Gå til innhold

Hvorfor kjører DU Microsoft Windows?

Anbefalte innlegg

EDIT: Dette er ikke ment som noen Linux propaganda, men det er irriterende å høre persnoner klager over ting i Linux når de skriver som om de aldri har prøvd det engang. Jeg har ingenting i mot Windows og er glad for at det finnes, det er metdene til MS jeg ikke liker og derfor jeg bruker Linux.

Linux er dessuten for mange (også her inne) et politisk symbol for det yttreste venstresiden i politikken, noe jeg forakter. Kan nevnes medlemmer som har RV-avatar, 'stolk sønn av AKP-ml'er' signature etc. etc.

5637031[/snapback]

Det er ikke noen hemmelighet at den ytterste venstresiden ønsker æren for Linux, men se på det slik jeg gjør: kapitalismen tvang frem Linux som et godt alternativ :)

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå laster jeg ikke ned Nero (som forøvrig fulgte med cd/dvd brenneren) hver gang jeg skal brenne en CD. Det tar like lang tid å lære seg kommandolinje parametrene som det tar å innstallere et brenneprogram, så sammenlikningen din blir helt meningsløs. Hva om du vil brenne filer fra forskjellige kataloger, og evt. brenne mp3 som musikk? Blir det enklere i Linux da? NOT!

Tror du forresten en vanlig bruker ville gjettet seg til dd if=.....osv....? Hva er enklest: Sette i en blank cd/dvd og bli presentert for en wizard som guider deg gjennom prosessen eller å måtte lete opp en masse kommandolinjeparametre?

Naa folger det med brenneprogram til baade KDE som heter K3B og Gnome som heter Gnome Baker, begge er ganske like med tanke paa funksjonene til Nero... kommando linja er en annen maate aa gjore det paa. Viser litt om hvor mye du kan over hva du klager over...

Selvfølgelig, for Linuxbanden på hw.no er 100% objektive i sin kritikk av Microsoft.

Linux er dessuten for mange (også her inne) et politisk symbol for det yttreste venstresiden i politikken, noe jeg forakter. Kan nevnes medlemmer som har RV-avatar, 'stolk sønn av AKP-ml'er' signature etc. etc.

5637031[/snapback]

Jeg er godt over 50 prosent KRITISK til Microsoft, jeg har ingenting i mot Windows, men liker ikke metodene som MS bruker for aa oke markedsandel.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Naa folger det med brenneprogram til baade  KDE som heter K3B og Gnome som heter Gnome Baker, begge er ganske like med tanke paa funksjonene til Nero... kommando linja er en annen maate aa gjore det paa. Viser litt om hvor mye du kan over hva du klager over...

Jeg har ikke klaget, det var jeg_er_lur som mente at programmet med GUI var så mye, mye, mye mer tungvint enn å bruke kommandolinjen. At Gnome og KDE har brenneprogrammer med GUI bekrefter jo bare min påstand.

Lenke til kommentar
Ja det er dette jeg mener med nybegynnervennlig.

Nybegynnervennlig: Lett å gjøre første gangen

Brukervennlig: Lett å gjøre når du allt kan framgangsmåten

Og hva i Windows er det som gjør at det faller utenfor din brukervennlig? Har kanskje noe med at du ikke kom lenger enn kategorien nybegynner. :tease:

Du hoppet forøvrig over det viktigste punktet sett fra en avansert brukers ståsted: Windows er udokumentert.

Tenker du på udokumentert som i at kildekode ikke er åpen, eller mener du at det ikke finnes dokumentasjon på administrasjon av Windows? Det finnes mange gode bøker og websider (du kan jo begynne med hjemmesidene til Microsoft). Det slår meg gang på gang at dere mener at Linux ALLTID har den beste måten å gjøre ting på.

Du har forresten ikke giddet å forklare hvor enkelt det er å sette opp nettverksskrivere... men du skal få slippe.

Lenke til kommentar

Jeg bruker masse GUI jeg, det er jo det at man har MANGE valgmulighet for hvordan man gjøre ting, som er styrken til GNU/Linux. At mange folk monger og roter ting til, er jo bare fordi de er inkompetente. Enda et eksempel på at et brukervennlig system ikke alltid er nybegynnervennlig.

Lenke til kommentar
Ja det er dette jeg mener med nybegynnervennlig.

Nybegynnervennlig: Lett å gjøre første gangen

Brukervennlig: Lett å gjøre når du allt kan framgangsmåten

Og hva i Windows er det som gjør at det faller utenfor din brukervennlig? Har kanskje noe med at du ikke kom lenger enn kategorien nybegynner. :tease:

Riktig, etter ti år med Windows ga jeg opp, det tok meg ca 4-6mnd før jeg var på samme nivå igjen i GNU/Linux, som jeg hadde vært på i Windows.

Du hoppet forøvrig over det viktigste punktet sett fra en avansert brukers ståsted: Windows er udokumentert.

Tenker du på udokumentert som i at kildekode ikke er åpen, eller mener du at det ikke finnes dokumentasjon på administrasjon av Windows? Det finnes mange gode bøker og websider (du kan jo begynne med hjemmesidene til Microsoft). Det slår meg gang på gang at dere mener at Linux ALLTID har den beste måten å gjøre ting på.

Du har forresten ikke giddet å forklare hvor enkelt det er å sette opp nettverksskrivere... men du skal få slippe.

5637375[/snapback]

Legg til denne linjen i /etc/cups/cups.conf, for å dele printeren på lokalnettverket:

Allow From 10.0.0.*

Og du har foresten ikke giddet å si meg hvor jeg kan finne dokumentasjon på hva de forskjellige servicene gjør!

Lenke til kommentar
Jeg bruker masse GUI jeg, det er jo det at man har MANGE valgmulighet for hvordan man gjøre ting, som er styrken til GNU/Linux. At mange folk monger og roter ting til, er jo bare fordi de er inkompetente. Enda et eksempel på at et brukervennlig system ikke alltid er nybegynnervennlig.

5637395[/snapback]

Så du bekrefter altså at Linux ikke er nybegynnervennlig, men at, ifølge din definisjon av "brukervennlig", en trenger en relativ lang tilvenningsperiode for å mestre? Du har mao. fjrnet 90% av pc'ens brukermasse, nemlig de som for all tid kommer til å være nybegynnere.

Lenke til kommentar
Legg til denne linjen i /etc/cups/cups.conf, for å dele printeren på lokalnettverket:

Allow From 10.0.0.*

Så her er det snakk om plug'n'play altså. Nå kan jeg ingenting om CUPS (common unix printing system eller noe sånn), men jeg har fått inntrykk av at det er en smule mer arbeid en det. Kanskje noen kan bekrefte/avkrefte?

Angående services i Windows:

Her er en kort beskrivelse av de vanligste

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...s/win2ksvc.mspx

Du finner også en kort beskrivelse av de enkelte servicene når du står i service manageren.

Lenke til kommentar

Det var da ikke mye, umulig å skjønne noe utifra to linje med fjas. Service-manageren pleier bare å si "det er ikke anbefalt å deaktivere denne tjenesten" eller noe slikt intetsigende sprøyt. Her er dukumentasjonen på de vanligste deamons(service) i GNU/Linux, enkelt å slå opp og lese seg til det man trenger. Man har også all denne dokumentasjonen lokalt på maskinen, tilgjengelig via "man deamon_name".

http://www.die.net/doc/linux/man/man8/

eks: http://www.die.net/doc/linux/man/man1/dbus-daemon.1.html

Endret av jeg_er_lur
Lenke til kommentar
Det var da ikke mye, umulig å skjønne noe utifra to linje med fjas. Service-manageren pleier bare å si "det er ikke anbefalt å deaktivere denne tjenesten" eller noe slikt intetsigende sprøyt. Her er dukumentasjonen på de vanligste deamons(service) i GNU/Linux, enkelt å slå opp og lese seg til det man trenger. Man har også all denne dokumentasjonen lokalt på maskinen, tilgjengelig via "man deamon_name".

http://www.die.net/doc/linux/man/man8/

eks: http://www.die.net/doc/linux/man/man1/dbus-daemon.1.html

5637561[/snapback]

Jeg har vel aldri påstått at du finner en komplett beskrivelse av konfigurasjon og administratsjon av hver enkelt service i service manageren. Konfigurasjon av de forskjellige servicene gjøres som regel i egne grensesnitt, som f.eks. Internet Information Services, Enterprise Manager (SQL Server) etc.

Skjønner ikke helt hvorfor du prøver å sammenlikne administrasjon av Linux og Windows. Jeg har brukt min tid på å sette meg inn i Windows og windowsbasert programvare som f.eks-Visual Studio 200x (.Net) og SQL Server, du har valgt Linux.

Jeg synes Windows er intuitivt. Linux har basert seg på andre grensesnitt når det gjelder administratosjon som jeg ikke liker. For deg er det motsatt. Infinn deg med det.

Lenke til kommentar
Herregud folkens. Kan vi holde oss til temaet? Hva så om ting er bedre på den ene og andre siden. Det er grunnen folk kjører Windows framfor unix det er snakk om. For noen stapeiser...

5638027[/snapback]

Er ikke temaet "hvorfor bruker DU Windows?". Tråden ble startet av en linuxer, så da får de tåle en "krangel". Jeg synes iallefall det er artig.

Lenke til kommentar
Og du har foresten ikke giddet å si meg hvor jeg kan finne dokumentasjon på hva de forskjellige servicene gjør!

5637444[/snapback]

Skriv inn navnet på en hvilken som helst Windows-service i Google så får du en fyldig oversikt. Over absolutt hver eneste en.

Lenke til kommentar

Jeg synes i utgangspunktet at denne tråden er ganske teit. Jeg ser ikke annen grunn til at denne er opprettet enn å reklamere for GNU/Linux og disse Microsoft og Windows.

Mange gode argumenter for å kjøre windows her inne, også mange dårlige. Det er som mange sier, smaken er som baken, den er delt. Det er jo forståelig at en som har brukt windows i lang tid vil ha problemer med å skifte til noe annet. Ikke fordi det nødvendigvis er mye dårligere, men fordi det er meget forskjellig. Det er ikke slik man forventer at det skal være, derfor gir mange fort opp.

Jeg er litt for trøtt til å gå inn på diskusjonen om hva som er godt dokumentert og hva som ikke er det. Hva man synes er enklest kommer mye an på personen. Noen synes det er enklere å åpne en terminal og skrive ifconfig eth0 192.168.2.23, i stedet for å navigere seg gjennom et GUI for å sette det.

Grunnen til at jeg liker GNU/Linux bl.a. er valgfriheten og tilgangen til programmer. Jeg ser mange sier at programvareutvalge er mye større til windows. Dette stemmer kanskje, men hvor mye av dette får man bruke gratis eller uten spyware. Jada, noe, men folk må være enig i at spyware og annet dritt er et stort problem.

Nå orker jeg ikke skrive mer, *følge med på forelesning*.

Lenke til kommentar

Har kjørt Fedora Linux over en lengre periode, men er nå tilbake i Windows igjen.

Grunnen er at jeg har en 4- 5 programmer jeg er helt avhengig av og som ikke finnes i Linux-versjon.

Hadde det ikke vært for det ville jeg heller kjørt Linux.

Lenke til kommentar
Hvorfor kjører du Windows fremfor GNU/Linux, *BSD og Solaris?

5620050[/snapback]

Fordi jeg er fornøyd med det. Fullt mulig at Linux kunne dekket behov jeg ikke visste at jeg hadde, men så lenge jeg trives i Windows-miljøet ser jeg ingen grunn til å lære meg Linux fra scratch for så å plutselig gå over til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...