Dux ducis Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Har en oppgave på skolen om etiske problemstillinger knyttet til markedsføring. Noe av det første jeg tenkte på er folk som reklamerer med at produktet deres inneholder "Proretinol A" eller hva det heter. Dette var vel ikke et stoff som finnes en gang? Så har vi Define som påstår at de er i sammarbeid med norske frisører. Det gjelder kanskje noen, men langt i fra alle som det går frem som. Nå var jeg litt innpå sjampo, men det finnes jo flere. Saken er at jeg lurer på om dere har noen eksempler? Eventuelt litt mer info om disse sjampoene som inneholder alle disse flotte stoffene..? Lenke til kommentar
Idudi Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Er uenig i at Define-reklamene er uetiske. De sier "i samarbeid med norske frisører", men de jo heller ikke at de mener alle norske frisører. Derfor har de sitt på det tørre. Uansett er vel ikke det noe som har så mye sammenheng med etikk, heller et eksempel på hva som er fakta og ikke fakta. Etikk går mer på morallære. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Politikk kan jo fint være noe å gå etter. Valgplaketer må jo regnes som reklame? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Er uenig i at Define-reklamene er uetiske. De sier "i samarbeid med norske frisører", men de jo heller ikke at de mener alle norske frisører. Derfor har de sitt på det tørre. Uansett er vel ikke det noe som har så mye sammenheng med etikk, heller et eksempel på hva som er fakta og ikke fakta. Etikk går mer på morallære. 5620016[/snapback] Så vidt jeg har forstått det så er det nettopp dette som gjør at vi kan stille spørsmål til slike reklamer. Teknisk sett har de sitt på det rene, men når de sier "I samarbeid med norske firsører" er det veldig lett å forestille seg at det er litt mer enn de 3-4 frisørene Define har snakket litt med.. Så er det moralsk rikitg å si dette da? Lenke til kommentar
Idudi Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Syns ikke akkurat det har så mye med moral å gjøre. Jeg mener moralske spørsmål forhold til uetisk markedsføring/reklame dreier seg mer om problemstillinger som omhandler hva man skal/vil vise i en reklame (les:sex, vold osv) og videre i forhold til hvordan dette påvirker målgruppe. Hvordan reklamen påvirker barn er jo et helt eget tema, og det finnes vel flere eksempler på det mange mener er uetisk reklame i forhold til denne målgruppa hvis du kikker litt etter. En annen ting jeg mener kan være et moralsk spørsmål er hvordan produktet stemmer overens med det reklamen lover, så det shampo-eksempelet ditt er jo bra. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Er uenig i at Define-reklamene er uetiske. De sier "i samarbeid med norske frisører", men de jo heller ikke at de mener alle norske frisører. Derfor har de sitt på det tørre. Uansett er vel ikke det noe som har så mye sammenheng med etikk, heller et eksempel på hva som er fakta og ikke fakta. Etikk går mer på morallære. 5620016[/snapback] Så vidt jeg har forstått det så er det nettopp dette som gjør at vi kan stille spørsmål til slike reklamer. Teknisk sett har de sitt på det rene, men når de sier "I samarbeid med norske firsører" er det veldig lett å forestille seg at det er litt mer enn de 3-4 frisørene Define har snakket litt med.. Så er det moralsk rikitg å si dette da? 5625163[/snapback] Men herre, enhver med litt vett kan da skjønne at Define ikke har kontakt med hver eneste jævla frisør her til lands. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå