Muffinman Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Sitter googler rundt for å finne ut om det berømte CT-479 adapteret fra Asus er kompatibelt med et hovedkort jeg har. Ser at P4C800 E-Deluxe passer, men ingenting om P4C800. Tipper det er et spørsmål om det finnes en bios som passer, men jeg blir ikke særlig mye klokere. P4C800 er ikke listet opp på Asus sine sider over kompatible hovedkort. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Du burde ta en titt på XtremeSystems Forums, mye informasjon der. Selv er jeg rimlig sikker på at det funker, ikke nødvendigvis med ofisiell BIOS da. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Heisann, en rimelig aktiv kar der borte du gitt! Har tatt meg et par timer på det forumet og lest rundt litt, og det sikreste jeg fant var her: Other non-official supported boardsP4P800 / P4P800-Deluxe (beta bios 1021.003) P4C800 Linken til biosen er død i øyeblikket. Man kan vel uansett ikke bruke bios på P4C800 som er beregnet for P4P800? Strider litt mot min "fornuft"...Det finnes imidlertid en bios som heter 1021.005 på sidene til Asus, den skal visstnok ha fått mikrokode for nye cpu`er. Og databasen over støttede cpu`er er nede i skrivende stund hos Asus... får prøve senere. Motivasjonen min for å ville prøve dette er at htpc`en min allerede er utrustet med P4C800/NW3.4ghz i et trangt Silverstone LC04 kabinett med original 240W psu, og det betyr at det er såvidt psu holder når cpu belastes. Dessuten blir det i varmeste laget der inne, selv med en cnps7000a-cu. Videre har jeg nettopp kjøpt en billig Dell laptop med Celeron M 1.5ghz cpu, og det er nesten for lett å ta ut prosessoren fra denne...kun en skrue, av med luke og så er det full tilgang. Dermed frister det å hive Celeron`en inn i htpc`en og sette inn en rimelig Pentium M i laptop`en. Celeron`en greier fint å dekode WMV HD 1080p på 1.5ghz med ca. 80% load, så her øyner jeg en mulighet til god ytelse og lavt effektforbruk med overklokking. Skulle tro at 1.8-2ghz er innen rekkevidde med en slik chip. Btw, takker for linken. EDIT: Fant mer: P4C800- Newest beta bios allows Multiplier and Voltage options. Denne heter "P4C800-E-ASUS-Deluxe-10001". Om denne kan brukes er det kanskje bare å handle inn adapter får lese litt videre. Har ennå ikke kommet over noen som har brukt samme hk som mitt til dette, men jeg har ikke lest hele forumet til xts enda. EDIT2: Det ser ut til at man bruker "P4C800" i stor grad om Deluxe og E-Deluxe utgavene på det forumet. Dermed er det vanskelig å finne ut om MITT kort støttes. Kanskje jeg bare skal kjøpe adapteren og prøve cpu fra laptop`en.. Endret 18. februar 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Interessant prosjekt dette her gitt Syns du skal prøve å få det til, hadde vært moro om det hadde gått. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Teknisk sett ser P4C800 of P4C800 Deluxe ganske like ut. P4C800 ser litt nedstrippa ut i forhold til Deluxe og mangler "Promise 20378 RAID"-kontrollern blant annet. P4C800-E Deluxe har en annen nettverkskontroller enn de to førstnevnte, Intel CSA 82547EI i stedet for 3COM 3C940. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 P4C800-E Deluxe har en annen nettverkskontroller enn de to førstnevnte, Intel CSA 82547EI i stedet for 3COM 3C940. 5625362[/snapback] Vet det, holder på å jævles med å få wake-on-lan til å fungere på kortet mitt.. Etter det jeg kan se er alle P4C800-kortene kompatible med denne adapteren, og biosen jeg nevner i innlegget skal visstnok gå til samtlige-sannsynligvis uten å legge inn bootblock på nytt også. Så jeg tror faktisk det er bare å flashe, installere adapter og kjøre på... Hmm...dagen gikk med på xtremesystems, gitt... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Javel, da var PM 1.733ghz og ct-479 bestilt. Håper Celeron`en blir med til 133mhz fsb i htpc`en, det vil i tilfelle gi agp og pci bus på spec og 2 ghz. Så skal det ventes i spenning... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Kom det seg på my den bestillingen forresten? Hva har du håp om å klare med den, og med hvilken kjøling? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Litt over 2K hos shg. Håpet mitt er vel beskrevet i mitt forrige innlegg, Pentium`en er til laptop`en og Celeron`en som står der skal i htpc`en. I og med at Asus-kortene ikke byr på agp og pci-lock under 200mhz fsb, vil 133x15=2000 være en fin klokk for htpc`en, det vil være rikelig til å dekode de mest krevende videoformater. Tror nok det er meget sannsynlig å komme såpass høyt. Kjøler vil bli en Zalman CNPS7000a-cu, men det blir nok ingen superkjøling uansett i og med at den skal gå på maks 5 volt og stå i et relativt moderat ventilert kabinett. Kjøling er vel uansett ikke det mest kritiske på disse chippene, det virker ikke som de blir spesielt varme selv med relativt hard overklokking. Celeronen er MP-låst, og da kan man ikke gjøre som med Pentum M, nemlig sette MP ned og boote med fsb på 200 eller mer og jobbe videre derfra. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Da er sakene kommet på plass Flashet til siste beta 1021.005 med siste utgave av afudos, og monterte kjøleren som kom med adapteret. Kjører vifta på 5 volt, da er den omtrent helt lydløs. Kjører på 140mhz fsb = 2100mhz ved standard vcore, og temp kommer vel opp i 42 grader inni skapet hvor htpc`en står...og nå er det plutselig ikke varmt der inne lenger, til og med disktempen gikk ned med 7 grader. Vil ikke presse høyere da det ikke er spesielt gunstig å kjøre agp/pci for langt ute av spec, samt at ytelsen er mer enn tilstrekkelig. Dekoding av WMV 1080p går helt fint med omkring 60% cpu-load. Vellykket prosjekt! Endret 24. februar 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Dette høres bra ut Fornøyd på alle måter med dette prosjektet, da altså? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Hehe, tror du jeg kunne dy meg for å prøve 166mhz fsb da? Nope...surrer og går på 2.5 ghz her nå ved 1.35 volt...og tempen kommer opp i 55 grader med skapdøra lukket under priming...rått med tanke på den fisletete kjølingen egentlig. Ny rekord i cpumark`99...302 poeng. Slår min Prescott @ 4.0 med 70 poeng der. Men i superpi må celeron`en se seg slått med 10 sekunder da. Så ja, er blitt enda mer fornøyd med prosjektet siden mitt forrige innlegg. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Men så høy klokk er vel ikke optimalt med tanke på støy vel? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Vel, vifta som går på 5 volt lager akkurat like lite støy enten cpu holder 40 eller 50 grader Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 OK, da så Men jeg må nesten le litt av den CPUmark scoren din Får 341 i den testen der. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Men jeg må nesten le litt av den CPUmark scoren din Får 341 i den testen der. 5660411[/snapback] Neppe med en cpu til kr.750,- Endret 25. februar 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Nei nei, det er så. Min kostet 1520 med frakt Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Da er sakene kommet på plass Flashet til siste beta 1021.005 med siste utgave av afudos, og monterte kjøleren som kom med adapteret. Kjører vifta på 5 volt, da er den omtrent helt lydløs. Kjører på 140mhz fsb = 2100mhz ved standard vcore, og temp kommer vel opp i 42 grader inni skapet hvor htpc`en står...og nå er det plutselig ikke varmt der inne lenger, til og med disktempen gikk ned med 7 grader. Vil ikke presse høyere da det ikke er spesielt gunstig å kjøre agp/pci for langt ute av spec, samt at ytelsen er mer enn tilstrekkelig. Dekoding av WMV 1080p går helt fint med omkring 60% cpu-load. Vellykket prosjekt! 5658881[/snapback] Hva med å sette ned multiplier og kjøre 200MHz FSB (11x200MHz f.eks.)? Da skal AGP og alt mulig være innenfor spec. Vil vel tjene litt i ytelse uten nevneverdig økning i varmeutvikling. Fint å se du fikk oppsettet til å virke. Selv er jeg uten fungerende Dothan CPU for tia, kværka dem begge. Endret 25. februar 2006 av Kamerat Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Hva med å sette ned multiplier og kjøre 200MHz FSB (11x200MHz f.eks.)? Celeron er vel fremdeles mp-låst? Den står faktisk som ulåst i bios, men når jeg forandrer instillingene ser det ut som mp fortsatt står på 15x i cpuz. Regner med det er en bug i bios, er jo en beta. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Men du Muffinmann, hvor mye kostet hovedkort og adapter som du kjøpte totalt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå