Gå til innhold

Plasma eller LCD i 4:3

qdos

Anbefalte innlegg

Det er godt mulig jeg er sær, men jeg liker ikke 16:9-formatet. Etter min mening er dette formatet en hype. I mange år har vi hørt at "fremtidens sendinger kommer til å bli laget i 16:9/widescreen" e.l, men jeg kan ikke se at dette har skjedd. Det er fortsatt sorte striper oppe og nede på skjermen med mindre man har spesielle DVD-utgivelser osv. Andre argumenter har vært at det er mye mer behagelig og naturlig å se på en bred skjerm, et argument som er adoptert fra da kinoformatene ble innført for å konkurrere med TV i sin tid.

Jeg liker 4:3-formatet best, og ettersom jeg liker TV-produksjoner vel så mye som filmer (f.eks. Seinfeld, Simsons, Futurama, Family Guy osv), er ikke disse egnet for en 16:9-skjerm.

16:9-skjermer har selvsagt en høyere wow-faktor, ettersom hypen nå går på at alle skal skaffe seg dette formatet, men etter å ha sett på 16:9 en stund synes jeg det er mye bedre å gå tilbake til 4:3 igjen.

Finnes det LCD/plasma-skjermer i 4:3? Tenker ikke på LCD-skjermer som er beregnet til PC. Er jeg den eneste som foretrekker 4:3 fremfor 16:9?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, sikkert ikke men du er trolig blant fåtallet :)

Jeg kan ikke si noe sikkert om LCD/plasma, men det er ikke noe problem å f.eks. skaffe seg en projektor i 4:3 formatet, og deretter et 4:3 lerret. Dette blir typisk brukt i skolesammenheng, og burde være kjempebra til TV!

EDIT: Må bare nevne at jeg selv har en 16:9 projektor, og at bildet er såpass stort at det selv på 4:3 sendinger likevel blir et stort bilde uten å gjøre kompromisser på oppløsning da projektoren er på 1280x720. Det finnes alternativer ;)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...