peerbrat Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Har byttet ut min gamle Linksys router og en Cnet Access point med en ny SMC 108Mbs wlan router. Alt fungerer ok som før, men jeg hadde håpet at hastigheten mellom min stasjonære pc med kabel til routeren og min laptop skulle være bedre. Det går veldig veldig tregt sammenlignet med om jeg kobler en kabel i min laptop og kjører samme kopiering av filer over LAN'et. Noen som har forslag til hva det kan være, eller er det bare slik? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Bruker du en usb 1.1 rnhet? Lenke til kommentar
peerbrat Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Bruker en Lacie 250MB USB Harddisk på den stasjonære. Samt de standard USB sakene med mus, tastatur, digitalkamera etc. hvilken betydning kan det ha? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Det jeg lurer på er hvordan det/de trådløse nettverkskortene er koblet til resten av maskinvaren. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Det jeg lurer på er hvordan det/de trådløse nettverkskortene er koblet til resten av maskinvaren. 5624242[/snapback] du kan vel forvente ca 30 Mbit hastighet over den trådløse linken.. og den vil nok være litt "seigere" også.. Selv om den "er" 108 Mbit så kommer den ikke i nærheten av det! Det er mye høyere latency også (forsinkelse) over WLAN. Men dårlig signal og/eller andre begrensinger så vil hastigheten være enda lavere.. Lenke til kommentar
peerbrat Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Dell laptop med integrert WLAN kort, ingen usb. Det jeg lurer på er hvordan det/de trådløse nettverkskortene er koblet til resten av maskinvaren. 5624242[/snapback] Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Vell. regner med det er et intel kort og det er maks 54 mbit. ikke 108. Da må begge kort være fra samme leverandør og/eller samme brikkesett. Så å kjøpe 108 uten å sørge for at du har 108 kort i bærbaren er jo mye vits i. Lenke til kommentar
peerbrat Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Vel, personlig synes jeg ikke det er så fryktelig dumt å kjøpe en 108 mbit router nå selv om laptop'en kjører inntil 54. Synes ikke du også det er fornuftig kontra å kjøpe en 54 til omtrent samme pris nå - bare for å måtte bytte den når ny laptop med 108 er på plass? takker for svar.. routeren er i hvert fall stabil og fin så langt. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Vel, personlig synes jeg ikke det er så fryktelig dumt å kjøpe en 108 mbit router nå selv om laptop'en kjører inntil 54. Synes ikke du også det er fornuftig kontra å kjøpe en 54 til omtrent samme pris nå - bare for å måtte bytte den når ny laptop med 108 er på plass? takker for svar.. routeren er i hvert fall stabil og fin så langt. 5631002[/snapback] Problemet her er bare at 108 er vel den såkaldte Super G funksjonen til Atheros, som egentlig ikke er noen standard. I og med at du kjører intel WLAN kort, vil jeg tro at du på en god dag, kan oppnå ca 2.5 MegaByte/s, mens på kablet nettverk, hvor 100megabit/s eventuelt 1000 megabit/s er tilgjengelig. Som igjen tilsvarer 12.5MegaByte/s eventuelt 125 MegaByte/s vil man typisk klare 90% av teoretisk hastighet. Altså rundt en 11 MegaByte/s. Det jeg vil frem til er at kablet er en utprøvd og gammel standard, som har fått tid til å modne. Trådløst ligger i 2.4 GHz båndet, hvor det er utsatt for støy fra nær sagt alt av elektroniske apparater. Det at du i tillegg har forskjellige chipset leverandører osv gjør jo ikke saken bedre(selvom du sannsynligvis ikke vil merke noen stor forskjell hvis du skifter). Hvis jeg skulle anbefalt noe, hadde det vært å vente til 802.11n standarden er ferdig godkjent, og har fått tid til å modne. Inn i denne standarden ligger vel bla MIMO teknologi som skal sørge for lengre rekkevidde og høyere overføringshastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå