LiamH Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Har en Mercedes 230E '85 med bensin-innsprøytning, som er nesten umulig å få start på når den er kald. Hvis den starter, går den VELDIG ujevnt og kveles med en gang jeg gir litt gass. Når den derimot klarer å holde seg gående og blir varm, så går den som en klokke. Må også gi den litt gass ved oppstart når den er varm. Hva er galt? Hva koster det å reparere dette problemet? Har skrudd masse på forgasser-motorer, men har ingen erfaring med innsprøytning, så her trenger jeg hjelp... Har også nettopp kjøpt denne bilen og har aldri skrudd Mercedes før, så jeg har mye å sette meg inn i. Forresten... Hvor ofte må bensin-filteret skiftes på disse bilene? Liam Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Overspenningsreleet virker ikke.Enten er det sikringen på toppen av releet eller så er det defekt.Ligger på venstre side av batteriet. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Overspenningsreleet virker ikke.Enten er det sikringen på toppen av releet eller så er det defekt.Ligger på venstre side av batteriet. 5623182[/snapback] Takk for svar! Med det samme jeg har muligheten til å lære noe om denne bilen: Hva gjør overspenningsreleet, hvordan ser det ut og hva koster det? Hvorfor påvirkes ikke motoren også når den er varm? Liam Endret 18. februar 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Alle motorer må ha ekstra tillskudd av bensin ved kald motor og ved akselerasjon.Før i tiden hadde K-jetronic innsprøytningen noe som heter varmkjøringsregulator.Den ga ekstra bensintrykk ved kald motor ved hjelp av en bimetallfjær som ble oppvarmet av kjølevannet.Når kjølevannet ble varmt bøyde bimetallfjæren seg slik at den forandret trykket i bensinregulatoren som den lå imot.Det var også koblet til en vakumslange til regulatoren.Den følte ved hjelp av vakumet i innsuget om du gav speed,og ved hjelp av det forandret bensintrykket.Dette trengte ikke strøm for å virke,men på din innsprøytning K(E)-jetronic har de tatt vekk den mekaniske regulatoren og byttet den med en elektrisk.Den bruker motortempgiveren til å gi ekstrabensin ved kald motor.I steden for vakum måler den hastigheten på spjeldet i luftmengdemåleren til å bestemme hvor mye ekstrabensin den skal ha ved f.eks akselerasjon.Når den ikke får strøm fra overspenningsreleet virker ikke dette.Releet har normalt aliminiumsvegger med rød topp som har et deksel over sikringen(e). Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg hadde lignende problemer med min '86 190E. Etter mye fomling med kaldstartsreléet og innsprøytingen viste det seg at det bare skulle et raskt skifte av tennkabler og fordelerlokk til før den gikk som en klokke igjen. Spesielt hvis kaldt og/eller fuktig vær gir startproblemer er dette noe du kanskje burde undersøke før du begynner å rote med de mer kompliserte og ømtålelige delene av motoren. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg hadde lignende problemer med min '86 190E. Etter mye fomling med kaldstartsreléet og innsprøytingen viste det seg at det bare skulle et raskt skifte av tennkabler og fordelerlokk til før den gikk som en klokke igjen. Spesielt hvis kaldt og/eller fuktig vær gir startproblemer er dette noe du kanskje burde undersøke før du begynner å rote med de mer kompliserte og ømtålelige delene av motoren. 5630159[/snapback] Enig i at det må sjekkes,rotor også,men det er faktisk lettere og mindre komplisert å sjekke den sikringen enn å ta av fordelerlokket. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Har nylig skiftet både fordelerlokk, plugger, pluggledinger og rotor, så det skal være i orden. Forresten, er kaldstartreleet det samme som overspenningsreleet? Har snakket med Mercedes i byen, uten at det hjalp noe særlig. Hva annet kan det være? Noen forslag? P.s: Sikringen på overspenningsreleet var i orden! Endret 20. februar 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Overspenningsreleet er et hovedrele som gir strøm til motorstyring,tomgangsregulator ASD osv.Det er VELDIG normalt at det ryker og gir de problemene du har fått.Sikringen vil selfølgelig gi samme problem,men den ryker gjerne ved feilkobling av startkabler.I 9 av 10 tilfeller kan du se at releet er grønnt i bunnnen hvis du tar det ut.Det er festet men en skrue med 8 mm sekskant hode.Hvis ikke måling er din sterke side ville jeg uansett tatt det ut for å se om det var antydning til irr el under det. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Fikk lånt meg et nytt rele og prøvde det i bilen, uten at det hjalp... Hva burde jeg sjekke nå? