Gå til innhold

Den store sjokolade tråden!

g@bb@

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest litt rundt om hvit sjokolade så har jeg kommet fram til at dette ikke er sjokolade. Hvit sjokolade inneholder kakaofett(kan byttes ut med hydrogenisert vegetabilsk olje), melk, sukker og som oftest vanilje. Som dere ser så inneholder ikke hvit sjokolade kakaopulver og er følgelig ikke en skikkelig sjokolade.

Forøvrig så må jeg si at jeg er fan av mørk belgisk sjokolade, gjerne med mjukt sjokoladefyll :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg kom over en litt artig ting her (ja morsomt for kjeminerder som meg :p )

Et fasediagram til sjokolade og vanilje:

chocolate.GIF

Phase diagram of chocolate and vanilla. How much vanilla will chocolate take? Guesses? Can you use the Lever Rule? (Source: Kenneth A. Jackson at the University of Arizona. Courtesy of NASA).

Diagrammet har aksene temperatur og % sjokolade. Når sjokoladen er over 57'C så er den flytende uansett hvilken sammensetning den har (rosa felt i diagrammet). Når man kjøler ned sjokoladen vil det enten størkne til ren vanilje (lyserosa felt) eller skille seg ut en miks av størknede sjokoladebiter og størknede vaniljebiter (grønnt felt). Det gule feltet indikerer en miks av fast vanilje og flytende sjokolade. Altså en slags slush. Det blå feltet indikerer en miks av fast sjokolademalt og flytende sjokolade.

Hvordan sjokoladen blir avhenger altså veldig av sammensetningen.

Lenke til kommentar

forskjellige nøtter, finhakket. maple sirup. honning. evt, grillmel. krokan, finhakket sjokolade. røres i en jevning.

smelt 2dl vann i en panne med sukker. til det blir brunt. røres i jevningen.

vær rask før det blir umulig å jobbe med

sett i form, evt 2 ss, best er saus skje. legges i et glass med vann så det ikke setter seg fast.

legges på brett. la det kjøle litt.

smelt sjokolade plate med litt smør og 2 ts kaffe.

over disse konfektene og kjøl et par timer.

gourmet konfekt.

kjøp gjerne forkjelllige nøtter og smelt over forskjellige typer sjokolade for å lage M&M.

skyll krydderier av nøtter først i en sil. la det tørke. legg gjerne i maple sirup. la det tørke. så legg oppi en gryte med smeltet sjokolade med litt meieri smør i.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 11 måneder senere...
  • 2 år senere...

Vekker denne tråden. Favorittsjokoladen min, draumur, har forsvunnet :-(

Pleide å kjøpe den på Meny Tveita, men da jeg spurte hvor det var blitt av den var det ingen som hadde hørt om den.

Spm er om noen har sett den på andre meny den siste tiden? Evt noen andre steder man kan få tak i draumur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...