qdos Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Det er godt mulig jeg er sær, men jeg liker ikke 16:9-formatet. Etter min mening er dette formatet en hype. I mange år har vi hørt at "fremtidens sendinger kommer til å bli laget i 16:9/widescreen" e.l, men jeg kan ikke se at dette har skjedd. Det er fortsatt sorte striper oppe og nede på skjermen med mindre man har spesielle DVD-utgivelser osv. Andre argumenter har vært at det er mye mer behagelig og naturlig å se på en bred skjerm, et argument som er adoptert fra da kinoformatene ble innført for å konkurrere med TV i sin tid. Jeg liker 4:3-formatet best, og ettersom jeg liker TV-produksjoner vel så mye som filmer (f.eks. Seinfeld, Simsons, Futurama, Family Guy osv), er ikke disse egnet for en 16:9-skjerm. 16:9-skjermer har selvsagt en høyere wow-faktor, ettersom hypen nå går på at alle skal skaffe seg dette formatet, men etter å ha sett på 16:9 en stund synes jeg det er mye bedre å gå tilbake til 4:3 igjen. Finnes det LCD/plasma-skjermer i 4:3? Tenker ikke på LCD-skjermer som er beregnet til PC. Er jeg den eneste som foretrekker 4:3 fremfor 16:9? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Nja, sikkert ikke men du er trolig blant fåtallet Jeg kan ikke si noe sikkert om LCD/plasma, men det er ikke noe problem å f.eks. skaffe seg en projektor i 4:3 formatet, og deretter et 4:3 lerret. Dette blir typisk brukt i skolesammenheng, og burde være kjempebra til TV! EDIT: Må bare nevne at jeg selv har en 16:9 projektor, og at bildet er såpass stort at det selv på 4:3 sendinger likevel blir et stort bilde uten å gjøre kompromisser på oppløsning da projektoren er på 1280x720. Det finnes alternativer Endret 17. februar 2006 av Boye Lenke til kommentar
qdos Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Takker for forslaget. Jeg liker imidlertid en plasma-/LCD-skjerm bedre enn prosjektor, ettersom jeg da slipper å tenke på belysning i rommet forøvrig, oppheng, viftestøy etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå