Gå til innhold

USA - Et forbilde eller et skrekkeksempel?


Anbefalte innlegg

Vi tjener ikke på krig, uansett!
Jo, kan kan gjøre det.

 

Irak krigen var OK når det gjaldt å fjerne Saddam, men de gikk mer etter at han hadde masseødeleggelses våpen, noe som han ikke hadde. Det at de fjernet Saddam var helt konge, men framgangen i denne krigen har vært idiotisk.
Saddam hadde aldri blitt fjernet om ikke USA gjorde det de gjorde. FN hadde aldri godkjent å fjerne Saddam Hussein, siden det går imot FNs hovedprinsipper om suverenitet. FN har så vidt jeg vet aldri godkjent å styrte en statsmakt noensinne. Dermed blir det litt søkt å klandre USA for å fjerne Saddam "på den måten" når det ikke var noen annen måte å gjøre det på.

 

Skandaler, tortur og terrorister. Det er USA's skyld i at det døde idag 22 barn i Bagdad. De tenker ikke konsekvenser, bare penger tydligvis.
Det er USAs skyld? Åja, jeg trodde det kanskje var terroristene som sprengte disse folka sin skyld jeg. Men men. :roll:

 

Når vi vet at det forsvinner milliarder av olje penger fra Irak så skjønner vi at USA har noe med det å gjør. Hadde USA hjulpet Irak med gjennoppbyggingen av landet, noe som de sa før og under krigen at de skulle gjør, så hadde Irak vært veldig greit akuratt nå.
Forsvinner milliarder av oljepenger fra Irak? Eh, tror du har misforstått litt. Pengene som har "forsvunnet" er penger som USA bevilget til oppbygging og støtte til Irak. Det er altså USA sine egne penger som har gått tapt i korrupsjon eller noe annet i Irak, ikke Irak sine oljepenger. USA har øset massevis av milliarder inn i Irak for gjenoppbygging. Det er ikke USA som tjener penger her, faktisk tvert imot. Det er tross alt derfor mange amerikanere er sure.

 

Altfor mye korrupsjon i det landet, mye unødvendige hemmeligheter, svindel og leke med nasjoner som om de var leketøy.

 

Og noen vil kalle dette et forbilde? Pøh, nei takk!

Heh. Husker ikke så lenge siden at Statoil var involvert i korrupsjon i Iran. Men, men. Det er visst bare amerikansk korrupsjon man husker godt.

 

Kan godt være enig med at USA ikke er og ikke burde være et forbilde for nasjoner slik som Norge. Norge er ikke på nær størrelse av USA og Norge skal ikke måtte ha USA som et forbilde for alt USA gjør. Norge blir aldri en supermakt på verdensplan, og dermed er det teit å forvente at USA skal være et forbilde for dem.

 

Det vil være som om en politisjef skulle være forbilde for en postmann. Blir jo bare helt feil siden de har helt forskjellige mål med hva de driver med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Quota denne hit ifra tråden "Iran bryter atom-segl" da den vel passer bedre her)

-----

 

Når skal folk gi opp bruken av ordet "amerikansk imperialisme"? For si meg, når koloniserte USA sist et område? Når har USA brukt militærmakt for å få tilgang og utnytte andres ressurser? Eneste "imperialistiske" USA foretar seg er at de faktisk tar annsvar der andre (les FN) gir opp/ikke tar ansvar. Dette sees ofte på som en aggresiv utenrikspolitikk. USA er opptatt av at markedene sine skal være gode og tilgjengelige, men dette har faktisk ikke noe med imperialisme å gjøre. Norge, og resten av verden, er også ute etter å ha gode markeder, som for eksempel EØS-avtalen..

 

[

Mja.. er ikke mer enn etpar dager siden jeg hørte på radio at CIA var innblandet i noe kupp-planer mot president Chavez i Venezuela. Tydelig at U.S. har peilet ut denne olje-nasjonen nå, med økende krass ordbruk. Man mislikte sterkt at Chavez har truet med å la all oljehandel foregå i euro valuta, istedet for dollar. Ifølge de som har greie på oljehandel kan amerikansk økonomi få seg en real knekk om flere land følger Venezuela og evt. selger oljen sin i euro. Vilket de selvsagt fritt skal få velge selv.

 

Jo, det finnes fortsatt amerikansk imperalisme!

 

Og poenget var..? USA, som resten av alle verdens land, er avhening og ønsker gode marked for seg selv. Alle ønsker dette. Nok bare at det er forskjell på når løven brøler og katten mjauer i internasjonal sammenheng.