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Slik jeg har forstått det fungerer bilen din 100%,men den henger igjen og er vanskelig å starte kald.Altså er det kun under varmkjøring det er noe galt.For å måle disse tingene er det enkleste å bruke et verksted som kan koble et adapter imellom styreboks og kontakten med f.eks denne testeren http://www.autodiagnos.com/ Da ser de med en gang om det elektriske er i orden.Da er neste punkt mengdefordeleren,den som alle bensinrørene kommer ut av.I ditt tilfelle kan du teste det selv ved å ta av luftfilteret og helle glovarmt vann på den når motoren er kald.Går bilen bra da så har du isolert problemet.Releet som du har testet gir strøm som nevnt til bensin tilskudd,men om det virker er ikke noe du kan måle ut.Da må en koble på utstyr.Dette er ikke noe du må bruke merkeverksted på så bruk gjerne et billigere hvis du kjenner til noen som kjenner systemet på din bil.Det er et veldig enkelt system så de tar ikke lange tiden på å måle det ut. Hvilket turtall går bilen på når den er varm?Den skal ligge på ca 750. Endret 22. februar 2006 av Morten B Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Slik jeg har forstått det fungerer bilen din 100%,men den henger igjen og er vanskelig å starte kald.Altså er det kun under varmkjøring det er noe galt.For å måle disse tingene er det enkleste å bruke et verksted som kan koble et adapter imellom styreboks og kontakten med f.eks denne testeren http://www.autodiagnos.com/ Da ser de med en gang om det elektriske er i orden.Da er neste punkt mengdefordeleren,den som alle bensinrørene kommer ut av.I ditt tilfelle kan du teste det selv ved å ta av luftfilteret og helle glovarmt vann på den når motoren er kald.Går bilen bra da så har du isolert problemet.Releet som du har testet gir strøm som nevnt til bensin tilskudd,men om det virker er ikke noe du kan måle ut.Da må en koble på utstyr.Dette er ikke noe du må bruke merkeverksted på så bruk gjerne et billigere hvis du kjenner til noen som kjenner systemet på din bil.Det er et veldig enkelt system så de tar ikke lange tiden på å måle det ut.Hvilket turtall går bilen på når den er varm?Den skal ligge på ca 750. 5650248[/snapback] Igjen, tusen takk for gode og utfyllende svar! Det er noe feil med tomgangsregulatoren, da turtallet ligger på 1100 når den er varm. Blir nok skiftet så fort jeg finner en brukt (koster 5000 kr ny). Har bestilt time på Mercedes denne uken, siden jeg ikke kommer så mye lengre på egen hånd... Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Ikke skift den.Igjen er vi tilbake på dette jeg snakker om strømproblem.Når du mangler strøm fra releet går motoren på det turtallet.Det var derfor jeg spurte.Når tomgangsregulatoren ikke får strøm står den litt åpen(hvilestilling)og da går den på det turtallet.Jeg er kansje sta,men føler fremdeles at det er det kjente strømproblemet på din bil.Når bilen sviver mål at det er ca 13,6 volt på den ene kabelen på tomgngsregulatoren.Den andre skal det være firkantpuls hvis det sier deg noe. overspenningsreleet (90) gir strøm til motorstyringen og tomgangsregulatoren (6).Det er pinne en på motorstyring og på tomgangsregulator du skal måle. Endret 23. februar 2006 av Morten B Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Ikke skift den.Igjen er vi tilbake på dette jeg snakker om strømproblem.Når du mangler strøm fra releet går motoren på det turtallet.Det var derfor jeg spurte.Når tomgangsregulatoren ikke får strøm står den litt åpen(hvilestilling)og da går den på det turtallet.Jeg er kansje sta,men føler fremdeles at det er det kjente strømproblemet på din bil.Når bilen sviver mål at det er ca 13,6 volt på den ene kabelen på tomgngsregulatoren.Den andre skal det være firkantpuls hvis det sier deg noe. 5655229[/snapback] Hehe... sier meg lite, men det du mener er at det er overspennningsreleet, likevel? Hvis, ja... Hvorfor starter ikke bilen med et nytt. Hvis nei, hva slags rele ska jeg prøve å skifte ut neste? Skal også nevnes at ABS'en slår seg av og på med jevne mellomrom og den blir vel også styrt av overspenningsreleet, hvis jeg har forstått riktig? Så jeg er enig i at et eller annet er galt med det releet... Synes du jeg burde kjøpe det nytt uansett? Endret 23. februar 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Så du min oppdaterte post? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Så du min oppdaterte post? 5655339[/snapback] Jepp, men beliggenheten til disse motordelene vet jeg ikke... Har nettopp kjøpt bilen... Hvor ligger motorsyringen og tomgangsregulatoren? Beklager at jeg er så uviten, men denne type motor er helt nytt for meg... Endret 23. februar 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Begynn med å ta av luftfilter,3 skruer.Tomgangsregulatoren ligger mellom innsugsrør 3 og 4,rund sak med en slange på(slange 2 er sjult) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Begynn med å ta av luftfilter,3 skruer.Tomgangsregulatoren ligger mellom innsugsrør 3 og 4,rund sak med en slange på(slange 2 er sjult) 5655399[/snapback] Ok. Skal gjøre det. Enn motorstyringen? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Du må måle på pin 1,men er du fingernem så er det beste om du kunne snu overspenningsreleet (bildet) på hodet og målt på undersiden. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Du må måle på pin 1,men er du fingernem så er det beste om du kunne snu overspenningsreleet (bildet) på hodet og målt på undersiden. 5655497[/snapback] OK. Så det jeg nå skal gjøre, er å måle på pin 1 på tomgansregulatoren eller ta ut overspenningsreleet og måle direkte på det eller på kontakten det skal ned i? Beklager på forhånd for dumme spørsmål... Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hvis du klarer å måle spenningen på alle ledningene som har rødfarge på seg på releet så er det en meget bra start.Da må tenningen stå på.Det viktigste med måling på strøm er å måle mens det er koblet på ting(belastning).Det kan godt være 14 volt på en kontakt når den er tatt av,men setter du den tilbake på f.eks motorstyringen faller den ned til 0 volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå