Gå til innhold

USA - Et forbilde eller et skrekkeksempel?


Anbefalte innlegg

tror ikke vi kommer noen steder :nei: vi skulle tatt dette over noen pils en kveld. vi diskuterte vel om usa er forbilde eller et skrekkeksempel. jeg mener det siste.

5718416[/snapback]

 

Så du skulle bare si din mening uten at vi skal få lov til å si oss uenige, samt begrunne hvorfor vi er uenige?

5718421[/snapback]

 

 

:D selvfølgelig år dere lov til og være uenige...

5718453[/snapback]

 

Vel, da syns jeg det blir litt dumt å prøve å unngå vidre diskusjon. Det er tross alt derfor jeg startet denne tråden, fordi jeg ønsker diskusjon rundt USA. Jeg mener at diskusjon fører til større innsikt blant alle de som er med i diskusjonen, og jeg føler at USA er et tema hvor nordmenn generelt ikke får annen informasjon enn fra vg.no og nrk's/tv2's nyhetssendinger. Dette er litt synd, så da mener jeg at det er bedre å la noen med litt bedre innsikt også få komme fram, noe de har mulighet til i en slik diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har vanskelig og se gjennom propaganda du:)  tror ikke en drit på det som kommer fra usa og uk...  halparten av en krig er propaganda, det må aldri glemmes. de har mye av verden og sitt eget folk i mot seg og de gjør allt for og rosemale ting. gi meg noen menigsmålinger fra frittstående irakiske aviser eller afganske som bekrefter dette så tror jeg det.

5718301[/snapback]

Greit. Men neste gang du sier at du ikke skjønner hvorfor det er krig, må du også si at det er du som ikke vil skjønne det. Er interessant at du ikke tror på noen ting som kommer fra USA eller UK, men du tror sannsynligvis alt fra Norge, eller andre steder som er imot krigen. Dermed maler du deg inn i et hjørne med bare en side av saken.

 

Gi deg meningsmålinger fra frittstående irakiske aviser? Disse er meningsmålinger fra institusjoner som er full av folk imot krigen. :!:

 

Og eneste grunn til at det finnes frittstående aviser i Irak: USAs invasjon. Vedder på at du ikke tenkte på det når du sa det.

 

Men jeg skal ikke kaste mer av tiden min bort på noen som vil forbli i mørket.

Lenke til kommentar

Hehe ser at noen drar frem målinger som sier hvor mye bedre irakerene har det nå enn under saddam.

 

Det er vel noe bulshit siden landet helt klart er på randen av borgerkrig. Shia og kurdere har nok helt klart fått det bedre all-ower siden de ikke lenger har de stygge saddam politiet som prøver å finne den minste unskyldningen til å torturere dem. Men sunniene...

 

Husk at under saddam så hadde sunniene meget lukrative forhold (siden de støttet saddam osv osv). Dette er den største gruppen som føler de har fått det værre, og som har noe å tjene på å lage bråk.

 

Og det hjelper jo ikke at amerikanerene oppfører seg sikkelig rævva i landet heller. De er altfor uproffesjonelle til fredsoppdrag, og det er for lite kontroll med dagens politi-myndighet som også gjør store feil.

 

Dette ender opp i mye misnøye og gode grunner for å lage bråk. Til syvende og sist så er det amerikanerene som må rydde opp i dette. Men det ender vel bare med at de trekker seg ut av landet til slutt, og så må evt NATO inn (viss de tørr).

USA gjentar ikke sine feil fra vietnam, men opprørsbevegelsen har idag media som kan forsterke de feil som amerikanerene gjør, og dermed skaffe støtte mot USA.

Lenke til kommentar
Hehe ser at noen drar frem målinger som sier hvor mye bedre irakerene har det nå enn under saddam.

 

Det er vel noe bulshit siden landet helt klart er på randen av borgerkrig. Shia og kurdere har nok helt klart fått det bedre all-ower siden de ikke lenger har de stygge saddam politiet som prøver å finne den minste unskyldningen til å torturere dem. Men sunniene...

 

Husk at under saddam så hadde sunniene meget lukrative forhold (siden de støttet saddam osv osv). Dette er den største gruppen som føler de har fått det værre, og som har noe å tjene på å lage bråk.

 

Hvis ola iraker syns det er bedre etter krigen i irak, og dette kommer fram på meningsmålinger, hvilket grunnlag har du som sitter i Norge å påstå det motsatte?

 

Og det hjelper jo ikke at amerikanerene oppfører seg sikkelig rævva i landet heller. De er altfor uproffesjonelle til fredsoppdrag, og det er for lite kontroll med dagens politi-myndighet som også gjør store feil.