 

Venezuela velger da fritt selv hvilken valuta de skal bruke, eller selge oljen sin i, men hvis det går utover USAs internesser har vel de også lov til å si hva de mener om saken? Og om denne kupp-planen du snakker om hadde hatt snev av sannhet ville den ha vært opp i media med engang. Hvis det har vært oppe i media (dvs noen nettaviser som tydeligvis er definisjonen på media på dette forumet :p )så hadde det vært fint om du kunne kommet med noe kilder på akuratt det ;)

 

Det er forskjell på å "si hva de mener" og det CIA er kjent for å holde på med vel?

Ang. CIA og Chavez/Venezuela;

 

http://www.democracynow.org/article.pl?sid=04/11/29/1448220

 

http://www.vheadline.com/readnews.asp?id=37984

 

http://stavangeravisen.no/art.asp?art=6765

 

http://www.vheadline.com/readnews.asp?id=47116

 

Det at $ dollaren i alle år har stått så sterkt, er p.g.a. at oljehandel i alle år har foregått i U.S. Dollar. Skulle 3-4 oljenasjoner switche over til Euro faller amerikansk økonomi sammen som et telt man fjerner bardunene fra, og dollaren mister sin verdi.

 

"U.S. terroristen"

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article1593826.ece

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om man bør ta med ting som skjedde så langt tilbake som 2. verdenskrig til inntekt for USAs politikk. Hvem kritiserer tysklands nåværende politikk fordi de innvaderte masse land for 50 år siden? Og jeg hører sjelden det samme argumentet om gamle sovjet (som i mine øyne påførte tyskland mer skade enn noen andre). Men det samme kan man jo si om 70-tallet? Bør USA fortsatt kritiserers for sin mildt sagt hårreisende opptreden i sør-amerika? Jeg synes egentlig ikke det, men de har jo prøvd seg på noen stygge saker der ganske nylig også om jeg ikke husker feil.

 

Ellers så har USA en litt "uvant" liberalitet synes jeg, de er veldig lite liberale på en del ting, og veldig opptatt av liberalitet på andre (våpen feks :)). Og også økonomisk, så er de jo (som andre land) stort sett bare opptatt av frihandel sålenge det gavner de selv. Men nå skal det sies at de fleste land er ganske "ego" i politikken.

 

Jeg synes det virker som utdannelsesnivået i gjennomsnitt er for dårlig, og at det er for store sosiale forskjeller, det fører med seg mye grums. Feks at nesten halvparten tror på kreasjonimse sier jo sitt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på om man bør ta med ting som skjedde så langt tilbake som 2. verdenskrig til inntekt for USAs politikk. Hvem kritiserer tysklands nåværende politikk fordi de innvaderte masse land for 50 år siden? Og jeg hører sjelden det samme argumentet om gamle sovjet (som i mine øyne påførte tyskland mer skade enn noen andre). Men det samme kan man jo si om 70-tallet? Bør USA fortsatt kritiserers for sin mildt sagt hårreisende opptreden i sør-amerika? Jeg synes egentlig ikke det, men de har jo prøvd seg på noen stygge saker der ganske nylig også om jeg ikke husker feil.

 

Disse landene har gjennomgått totale regimeskifter, mens i USA er det fremdeles Gutteklubben Grei som styrer, har mye makt og mye penger. Det går også en rød tråd gjennom utenrikspolitikken, fra femti år tilbake. Dette gjør saken verre enn om det var snakk om engangstilfeller.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på å "si hva de mener" og det CIA er kjent for å holde på med vel?

Ang. CIA og Chavez/Venezuela;

 

http://www.democracynow.org/article.pl?sid=04/11/29/1448220

 

http://www.vheadline.com/readnews.asp?id=37984

 

http://stavangeravisen.no/art.asp?art=6765

 

http://www.vheadline.com/readnews.asp?id=47116

 

Det at $ dollaren i alle år har stått så sterkt, er p.g.a. at oljehandel i alle år har foregått i U.S. Dollar. Skulle 3-4 oljenasjoner switche over til Euro faller amerikansk økonomi sammen som et telt man fjerner bardunene fra, og dollaren mister sin verdi.

 

"U.S. terroristen"

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article1593826.ece

5650451[/snapback]

 

Er vel også forskjelle på å vite, å være med på en handling også?

 

Newly released CIA documents show the Bush administration – at the very least - knew about the plot to overthrow Venezuelan president Hugo Chavez weeks before the April 2002 military coup.

 

Hva CIA er "kjent" for er ogs som regel myter som folk har spredd..

