Gå til innhold

Sprørsmål vedr. XP Home Product key.

Anbefalte innlegg

Det fulgte med Ms home på laptopen min, men med en hel del tilleggsprogrammer jeg strengt talt ikke trenger. Jeg lurer på om jeg kan bruke en standard Xp home cd og innstalere en helt plain versjon av windows med den product keyen som fulgte med pcen. Eller er denne knyttet til KUN gjenopprettelsescden som fulgte med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det fulgte med Ms home på laptopen min, men med en hel del tilleggsprogrammer jeg strengt talt ikke trenger. Jeg lurer på om jeg kan bruke en standard Xp home cd og innstalere en helt plain versjon av windows med den product keyen som fulgte med pcen. Eller er denne knyttet til KUN gjenopprettelsescden som fulgte med?

5621456[/snapback]

På min laptop prøvde jeg nettopp dette, og license keyen som står på undersiden funket ikke. Tror nok det bare er gjenopprettelsescden som funker med deg også.

Lenke til kommentar

Repetativ lesning for mange, men min erfaring:

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk min Dell-laptop i november 2004 var å formatere den og legge inn clean Windows uten noe forhåndsinstallert Dell-dilldall.

Lastet da ned et ISO-image av Windows XP Home Edition OEM, installerte fra denne og brukte serialen som var klistret under maskinen. Og selv om serialen opprinnelig var myntet på norsk versjon av Windows fungerte den prima også på engelskspråklig utgave.

Ingen problemer, og fullt lovlig. Det er serialklistremerket som er beviset på gyldig lisens og ikke mediet du installerer fra. Så lenge du har den unike, gyldige CD-keyen kan du laste ned Windows og installere denne med god samvittighet - så lenge det er samme versjon du har lisens til, da. Retail-CD fungerer ikke på OEM-lisenskode, f.eks.

Men hvordan ståa er med Toshiba og deres lisenser aner jeg ikke. :)

Lenke til kommentar

http://www.webopedia.com/TERM/O/OEM.html

(pronounced as separate letters) Short for original equipment manufacturer, which is a misleading term for a company that has a special relationship with computer producers. OEMs buy computers in bulk and customize them for a particular application. They then sell the customized computer under their own name. The term is really a misnomer because OEMs are not the original manufacturers -- they are the customizers.

Lenke til kommentar
Repetativ lesning for mange, men min erfaring:

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk min Dell-laptop i november 2004 var å formatere den og legge inn clean Windows uten noe forhåndsinstallert Dell-dilldall.

Lastet da ned et ISO-image av Windows XP Home Edition OEM, installerte fra denne og brukte serialen som var klistret under maskinen. Og selv om serialen opprinnelig var myntet på norsk versjon av Windows fungerte den prima også på engelskspråklig utgave.

Ingen problemer, og fullt lovlig. Det er serialklistremerket som er beviset på gyldig lisens og ikke mediet du installerer fra. Så lenge du har den unike, gyldige CD-keyen kan du laste ned Windows og installere denne med god samvittighet - så lenge det er samme versjon du har lisens til, da. Retail-CD fungerer ikke på OEM-lisenskode, f.eks.

Men hvordan ståa er med Toshiba og deres lisenser aner jeg ikke. :)

5622357[/snapback]

På "lisenslappen" din står der OEM eller DELL på den? På min står der nemlig Acer Incorporated, og der gjekk den nøkkelen gjekk det ikkje ann å bruke på en vanlig OEM cd (den var norsk, da.. Ligger mange slike rundt omkring her).

Lenke til kommentar

Lisenstagen min har Dell-logo rett over produktnøkkelen, men det står imidlertid ingenting om at den tilhører en OEM-versjon. Snåle greier at det ikke går om hverandre for din del, men kanskje Acer har særere lisenspraksis enn Dell.

Har du en slik original-CD for mye, sier du? PM meg gjerne. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Jeg installerte nettopp engelsk Windows XP Home OEM på en Compaq maskin.

På klistrelappen med lisensnøkkelen stod det Compaq, og dette fungerte som bare rakker'n. Det var en norsk utgave av WinXP på denne maskina fra før.

Så det er jo litt merkelig at ikke det samme fungerer på f.eks lisenskoder solgt via Acer...

Lenke til kommentar
Lisenstagen min har Dell-logo rett over produktnøkkelen, men det står imidlertid ingenting om at den tilhører en OEM-versjon. Snåle greier at det ikke går om hverandre for din del, men kanskje Acer har særere lisenspraksis enn Dell.

Har du en slik original-CD for mye, sier du? PM meg gjerne. :)

5623019[/snapback]

Kjøper jo gjerne ganske nye maskiner, til en meget lav pris, og de er jo XP på (får jo seff med en hau med cd'er med de. Av og til dukker det opp en normal OEM cd, uten alt det dere produsent tullet på)... Kjører Linux på de jeg. Tror jeg har 3 SP1 norsk orig.cd. og 4 med sp2. Produsenttullet havner i søpla.

Dessuten er laptopen min er så ubrukelig at det ikke går ann å gjøre det, i tillegg til at jeg ble lurt og den har 4 døde piksler midt på skjermen. Men trodde de fleste laptop-produsenter brukte samme praksis.

Jeg installerte nettopp engelsk Windows XP Home OEM på en Compaq maskin.

På klistrelappen med lisensnøkkelen stod det Compaq, og dette fungerte som bare rakker'n. Det var en norsk utgave av WinXP på denne maskina fra før.

Så det er jo litt merkelig at ikke det samme fungerer på f.eks lisenskoder solgt via Acer...

5623073[/snapback]

Acer er ett snålt firma. Og laptopen jeg har kjøpt av merket Acer er det dårligste kjøpet jeg har gjort. I tillegg til dette fungerer knapt nok gjennopprettningscdene på desse, sist gang jeg prøvde på en annen sin maskin brukte jeg 3 forsøk på å fullføre gjenopprettningen. Skal prøve å heve kjøpet når jeg ikke er 150% avhengig av den.

Men til trådstarter: Det skader jo ikke å prøve. Lisensnøkkel er vell noe av det første de spør om?

Lenke til kommentar
Hvis du skal reinstallere Windows Xp og du av en eller annen grunn ikke finner lisensnøkkelen, vil dette lille programmet hjelpe deg å finne det frem fra systemet. 

Programmet heter ViewKeyXP og kan lastes ned

http://www.safenet.no/article/articleview/327/1/3/

5623980[/snapback]

Lasta det ned, testa det, og sammenlikna nøkklene i programmet og den på klistremerket på pcen.

Dei er forskjellige...

Lenke til kommentar
Hvis du skal reinstallere Windows Xp og du av en eller annen grunn ikke finner lisensnøkkelen, vil dette lille programmet hjelpe deg å finne det frem fra systemet. 

Programmet heter ViewKeyXP og kan lastes ned

http://www.safenet.no/article/articleview/327/1/3/

5623980[/snapback]

Lasta det ned, testa det, og sammenlikna nøkklene i programmet og den på klistremerket på pcen.

Dei er forskjellige...

5624792[/snapback]

Som nevnt i tidligere tråder finner som regel ikke disse keyfinder programmene rett nøkker på preinstallerte OEM versjoner av Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...