 

Dette ender opp i mye misnøye og gode grunner for å lage bråk. Til syvende og sist så er det amerikanerene som må rydde opp i dette. Men det ender vel bare med at de trekker seg ut av landet til slutt, og så må evt NATO inn (viss de tørr).

USA gjentar ikke sine feil fra vietnam, men opprørsbevegelsen har idag media som kan forsterke de feil som amerikanerene gjør, og dermed skaffe støtte mot USA.

5719967[/snapback]

 

Det er klart at sikkerheten er et problem i Irak. Dette har Bush påpekt mange ganger, og resten av verden er også klar over dette. Bush har også sagt at han, og USA, jobber for stabilitet der nå. Krigen vant de for lenge siden, nå er de der slik at de kan bygge opp landet igjen. Men noen forstår ikke at dette er noe som skjer på 1år eller 2 år. Dette tar tid. Politiet blir trent opp med hjelp fra amerikanerene, det kryr av sikkerhetsstyrker der nede. Det er bare disse "frihetsforkjemperene" som lager ugang og bråk.

Lenke til kommentar

Irakerene har det mye bedre i dag enn de hadde det før krigen.

 

 

Den posten du lenker til sier ingenting om det. Jeg benekter ikke selve informasjonen, men om du skal refere til noe, så bør man helst refere til noe som faktisk bekrefter det du sier.

 

AtW

5720712[/snapback]

 

Så du mener jeg skal quote det jeg ønsker fra tråden, istedet for å linke til deg?

Lenke til kommentar
Hehe ser at noen drar frem målinger som sier hvor mye bedre irakerene har det nå enn under saddam.
Ja, de er svar fra irakere. Men du vet vel bedre enn irakere hvordan irakere har det tenker jeg. ;)

 

Det er vel noe bulshit siden landet helt klart er på randen av borgerkrig. Shia og kurdere har nok helt klart fått det bedre all-ower siden de ikke lenger har de stygge saddam politiet som prøver å finne den minste unskyldningen til å torturere dem. Men sunniene...
Som tallene viste, var 91% av kurdere, og 98% av shia enig i at krigen for å avsette Saddam verdt det. Men bare 13% av sunniene sa det samme. Så at du uttaler det hele som "bullshit" er vel litt morsomt, selv om tallene viser nettopp det du sa, at sunniene ikke er fornøyde mens ca den resterende 80% av irakere syns det.

 

56% av irakere svarte at de har det bedre nå enn før krigen. 23% sa at de har det akkurat det samme. Bare 19% sier at de har det verre.

 

Men som jeg allerede sa, så vet du helt sikkert bedre hvordan irakere har det enn irakere selv. Krigsmotstandere er know-it-alls på alle plan. ;)

 

Husk at under saddam så hadde sunniene meget lukrative forhold (siden de støttet saddam osv osv). Dette er den største gruppen som føler de har fått det værre, og som har noe å tjene på å lage bråk.
No shit. Syns du sunniene hadde rett i å ha det bedre enn alle andre? Syns du de har noen ekte grunn til å skape bråk?

 

Og det hjelper jo ikke at amerikanerene oppfører seg sikkelig rævva i landet heller. De er altfor uproffesjonelle til fredsoppdrag, og det er for lite kontroll med dagens politi-myndighet som også gjør store feil.
At den amerikanske hæren generelt sett oppfører seg "skikkelig rævva" får stå for din regning, du som sitter her i Norge og sier at irakere ikke føler som de gjør om sitt eget land... :!:

 

Dette ender opp i mye misnøye og gode grunner for å lage bråk. Til syvende og sist så er det amerikanerene som må rydde opp i dette. Men det ender vel bare med at de trekker seg ut av landet til slutt, og så må evt NATO inn (viss de tørr).

USA gjentar ikke sine feil fra vietnam, men opprørsbevegelsen har idag media som kan forsterke de feil som amerikanerene gjør, og dermed skaffe støtte mot USA.

Ja, det er dumt at politikere som Kristin Halvorsen ville trekke ut alle "profesjonelle" soldater ut av Irak da, ikke sant?

 

Det du sier vitner om at andre land i verden ikke bryr seg om at irakere får det bedre, men de sitter godt å klager på det USA gjør. Det er ganske forkastelig, spør du meg.

 

Og ja, anti-USA propaganda er i full sving fra opprørsbevegelsen, noe som ser ut til at det har hatt inntrykk på deg, siden norske og amerikanske medier er med på å bli utnyttet og viderefører denne propagandaen.