Lenke til kommentar
Det er forskjell på å "si hva de mener" og det CIA er kjent for å holde på med vel?

Ang. CIA og Chavez/Venezuela;

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article1593826.ece

5650451[/snapback]

Er vel også forskjelle på å vite, å være med på en handling også?

5653602[/snapback]

Fryktelig uinteressant diskusjon hvor vidt USA var innblandet eller ikke. Er bare imponert over at USA regjering rakk å gratulere kuppmakerne før kuppet ble slått ned. Sier ikke det nok om hva de mener?
Lenke til kommentar
Det er forskjell på å "si hva de mener" og det CIA er kjent for å holde på med vel?

Ang. CIA og Chavez/Venezuela;

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article1593826.ece

5650451[/snapback]

Er vel også forskjelle på å vite, å være med på en handling også?

5653602[/snapback]

Fryktelig uinteressant diskusjon hvor vidt USA var innblandet eller ikke. Er bare imponert over at USA regjering rakk å gratulere kuppmakerne før kuppet ble slått ned. Sier ikke det nok om hva de mener?

5653972[/snapback]

 

Jo dette sier nok hva USA mener om akuratt denne saken. Likevel er det feil å si at USA var innblandet i akuratt dette, når bevisene forteller oss at de kun viste om det.. Men som du sier, dette er meget uinteressant :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen har lagt ut denne tidligere, men se på det her! -Fascisme, anyone?

 

Det som skjer i USA idag er skremmende, USA har utviklet seg en nasjonalistisk 'voldskultur' med forakt for andre mennesker og deres rettigheter. Jo mer jeg ser og leser om USA, jo mer skremmende er det å tenke på hva vi går imot.

Vi må åpne øynene og engasjere oss mer!

 

For å svare på spørsmål til trådstarter; Ja, USA er et skrekkeksempel for resten av verden!

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om noen har lagt ut denne tidligere, men se på det her! -Fascisme, anyone?
Og enda en til på listen av folk som ikke har peiling på hva fascisme er...

 

Det som skjer i USA idag er skremmende, USA har utviklet seg en nasjonalistisk 'voldskultur' med forakt for andre mennesker og deres rettigheter. Jo mer jeg ser og leser om USA, jo mer skremmende er det å tenke på hva vi går imot.

Vi må åpne øynene og engasjere oss mer!

Ja, hvis du tror en teit musikkvideo er fascisme, så er det nok ikke vanskelig å få deg til å tro nesten hva som helst om USA.

 

For å svare på spørsmål til trådstarter; Ja, USA er et skrekkeksempel for resten av verden!
Har du vært i USA? Vet du noen ting om det, annet enn det du leser i VG, skumle dokumentarer på TV2, eller det som vises på TV eller i film?

 

Nææ, trodde ikke det nei. Jeg anbefaler at du leter opp ordet fascisme i ordboken, for du har visst ikke peiling på hva det innebærer.

 

Den musikkvideoen må være av det sykeste "tro på USA, Gud og engler så går alt bra"-faschisme-propaganda videoen jeg noensinne har sett. Minner litt om statligere propagandafilmer i gamle USSR, kina og pre-WWII Tyskland.
Jo, utenom at staten i USA ikke har lagd den... Og at staten i USA ikke kontrollerer mediene, og at man har ytringsfrihet i USA... :whistle:

 

De eneste som oppfører seg i nærheten av fascisme er nettopp dere: dere angriper en video som er et (veldig teit) eksempel på bruk av ytringsfriheten.

 

Skal ikke en fyr i USA få lov til å lage en video om USA om han så vil? Hvorfor angriper dere videoen og kaller den fascistisk?

 

Det er noe av det sykeste jeg har lest i hele dag. Dere burde ta et par timer i tenkeboksen.

Lenke til kommentar
Har du vært i USA? Vet du noen ting om det, annet enn det du leser i VG, skumle dokumentarer på TV2, eller det som vises på TV eller i film?

 

 

Jeg er forsåvidt enig i deg i at denne videoen ikek akkurat er et kremeksempel på facisme (eller at den nødvendigvis representerer andre deler av USAs politikk heller). Men argumentet "har du vært i USA?" synes jeg ikek er noe bra (enda så populært det er). Jeg har lært mye mer om USAs politikk av dokumentarer og bøker enn av å være der. Mener du det skal være umulig å kritisere sovjet sin politikk for de som ikek var der? Hva med Iraks politikk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Eksempel 1: En dansk og en norsk avis trykker karikaturer av profeten Muhammed, noe som av mange muslimer blir tatt til inntekt for at alle Dansker og Nordmenn spotter de.

