Gå til innhold

Hvorfor kjører DU Microsoft Windows?

Anbefalte innlegg

Kan dere som skriver at Linux er vanskelig, ser stygt ut, ikke funker eller hva enn det er dere klager over... skrive hvilken distro dere har prøvd, hvor lenge dere brukte den og hva som har vært vanskelig?

Mye av det som blir klaget på er bare svada og bullshit... spesielt punkt

1. med tanke på Suse og Mendriva sin grafiske installer, eller Ubuntu sin simple teksbasert "trykk bare på enter hele veien" installasjon

2. dette er lek, med mindre programmene kun kommer som source

3. de fleste distroer har mer av programmvare til alle mulige behiv og oppgaver enn windows out-of-the-box og det meste er gratis

4. synes at Windows og Longhorn er like mye kastet ut i lufta, Windows er også for allment og også et veldig generelt ord innenfor grafiske brukergrensesnitt.

5. Hvis man har har prøvd et open source os en stund og gått inn for å lære forskjellene så er det et greit argument. Personling merker jeg ikke stor forskjell fra Windows og Linux, bortsett fra kommersielle spill er vanskelig å få til å funke i Linux, mens alt av videoformater og slik funker bedre i Linux (også i browseren).

Som miXer klagde over.

EDIT: Dette er ikke ment som noen Linux propaganda, men det er irriterende å høre persnoner klager over ting i Linux når de skriver som om de aldri har prøvd det engang. Jeg har ingenting i mot Windows og er glad for at det finnes, det er metdene til MS jeg ikke liker og derfor jeg bruker Linux.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke klagd over noen av punktene du har satt opp.

De distroene jeg har prøvd er:

- ManDrake etellerannet

- SlackWare 9 og 10

Og smaken er som baken.. Delt i to.. Noen liker ditt, andre liker datt!  ;)

5634854[/snapback]

Ikke det?

- er vanskelig/ubrukelig installasjonsmetode

- vanskelige metoder for å legge inn programmer i forhold til windows

- finns få programmer

- virker som navna på programmene bare er kasta ut i lufta

- syns det rett og slett er tungvint å bruke

5634638[/snapback]

Men med de distroene der skjønner jeg deg godt...

Slackware er ingen distro for nybegynnere eller de som ønsker pek og klikk etter det jeg har fått inntrykk av.

Har aldri likt pakkesystemet til Mandriva (RPM).

Lenke til kommentar

Prøvd meg litt på fedora etter at knoppix virket greit nok. Faktisk har knoppix reddet meg flere ganger der windows har gitt opp, spesielt etter Os krasj :roll: .

Dualboot med linux og xp har streifet meg mange ganger men klarer meg fint med xp foreløpig. Trenger jeg linux til ett eller annet, er jeg ikke redd for å fyre det i gang.

Lenke til kommentar

Fordi jeg ikke gidder å sette meg inn i Linux..høres så sabla komplisert ut. Er en erfaren databruker, men gidder ikke å sløse mye tid på unyttige ting.MEN jeg synes det er flott at det finnes alternativ til "monopolisten"! Det gjør windows/Microsoft bedre også ;)

Lenke til kommentar

1. Det jeg kan, går noe til hælvete vet jeg i 90% av tilfellene hva som er galt.(Sjølgod? ja!)

2. Har liksom ikke bruk for Linux. Finns liksom ikke noen "Killer-app" som gjør at jeg BARE MÅ switche til Linux.

3. og som dere ser i sig. klarte jeg ikke installere Ubuntu engang uten å føkke til MBR så jeg måtte formatere :blush:

Lenke til kommentar
Til dere som klager på pakkesystemene i GNU/Linux, kan ikke dere fortelle meg hvordan man oppgraderer ALLE programmer som er installert på maskinen til siste versjon.

Kan du forklare hvordan det gjøres i Linux da? Også programmer som er innstallert utenfor pakkesystem!

5636225[/snapback]

Pakkesystemer er relativt omfattende, så kanskje 98% blir tatt av pakkesystemet og de siste få programmene må taes manuellt. WindowsUpdate oppdaterer en håndfull programmer, og så må du ta de siste 95% mauellt. Så jeg vil si det er en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Windows nybegynnervennlig

GNU/Linux brukervennlig

Javel? Så du mener at brukervennlige systemer ikke er nybegynnervennlige, eller omvendt? Forstår ikke helt logikken din, men kanskje du kand forklare den litt bedre.

5636209[/snapback]

Noen GNU/Linux distribusjoner begynner å bli veldig nybegynnnervennlige, så det går ann å få i både pose og sekk. Den eneste fordelen Windows har framfor disse er at den kommer som oftest ferdiginstallert, så folk får lært seg systemet før de eventuellt skal reistallere.

Noen eksempler på hva jeg mener med nybegynnervennlig/brukervennlig

*Windows har default bruker med administratorrettigheter, det gjør ting lett for folk, men er ikke veldig lurt.

