Gå til innhold

Hvorfor kjører DU Microsoft Windows?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Windows pga. spill og det faktum at jeg er for lat til å mekke en Linux dual boot... dessuten har jeg fint lite bruk for Linux siden jeg ikke driver med hverken programmering eller bruker pcen som en server.

5628151[/snapback]

Her får jeg bare avlive et par myter med en gang:

Man trenge rikke linux for å drive med utvikling. Det finnes mange gode muligheter til utvikling på andre plattformer også. Java-plattformen er tilgjengelig på Windows også. Ditto med språk som perl, php, c og c++. Det eneste er at man ikke i samme grad trenger å lete etter gratis kompilatorer til c og c++ på Linux, men det er vel ikke de programmeringsspråkene som er mest brukt nå likevel.

Linux egner seg ikke bare som serveroperativsystem, men også for klienter. Jeg tester for tiden en livecd med ubuntu siden jeg ikke tar meg bryet med å installere noe når det utelukkende er til test. I ubuntu har jeg både firefox og openoffice, og det hele ser ut til å oppføre seg ganske så pent.

Men, som tidligere sagt, det er en del ting jeg jobber med som ikke finnes på linux-plattformen.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Bruker både windows 64 og ubuntu linux og av de er det helt klart ubuntu som er mest behagelig å bruke, og den ble særlig kul med xgl/comiz. Bruker windows bare til spill. Må si at jeg var skuffet over linux de første gangene jeg prøvde det fordi jeg synetes det var vanskelig, men så fant jeg ut at det bare var å slutte å bruke det som et windows system og vips ble alt mye enklere, i tillegg byttet jeg til ubuntu der det meste finnes i pakkemanageren og kan installeres i det grafiske programmet synaptic.

Anbefaler alle å prøve ubuntu linux i noen månder, men gi det litt tid, ellers blir det bare en dårlig opplevelse.

Lenke til kommentar
Anbefaler alle å prøve ubuntu linux i noen månder, men gi det litt tid, ellers blir det bare en dårlig opplevelse.

5628437[/snapback]

Ikke ubetinget enig, men ikke direkte uenig heller. Fru Olsen eller Herr Hansen som kun bruker PCen til jobb og enkle surfeoppgaver med mer, vil jeg anbefale å holde seg til Windows da de har ett OS å forholde seg til, noe som vil være enklere for dem.

Noenlunde datakyndige personer som klarer å se ting i perspektiv har jeg ikke noe problemer med å anbefale å se på Linux, uten at jeg dermed sagt sier at Linux vil være bedre for dem. Jeg ser selv litt på Linux, og (virtualisert) er jeg ikke imponert over ytelsen til ubuntu. Brukeroppfatningen er at windows xp her yter bedre enn ubuntu. Videre har man problematikk med hva som er tilgjengelig av programvare, som gjør at jeg og mange med meg ikke kan bytte plattform.

Det synes i hvert fall som om Linux har blitt mye bedre, men jeg vil ikke påstå at det er en fullverdig erstatning til Windows.

Til slutt: :thumbup: til ubuntu for terminalserverklient og enkel tilgang til nettverksshare på windowspcer.

Lenke til kommentar

Ser flere skriver at programmer er en grunn til å ikke prøve linux. Skjønner godt at dere er kjent med programmene dere har brukt i lang tid, og mange av de finnes ikke i linux. Men det finnes ganske mye bra programvare til linux, selv om de ikke er prikk like de i windows.

Så, hvis man ikke er 100% avhengig av et spesielt program i en periode, hvorfor ikke gi linux en sjanse, og virkelig prøve litt forskjellige programmer? Ikke bare starte et program og si at "dette liker jeg ikke" med en gang, men virkelig prøve ut forskjellige programmer skikkelig. Det er sånn jeg finner gode programmer, og jeg oppdager stadig vekk nye gode programmer.

Såklart, hvis det eneste man bruker maskinen til er spill, så er det kanskje dødfødt med en gang.

Lenke til kommentar
Ser flere skriver at programmer er en grunn til å ikke prøve linux. Skjønner godt at dere er kjent med programmene dere har brukt i lang tid, og mange av de finnes ikke i linux. Men det finnes ganske mye bra programvare til linux, selv om de ikke er prikk like de i windows.

Så, hvis man ikke er 100% avhengig av et spesielt program i en periode, hvorfor ikke gi linux en sjanse, og virkelig prøve litt forskjellige programmer?

5629221[/snapback]

Det hadde vært fint om det hadde vært en mulighet, men for meg er det ikke det. Jeg vet at det finnes flere databaseløsninger for Linux, deriblant MySQL, PostgreSQL, Sybase og Oracle, men all den tid jeg skal utvikle løsninger i Microsoft SQL Server så blir det ganske så dødfødt.

Men, når jeg etter hvert skal se på litt flere databaseplattformer så kan det være aktuelt å prøve det ut på Linux.

Lenke til kommentar

Så, hvis man ikke er 100% avhengig av et spesielt program i en periode, hvorfor ikke gi linux en sjanse, og virkelig prøve litt forskjellige programmer? Ikke bare starte et program og si at "dette liker jeg ikke" med en gang, men virkelig prøve ut forskjellige programmer skikkelig. Det er sånn jeg finner gode programmer, og jeg oppdager stadig vekk nye gode programmer.

Såklart, hvis det eneste man bruker maskinen til er spill, så er det kanskje dødfødt med en gang.

5629221[/snapback]

Jeg kommer ikke til å gi Linux en sjanse så lenge det ikke finnes grafikkortdrivere, og svært få spill som funker...

Lenke til kommentar

Bruker Windows pga. kompabilitet, brukervennlighet og enkelhet. Er generelt fornøyd med Windows, synes det er stabilt og raskt. Nå skal det sies at jeg har lagt endel arbeid ned i og få det slik, og prøve og holde det slik.

Har prøvd meg på Ubuntu også, gikk egentlig ganske fint. Hadde det spill/programmer hatt bedre støtte for det ville jeg nok brukt Ubuntu.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg bruker Windows 2000 fremfor Linux Slackware? Tja, si det. Vet ikke helt faktisk. Egentlig har jeg ikke bruk for Windows. Har alt av programmer jeg bruker i Linux forsåvidt. Av Linuxene er det Slackware jeg har holdt på mest med. Men jeg har liksom blitt så vandt til Windows 2000. Har ikke orka å bytte enda. Mulig det skjer i neste uke. Skal også se om jeg får satt opp en Server på jobb med Slackware en gang i neste uke.

Jeg bruker egentlig Windows 2000 nå pga de trådløse nettverkskortene mine ikke er støtta i Slackware, sist jeg sjekka. Compaq kortet er støtta mener jeg å huske, men er ikke sikker på D-Link kortene mine.

Lenke til kommentar

Fordi jeg bruker mesteparten av tiden min til å BRUKE PCen, istedet for å bruke tiden til å prøve å få den til å fungere tilfresstillende. Knotet med ubuntu i 3-4 uker før jeg gav opp. Fikk rett og slett ikke samme funksjonalitet på 4 uker som jeg fikk på windows med 1/2 dags installasjon... Synd egentlig, for jeg likte gui og slikt på ubuntu. Men så spiller jeg også og ser ingen grunn til å dualboote...får freeware programvare til alt jeg skal til windows XP uansett..

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker også mesteparten av tiden min til å bruke pcen og ikke å knote med virus og spyware eller at min piratversjon ikke er valid osv.

Når alt er i pakke treet hvorfor skal jeg da google -> finde -> trykke..trykke -> laste ned trykke trykke i flere timer, fremfor apt-get install app1 app2 app3 app4 app5 app6 osv. Det er mye raskere.

Har ikke tid til virus, spyware og reboots.

Lenke til kommentar

Bruker Windows pga:

- kompabillitet

- drivere

- tilgjengelighet av programvare

- brukervennlighet

- spill

Jeg har testet en rekke unix systemer, men har aldri syns de etter mitt behov er noe for meg. Har bruke Windows siden 3.11 og er fornøyd med hvordan Windows har utviklet seg. Venter spent på Windows Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...