 

Eksempel 2: En amerikansk tulling lager en patriotisk video, noe som av mange nordmenn blir tatt til inntekt for at amerikanerne er noen patriotiske tullinger.

 

Eksempel 3: Et knippe muslimer brenner noen ambassader, noe som av mange nordmenn blir tatt til inntekt for at muslimer flest er for vold og plyndring.

 

You only see what your eyes want to see...

Lenke til kommentar
Har du vært i USA? Vet du noen ting om det, annet enn det du leser i VG, skumle dokumentarer på TV2, eller det som vises på TV eller i film?

 

Nææ, trodde ikke det nei. Jeg anbefaler at du leter opp ordet fascisme i ordboken, for du har visst ikke peiling på hva det innebærer.

 

Mener du at alle som ikke har vært i USA ikke vet hva de snakker om? Jeg er sikker på at mange nordmenn vet mer om Amerika og amerikansk politikk enn mange amerikanere. Dessuten, de av kameratene mine som tilbrakte et år i USA som utvekslingsstudent er de som er mest opprørt over den amerikanske politikken og de amerikanske holdningene.

 

EDIT:

Skjønner at folk drar linjer mellom Amerika og fascistiske nasjoner. Dette har vel mest å gjøre med bruken av nasjonalistiske symboler etc. i USA. Overdreven flaggbruk feks? Har egentlig ingenting med fascisme å gjøre, men det er da forståelig at folk assosierer dette med brune regimer? Trenger ikke bli så sinna noxeiS :p

Endret av KurtM
Lenke til kommentar
De eneste som oppfører seg i nærheten av fascisme er nettopp dere: dere angriper en video som er et (veldig teit) eksempel på bruk av ytringsfriheten.

Hvorfor? fordi videoen er faschistisk, enkelt og greit. værre er det ikke.

Den er en ensporet fremstilling av A: Usa, B: Religion/Gud/engler, den fremdriver av både det visuelle og tekstene at videoen snakker for alle, at kun en ting er det rette, det er faschisme.

Jeg har ikke sagt et pip om at "Alle i USA står for den videoen", det er det videoen som sier og påberoper seg derimot, ikke jeg - en stor forskjell.

 

Det begynner å bli litt gammelt med "den som sier jeg er sjiraff (eller noen jeg liker, f.eks Usa) er sjiraff selv"-taktikken, folk her inne må få mene nøyaktig hva de vil, og mener enkelte (inkl. meg) at den videoen er faschistisk, så må de få lov til det. Du strekker dems/min/vår mening til å gjelde for "alle" i USA, noe som er rent tullball, les kommentarene til videoen igjen, hvor har noen beskyldt hele USA for å lage den videoen?

 

Det er flere som har bodd flere år i USA her (meg selv f.eks), og det begynner også å bli kjedelig å se: "har du vært i USA? vet du noe som helst om USA bortsett fra gjennom _fyll_inn_en_elendig_tabloidavis_her?".

På tide å akseptere snart at det er faktisk andre her inne som har vært i USA, fått med seg litt om USA fra andre kilder/kanaler, og er like informerte om USA og resten av verden som deg selv, hvis ikke ville jo dette vært et monologt belæringsforum, noe det ikke er.

Lenke til kommentar
Vi ser fascistiske trekk i EU også, så vi skal ikke bli for selvgode. Her på berget prøvde jo Bondevik-regjeringen ivrig å bevege seg mot fascismen med det opprinnelige forslaget til ny åndsverklov.

5674271[/snapback]

 

Ja, og det er ikke hakket bedre, nøyaktig like ille, men to feil gjør ikke en rett. at EU er ille på området gjør da ikke USA bedre av den grunn.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke hva den videoen har med saken å gjøre. Den er laget av en eller annen skrulling som ikke har talent engang.

5674652[/snapback]

 

Var nok for å gi kun ett eksempel på at det finnes talentløse faschister i USA. Siden tråden er om USA, skrekkeksempler, og utviklingen / hvilke tegn man ser og hva man synes om dem, synes jeg den passet ganske så bra.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke hva den videoen har med saken å gjøre. Den er laget av en eller annen skrulling som ikke har talent engang.

5674652[/snapback]

 

Var nok for å gi kun ett eksempel på at det finnes talentløse faschister i USA. Siden tråden er om USA, skrekkeksempler, og utviklingen / hvilke tegn man ser og hva man synes om dem, synes jeg den passet ganske så bra.

5675637[/snapback]

 

Talentløse faschister er ikke noe særegent som kun finns i USA vet du..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...