*Skal man i Windows flytte en fil i filsystemet må man klikke seg fram til filen, merke, klippe ut, klikke seg fram til det nye stedet, lime inn - lett men ikke brukervennlig, jeg foretrekker:

mv source_path/fil dest_path

*Du skal lage et image av en cd:

Windows: Finne program, laste ned installere, klikke masse

GNU/Linux: dd if=/dev/cdrom of=cdrom.iso

Selvfølgelig har man jo dos, men det er ikke brukervennlig

*Hva hvis du skal gjøre noe mere avansert da, f.eks deaktiver unødvendige services

Windows: Lete i en time etter dokumentasjon på de forskjellige service'ene uten å finne noe, gi opp

GNU/Lnux: se på hvilke prosesser som kjører, velg deg en, og kjør 'man service_name'

*Eller hva er mest brukervennlig:

- en godt kommentert tekstfil

- regedit

Lenke til kommentar
...masse bra eksempler.

5636413[/snapback]

Felles for de fleste er dog at dette er ting de fleste brukere bare gjør en sjelden gang. Og har man programvare som gjør slike ting så trenger man faktisk bare å laste den ned en eneste gang så har men den til senere bruk også ;)

Personlig la jeg kommandolinja på hylla for 15 år siden og har ingen planer om å begynne med det igjen for å spare fem sekunder en gang i blant.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
*Windows har default bruker med administratorrettigheter, det gjør ting lett for folk, men er ikke veldig lurt.

Den skal jeg være enig i.

*Skal man i Windows flytte en fil i filsystemet må man klikke seg fram til filen, merke, klippe ut, klikke seg fram til det nye stedet, lime inn - lett men ikke brukervennlig, jeg foretrekker:

mv source_path/fil dest_path

Du kan kan jo bruke et kommandoshell i Windows også hvis du aboslutt MÅ.

*Du skal lage et image av en cd:

Windows: Finne program, laste ned installere, klikke masse

GNU/Linux: dd if=/dev/cdrom of=cdrom.iso

Nå laster jeg ikke ned Nero (som forøvrig fulgte med cd/dvd brenneren) hver gang jeg skal brenne en CD. Det tar like lang tid å lære seg kommandolinje parametrene som det tar å innstallere et brenneprogram, så sammenlikningen din blir helt meningsløs. Hva om du vil brenne filer fra forskjellige kataloger, og evt. brenne mp3 som musikk? Blir det enklere i Linux da? NOT!

Tror du forresten en vanlig bruker ville gjettet seg til dd if=.....osv....? Hva er enklest: Sette i en blank cd/dvd og bli presentert for en wizard som guider deg gjennom prosessen eller å måtte lete opp en masse kommandolinjeparametre?

*Eller hva er mest brukervennlig:

- en godt kommentert tekstfil

- regedit

Her beviser du igjen at du blander epler og pærer. De fleste programmer konfigureres fra brukergrensesnittet, ikke i regedit. Greit nok at noe tweaking gjøres direkte i registry, men så lenge man har groups.google.com så går det greit.

Jeg kan også dra frem masse ting som er mye enklere å gjøre i Windows enn i Linux, f.eks. nettverksskrivere, men jeg skal heller la være å gjøre diskusjonene om til en drittkastingskonkurranse.

Lenke til kommentar
EDIT: Dette er ikke ment som noen Linux propaganda, men det er irriterende å høre persnoner klager over ting i Linux når de skriver som om de aldri har prøvd det engang. Jeg har ingenting i mot Windows og er glad for at det finnes, det er metdene til MS jeg ikke liker og derfor jeg bruker Linux.

Selvfølgelig, for Linuxbanden på hw.no er 100% objektive i sin kritikk av Microsoft.

Linux er dessuten for mange (også her inne) et politisk symbol for det yttreste venstresiden i politikken, noe jeg forakter. Kan nevnes medlemmer som har RV-avatar, 'stolk sønn av AKP-ml'er' signature etc. etc.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, for Linuxbanden på hw.no er 100% objektive i sin kritikk av Microsoft.

Linux er dessuten for mange (også her inne) et politisk symbol for det yttreste venstresiden i politikken, noe jeg forakter. Kan nevnes medlemmer som har RV-avatar, 'stolk sønn av AKP-ml'er' signature etc. etc.

5637031[/snapback]

La oss blande inn politikk, det gjør jo dine innlegg så mye mer seriøse. Kan vi ikke prøve å holde oss til saken?

AtW

Lenke til kommentar
Hva er enklest: Sette i en blank cd/dvd og bli presentert for en wizard som guider deg gjennom prosessen eller å måtte lete opp en masse kommandolinjeparametre?

Ja det er dette jeg mener med nybegynnervennlig.

Nybegynnervennlig: Lett å gjøre første gangen

Brukervennlig: Lett å gjøre når du allt kan framgangsmåten

Du hoppet forøvrig over det viktigste punktet sett fra en avansert brukers ståsted: Windows er udokumentert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...