Gå til innhold

På tur med kamera

Anbefalte innlegg

Ok, jeg lurer på:

Jeg skall sykle rundt Sør-Amerika. :dribble:

Og lurer på å skaffe meg et speillrefleks kamera for denne anledning, till nå frister EOS 350D mest. Det vill også bli mitt første.

Men vill det tåle all risting å vibrasjon fra sykkelen, samt varme kulde fukt osv..

Og hva med de røntgen dingsene på fly plassen.

Kjempe fint hvis dere kunne dele litt erfariger rundt dette.

Tar gjerne imot tips om hva som fotografisk vill funke bra, osv..

Takk skall dere ha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Røntgendingsene" på flyplasser skal ikke være noe problem så lenge du har kameraet i håndbagasjen, men si ifra for sikkerhets skyld. Noen av de gamle flyplassene i Sør-Amerika kan muligens ha gammelt utstyr som har for sterke stråler? Kjenner ikke til dette, men vet at minnekort ikke har samme ulemper som tradisjonell film i fohold til disse røntgenapparatene.

350D er vel ikke det mest solide kamera å ha med på slik tur, med mye risting og fukt. Et D70s virker noe mer solid, men også dette ville jeg vært litt redd for. Canon EOS 20D evt. nye Nikon D200 er nok mer beregnet på slikt bruk, men de er jo dyrere også da... og da blir man enda reddere for at noe kan gå galt med de.

Har du kameraet, f.eks EOS 350D, i en polstret, vannavstøtende veske fra f.eks Lowepro og samtidig legger oppi litt Cilica Gel så bør det gå bra... avhengig av hvordan du behandler kameraet selvsagt.

Ta deg en tur til nærmeste fotobutikk og prøv Canon EOS 350D og Nikon D50 og/eller D70s. D70s virker noe mer solid på meg (om det ER mer solid vet jeg ikke), og ut fra din egen følelse får du velge hvilken du vil ha. Mange forandrer mening når de får prøvd noen kamera opp mot hverandre, og det er ikke bare Canon som lager bra kamera. Nikon, Pentax og Olympus lager også meget bra apparater, og også Konica Minolta selv om de nå har lagt ned produksjonen.

Lenke til kommentar

faktisk, viss du skal ha et kamera som tåler det du er ute etter så er det ikke noen speilrefleks kamera som innfrir dine krav, fordi husene i den prisen er ikke så bra "polstret"

Så jeg vil annbefale deg å kjøpe et kompakt kamera som tåler fukt og alt slikt, men det er ditt valg

Lenke til kommentar

Nå er jeg en ihuga speilrefleks-bruker, men til en lang sykkeltur tror jeg nok jeg ville valgt et annet kamera. Få av fordelene med dSLR kontra kompakt får du utnyttet og både vekt og det som er mest solid taler for et bra kompakt i stedenfor.

Nå får du så bra kompaktkamera at personlig ville jeg heller hatt med et av de...........

Lenke til kommentar

Jeg ville også definitivt droppet dSLR på en slik tur (og de fleste andre turer hvor ikke foto er hovedformålet med turen).

Jeg så et kompaktkamera som var både vann- og støt-sikkert, men husker ikke helt hvilket det var.. Pentax? Kanskje noe slikt passer på sykkeltur? Veiene er ikke spesielt bra i Andes-fjellene...

Lenke til kommentar

Afseth da, han klarte ved en feiltagelse å poste 2 innlegg, og hadde sikkert bare tenkt til å skrive noe ala "duplikat, kan slettes"... men det er jo klin umulig på dette forumet. Derfor resten av innlegget for å få godkjent endringen av innlegget.

Våkne opp! :p

Lenke til kommentar
Å så irriterende disse minimumsgrensene på subject og body er her!!

5623437[/snapback]

Hva i all verden har det med dette emnet å gjøre? Les retningslinjene for mer info. Og nå tilbake til topic.

5623561[/snapback]

Skjønte du ikke det?

Det skjer noen ganger at det kommer duplikat av meldinger.

De kan ikke slettes, så vidt jeg vet.

Og for å redigere dem må man ha minst 14 (?) ord.

Ganske unødvendig når man bare ville skrevet "Duplikat slettet..."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har i tre år, og nå senest til min 350D, brukt "Aqua-Zoom"-veska fra Ortlieb. Vanntett som bare det, har mista den i elva et par ganger under kano-velt. I tillegg er kameraet ekstremt godt beskyttet mot støt, og tåler store mengder juling. Ortlieb har også mange produkter myntet på tur-syklister, men det kjenner du kanskje til.

http://www.ortlieb.com/p-typ.php?lang=en

Endret av nobelsavage
Lenke til kommentar
Skjønte du ikke det?

Det skjer noen ganger at det kommer duplikat av meldinger.

De kan ikke slettes, så vidt jeg vet.

Og for å redigere dem må man ha minst 14 (?) ord.

Ganske unødvendig når man bare ville skrevet "Duplikat slettet..."

5623602[/snapback]

Du kunne bare skrevet "Dobbeltpost. Slettet" og det hadde gått rett gjennom. 14 ord? Så vidt jeg vet er det 14 bokstaver. Å komme med en lang kommentar om forumets regler kan du ta i forumet for tilbakemeldinger, ikke her. Punktum fungerer fint som tegn om du allikevel skulle få for få tegn. Fremtidige off-topic innlegg i denne tråden blir slettet uten svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...