Gå til innhold

Topp 5 gitarister i verden


baron blod

Anbefalte innlegg

Min personlige favoritt er Kirk Hammett fra Metallica, etter at jeg bivånte konserten deres i Spektrum i '99 og fikk en skikkelig fest for ørene med Cunning Stunts DVD'n deres og virkelig, på nært hold, fikk se ham spille må jeg bare velge ham.

 

1. Kirk Hammett

2. Mark Tremonti

3. Mark Knopfler

4. Angus Young

5. James Hetfield

.

.

.

98437625. Meg Selv :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kirk hammett og jimi hendrix kan umulig være de beste gitaristene i verden, men hvis man regner med hvilken innflytelse de har/har hatt, så kan jeg være mer enig.

 

Uansett, lista mi vil vel se ut noe som dette:

 

John Petrucci, Nuno Bettencourt, Paul Gilbert, Steve Vai, Jason Becker.

 

Alex Skolnick som tidligere spilte i Testament er, tro det eller ei, sinnsykt god. Spiller nå noe mer fusion/jazz aktig musikk.

Disse folk er mine guder (kanskje med unntak av Paul Gilbert)

 

Alan Holdsworth og Al di Meola er også der oppe, men det blir liksom en annen stil/klasse.

Lenke til kommentar

Gitarheltenes tid var vel på 60 tallet? På 70 tallet oset det av lange gitarsoloer, men 80 tallet var preget av gitaronanier, men er det virkelig noen som i dag hører på gitaristen og ikke musikken?

 

For meg høres gitaristene fra 60 tallet til å spille med mere intensitet og mer med lidenskap og følelser.

 

Noe favoritter i upriortert rekkefølge:

Jimi Hendrix (are you experience, electric ladyland, radio one osv..)

Jimi Page (alle har vel forsøkt seg på stairway..)

Eric Clapton (hør de gamle Cream sangene på 60 tallet og platen med bluesbreakers. Senere også god på slow-blues)

Jeff Beck (har trolig laget den beste gitar instrumentalballaden noen gang).

David Gilmour (musikalske gitarsoloer sammen med Gary Moore)

Buddy Guy (blues slik det skal spilles)

Johnny Winter (tynn er han, men spille blues det kan han. En av de beste på slide og akustisk blues)

Stevie Ray Vaughan (dyktig bluesgitarist på 80 tallet, kanskje en noe blek kopi av Hendrix - sammen med Marius Muller).

Ritchie Blackmore (kanskje den største riffkongen?)

Ellers holdt Leo Kottke på endel interessante ting tidlig på 70 tallet. JJ Cale kan nevnes siden Mark Knopler har hentet mye der. Samme med Carlos Santana, Allman Brothers Band og Rush med Alex Lifeson.

 

80-90 tallet:

Van Halen og Joe Satriani. Ellers tendens til vel mye onani i mine ører (som Steve Vai og Malmsteen). Mange (teknisk) dyktige gitarister og 80 tallet er vel powerballadens tidsalder fremfor noen. Jeff Healey har vel de fleste merket seg. Man la også merke til Joey Santiago i The Pixies, Slash i Guns'n'Roses, Kurt Cobain i Nirvana, Kim Thayil i Soundgarden og Tom Morello i RATM. ExtremeII, Kings-X, Smashing Pumpkins, Pearl Jam ga alle ut hørbare "gitar" plater. Trumans Water er det ytterste motpolet til "flinkisene" på 80 tallet.

 

Av de norske nevnes i farten:

Terje Rypdal, Ronnie Le Tekrø, Marius Muller, Kjartan Kristiansen og Snah. Kåre & the Caveman kan også nevnes.

 

Ingen dyktige jazzgitarister eller klassiske gitarister er nevnt, men heller ikke glemt. Har trukket fram de som mest har apellert mest til hjertet mitt enn hjernen. Som noen har nevnt: Neil Young.

 

PS! Gåte holder for tiden på med endel interessante ting, men er vel ikke akkurat "gitar"-plate.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: frans på 2002-09-24 18:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 13:32, skrev Jimmy Pop:

Jeg glemte Angus Young, ja.. Han er sinnsykt døktig!


Ja da så du ikke han i Spektrum under "Stiff upper lip" konserten her tidligere. Det var et begredelig syn. Nei, hans dager er talte.

Vil heller ikke påstå at han er i nærheten av å være en av verdens beste. Tviler på at han noen gang har vært det. En dyktig showmann - ja, men en meget dyktig gitarist - tja..

Lenke til kommentar

Jeg mener det er rimelig søkt å påstå at en gitarist er bedre en en annen. Når man når et hvist teknisk nivå vil stilvariasjonene fra gitarist til gitarist bli for store.

 

tenk bare på Ronnie Le Tekro, sinnsykt raske->maskingevær stil... men er det hastighet som betyr alt?

Steve Vai.. et teknisk geni.. men er han en verdensklasse musikker/komponist?

 

eller Yngve Malmsteen... med sitt arpeggio kjør til det kjedsommelige..

 

Slash... en brukbar blues gitarist.. men absolutt ikke no teknikker å snakke om.

 

Knopfler.. Satriani.. Santana.. whatevever;

 

gitar er et alt for omfattende instrument med et hav av forskjellige tekniker og et hav av muligheter og displiner.

 

det blir som å lage en liste over verdens beste lufttrykk. eller verdens fineste abstrakte maleri..eller for eksempel.. verdensmesterskap i bil.

 

Folk har dessuten en tendens til å bedømme gitaristers kvaliteter ut ifra om dem liker bandet eller ikke... om dem liker musikkstilen.. og dem har kul image.. osv osv..

 

dessuten.. selvfølgelig vil slash komme høyt opp på ratinglista når han tross alt har spilt i et av verdens bestselgende heavyrock band... i motsetning til alle de tusentalls gitarister som kanskje forble studiomusikkere, eller aldri slo gjennom i den mest kyniske, pengestyrte og mediestyrte bransjen av dem alle; musikkbransjen.

Lenke til kommentar

Quote:



dessuten.. selvfølgelig vil slash komme høyt opp på ratinglista når han tross alt har spilt i et av verdens bestselgende heavyrock band... i motsetning til alle de tusentalls gitarister som kanskje forble studiomusikkere, eller aldri slo gjennom i den mest kyniske, pengestyrte og mediestyrte bransjen av dem alle; musikkbransjen.



 

Du har forstått det...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 21:44, skrev labri:

Quote:


Den 2002-09-20 14:17, skrev GeCcO:

John Petrucci (regnes vel som verdens beste gitarist for tiden)




 

HAHAHAHAHAHAHAHAHA....

 

Jeg håper du spøker. Jeg sier ikke at JP er dårlig, men at noen skulle bruke "verdens beste gitarist" er egentlig hysterisk morsomt.

 

han er i alle fall den raskeste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...