Gå til innhold

Linux på bærbar?

Jolt

Anbefalte innlegg

Hei,

Det jeg da lurer på er om det er noen bærbare PCer som er spesifikk linux maskiner?

Eller er det noen bra bærbare PCer som ikke er spesifikk linux, men kan kjøre linux greit?

Tar gjerne imot erfaringer og anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes noen laptops som kommer preinstalled med diverse linux-distroer. Desverre tror jeg det er mindretallet av disse som er tilgjenglig i Norge. Mitt tips er bare å bruke google å se hva andre har funnet ut før deg. Skal alle her skrive inn hvilken laptop de har og hvordan det funker blir det mye søppel. Et godt tips er at det meste fra Centrino-pakkene er støttet.

Lenke til kommentar
Hei,

Det jeg da lurer på er om det er noen bærbare PCer som er spesifikk linux maskiner?

Eller er det noen bra bærbare PCer som ikke er spesifikk linux, men kan kjøre linux greit?

5620086[/snapback]

Jeg installerte ubuntu på min Dell Inspiron 6000 og det fungerte perfekt. Var egentlig mektig imponert...en stund i alle fall...trådløst nettverk, skjermkort og WSXGA-skjerm, lyd alt fungerte automatisk og jeg surfet på nettet før jeg fikk sukk for meg. Utrolig pent så det også ut! Er gått en stund siden RedHat 5.x ser jeg...

En annen sak er at jeg gav opp ganske raskt grunnet problemer med å spille av multimediafiler. Av den lille reaserchen jeg gjorde på problemene så det ut til at dette bare er snakk om konfigurering/nedlasting av "rett" programvare, men orket ikke sette meg inn i det. Min Linux-tid er nok forbi for mange år siden, har ikke samme lysten til å plages for å finne ut av ting lenger. Mens jeg på ene siden ble imponert ble jeg altså skuffet når jeg merket de nevnte problemene som jeg også husker var problematiske for ca 5-6 år siden. Skuffet fordi det den gang i Linux-kretser ble lovet med store ord at det kun var snakk om måneder, kanskje et par år, før Linux var noe alle kunne bruke med letthet. Slik er det enda ikke blitt. Men nå er jeg vel langt på vei inn i en helt annen diskusjon...

Poenget er altså at jeg tror det vil fungere veldig greit med den nevnte maskin, og siden du etterspør Linux så regner jeg med at du er vant med litt finpussing sånn i etterkant av installasjonen. Har også skjønt at det fremdeles er et problem med god 3D støtte. En av de "to store" har visstnok bedre 3D-støtte så langt, men husker ikke om det var nvidia eller ati, det kan du jo være oppmerksom på dersom det er et poeng for deg.

Olav

Lenke til kommentar
Skal alle her skrive inn hvilken laptop de har og hvordan det funker blir det mye søppel.

5620140[/snapback]

Hmm...det kommer vel an på øynene som ser det. Det er jo absolutt et aktuellt tema og ikke mer "søppel" i slike postinger enn det jeg personlig synes feks det er i alle disse "Den store xxxx-tråden" med erfaringer og spørsmål angående maskiner som ikke interesserer meg rent personlig. Derfor er det jo greit med gode emnetitler, så slipper man å trykke seg inn på emner som ikke interesserer en :)

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

linux-on-laptops.com er en finfin side. Ellers går det jo an å teste med en live-cd og se hva som går. De fleste nye laptopmodeller trenger en liten innkjøringstid der entusiastene lager drivere til alle de sære komponentene, så det kan lønne seg å kjøpe en modell som har vært på markedet mer en tre dager.

K

Lenke til kommentar

5620086[/snapback]

Det er stadig enklere med linux på bærbare. To grunner. Fler utviklere og mer ensretting av hardware. Spesielt etter at centrino platformen til Intel kom er det veldig mange bærbare som er veldig like innvendig. Så rådet er vel egentlig å gå for maskiner basert på Centrino platformen fra en av de større leverandørene.

Dert er i allefall det jeg skal gjøre når jeg går til innkjøp av min nteste bærbare. Håper Dell kommer med en 6100(?) med dual core som arvtager til 6000.

-Erik

Lenke til kommentar
En annen sak er at jeg gav opp ganske raskt grunnet problemer med å spille av multimediafiler. Av den lille reaserchen jeg gjorde på problemene så det ut til at dette bare er snakk om konfigurering/nedlasting av "rett" programvare, men orket ikke sette meg inn i det.

(...)

En av de "to store" har visstnok bedre 3D-støtte så langt, men husker ikke om det var nvidia eller ati, det kan du jo være oppmerksom på dersom det er et poeng for deg.

5620200[/snapback]

grunnen til at en del multimediakodeker ikke ligger inne er at disse formatene er proprietære og derfor ikke går sammen med den frie tanken som ligger bak linux. det finnes imidlertid ferdige pakker med slike codecs som ikke tar mer enn et halvt minutt å legge inn.

ellers har nvidia generelt bedre støtte for linux enn ati.

Lenke til kommentar

IBM Thinkpad er en av de mer populære laptops blant utviklerne av Linux kjernen, og disse har tradisjonelt hatt bra Linux støtte. Skulle jeg anbefalt en modell, ville jeg nok sagt Thinkpad - men som andre nevnte tidligere: *ikke* en av de aller nyeste.

Et annet lurt tips er å laste ned og ta med deg Knoppix - en Live Linux distro. I butikken kan du sette den i en laptop, og deretter teste hva som virker og ikke. Knoppix går for å ha veldig god hardware støtte, og siden den er Live rører den ikke harddisken på maskinen i butikken (som sikkert er lastet med Windows).

Til slutt: Suspend fungerer på endel laptops, men dette er ENNÅ IKKE (i 2006!) knirkefritt på Linux. Selv i disse dager raser debatten blant utviklerne om hvordan støtte for Suspend skal implementeres best mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...