Gå til innhold

temp overvåkning med eksterne temp målere

icer

Anbefalte innlegg

Er inne på tanken å bygge carputer i bilen når jeg kommer sålangt spørsmålene mine blir da som følger:

Denne temperatur overvåkningen må kunne samkjøres med pc slik at jeg kan få det på LCD skjermen framme.

#1 Er det noen som har tegninger over noe slikt? Helst med regulator slik at jeg kan stille inn den rette temperaturen om det oppstår feilmargin (om nødvendig)

#2 Når jeg skal forlenge en temp måler kabel, kan jeg bruke vanlig tp kabel til det? Ha en felles koblingsboks/plint og kjøre en tp kabel til inngangene på temp måler kortet? Eller virker dette inn på målingen (resistansen) det er da her regulatoren i #1 kommer inn

#3 Kan strømkabel / Signal kabel virke inn på målingene om den blir lagt sammen med anleggskablene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DETTE er temperaturmåleren sant? Må jeg altså plassere denne der jeg skal måle temperaturen og føre 8ledninger til den? Det blir litt for mye...

Hadde tenkt på en som tok for seg vanlig NTC/PTC og så kunne jeg finstille den slik at den ble rett. På denne måten ville jeg kunne kuttet av fra gamle termometer og koblet de via en koblingsplint og ført en tp kabel til måler kortet->PC... Burde vere enkel og programmere også...

Lenke til kommentar

Spørs hvor avansert du skal gjøre det.... Du kan kjøpe en ferdig viftestyring til pc og modde den litt... Må vel kalibrere litt inngangene hvis du forlenger kablene, er ikke helt sikker

Eller så kan du bruke microkontroller, Dr_VingTor har laget ett program som leser av temp og sender det til LCD. Er ett bra utgangspunkt.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...5&s=hardware.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...