere(30) og en 8mm (ladelampe blå).På siden av der hvor bensinrørene kommer ut og går til dysene ligger en sort boks.Det er den som skal gi ekstra bensin.Sjekk kontaktene/ledningene nøye(2 ledninger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...