Lenke til kommentar

Irakerene har det mye bedre i dag enn de hadde det før krigen.

 

 

Den posten du lenker til sier ingenting om det. Jeg benekter ikke selve informasjonen, men om du skal refere til noe, så bør man helst refere til noe som faktisk bekrefter det du sier.

 

AtW

5720712[/snapback]

 

Så du mener jeg skal quote det jeg ønsker fra tråden, istedet for å linke til deg?

5720886[/snapback]

 

Ja, det mener jeg, når du quoter til en spesifik post i en tråd (i dette tilfellet det første), for å underbygge en så spesifik påstand, så ser jeg ingen grunn til å ikke refere direkte til en kilde som underbygger påstanden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Irakerene har det mye bedre i dag enn de hadde det før krigen.

 

 

Den posten du lenker til sier ingenting om det. Jeg benekter ikke selve informasjonen, men om du skal refere til noe, så bør man helst refere til noe som faktisk bekrefter det du sier.

 

AtW

5720712[/snapback]

 

Så du mener jeg skal quote det jeg ønsker fra tråden, istedet for å linke til deg?

5720886[/snapback]

 

Ja, det mener jeg, når du quoter til en spesifik post i en tråd (i dette tilfellet det første), for å underbygge en så spesifik påstand, så ser jeg ingen grunn til å ikke refere direkte til en kilde som underbygger påstanden.

 

AtW

5721058[/snapback]

 

Tenkte vel mer som at siden det var en hel tråd om dette, så har det også blitt stilt en del spørsmål som har blitt besvart etc som er i sammenheng med denne saken. Klart jeg kunne bare quotet alt som hadde vært til min fordel, men det er vel også fint å få fram flere synspunkter på saken?

Lenke til kommentar

Irakerene har det mye bedre i dag enn de hadde det før krigen.

 

 

Den posten du lenker til sier ingenting om det. Jeg benekter ikke selve informasjonen, men om du skal refere til noe, så bør man helst refere til noe som faktisk bekrefter det du sier.

 

AtW

5720712[/snapback]

 

Så du mener jeg skal quote det jeg ønsker fra tråden, istedet for å linke til deg?

5720886[/snapback]

 

Ja, det mener jeg, når du quoter til en spesifik post i en tråd (i dette tilfellet det første), for å underbygge en så spesifik påstand, så ser jeg ingen grunn til å ikke refere direkte til en kilde som underbygger påstanden.

 

AtW

5721058[/snapback]

 

Tenkte vel mer som at siden det var en hel tråd om dette, så har det også blitt stilt en del spørsmål som har blitt besvart etc som er i sammenheng med denne saken. Klart jeg kunne bare quotet alt som hadde vært til min fordel, men det er vel også fint å få fram flere synspunkter på saken?

5721503[/snapback]

 

Det er ikke noe i veien for å også lenke til hele tråden. (evt lenke til den posten der disse tallene kommer fram, isteden for bare den første posten, man trenger ikke nødvendigvis å quote). Kanskje er det ikke alle som har tid/interesse av å lese igjennom hele tråden, bare for å finne et enkelt tall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Irakerene har det mye bedre i dag enn de hadde det før krigen.

 

 

Den posten du lenker til sier ingenting om det. Jeg benekter ikke selve informasjonen, men om du skal refere til noe, så bør man helst refere til noe som faktisk bekrefter det du sier.

 

AtW

5720712[/snapback]

 

Så du mener jeg skal quote det jeg ønsker fra tråden, istedet for å linke til deg?

5720886[/snapback]

 

Ja, det mener jeg, når du quoter til en spesifik post i en tråd (i dette tilfellet det første), for å underbygge en så spesifik påstand, så ser jeg ingen grunn til å ikke refere direkte til en kilde som underbygger påstanden.

 

AtW

5721058[/snapback]

 

Tenkte vel mer som at siden det var en hel tråd om dette, så har det også blitt stilt en del spørsmål som har blitt besvart etc som er i sammenheng med denne saken. Klart jeg kunne bare quotet alt som hadde vært til min fordel, men det er vel også fint å få fram flere synspunkter på saken?

5721503[/snapback]

 

Det er ikke noe i veien for å også lenke til hele tråden. (evt lenke til den posten der disse tallene kommer fram, isteden for bare den første posten, man trenger ikke nødvendigvis å quote). Kanskje er det ikke alle som har tid/interesse av å lese igjennom hele tråden, bare for å finne et enkelt tall.

 

AtW

5721689[/snapback]

 

Det er sant, men det er vel ikke noe mening i å gjøre dette til en stor sak? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...