Sir Winston Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Dere kan vel skrive en slags kontrakt, eller noe slikt? Ikke at jeg vet om det hjelper.. 5619169[/snapback] Ja! Det tenkte jeg ikke på. Hvis dere gjør det så MÅ han jo betale tilbake pengene eller du får uansett pengene tilbake tror jeg. Er ikke helt opplyst på lovene rundt akkuratt det, men mener å huske det går ann. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Mange flotte svar her nå. Jeg vet at han trenger pengene, da de 10.000,- han hadde på konto skulle bli brukt til sertifikatet, men han brukte de opp på meg, fyll, og litt av hvert.. Jeg har da nok penger til å låne vekk, og siden han skal betale tilbake 1000 hver måned så går det bra. Men jeg er litt usikker. Tror jeg må ta meg en skikkelig prat med han i kveld, så får vi se hvor jeg ender, men jeg har i grunn ikke lyst å låne vekk pengene, da jeg føler han utnytter meg. 5619133[/snapback] Ja, men hva hindrer han i å gjøre det på nytt? Bare med den nye dama, men selfølgelig kan du kansje låne han litt som Sir Winston sier. Personlig her man brent mange broer på grunn av penger lånt ut og aldri sett igjen, blitt kvitt noen snyltere av noen venner. Du bør nå tenke deg godt om og ikke utsette deg for det vist du da ikke har ubegrensett med penger å bare ødsle med for å se om du kan stole på ham. Ikke blir det bedre at du sier du elsker ham og det han gjør virker som å utnytte den siste tilliten du har igjen av han. Ekte venner utnytter ikke værandre, han får stå for det han har gjort og foreldrene tilgir han sikkert for å ha sløst bort pengene sine. Men klarer du å tilgi han om han sløser bort dine penger? Edit: Og det at han gir deg dårlig sammvitighet for at du liksom var med på å bruke hanes penger, de er hans å bruke som han ønsker og ikke skylde på andre Endret 17. februar 2006 av curtiis Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Edit: Og det at han gir deg dårlig sammvitighet for at du liksom var med på å bruke hanes penger, de er hans å bruke som han ønsker og ikke skylde på andre 5619178[/snapback] Man kan jo tenke på den måten også Han brukte de pengene på henne fordi han ville det selv. Og da kan han ikke forvente at hun skal stå til tjeneste, for det er jo ikke hennes skyld at han valgte å bruke de på ho. Men siden han var så snill og valgte å gjøre noe slikt, så kan man jo være snill tilbake? En annen ting jeg kom til å tenke på var at han angrer på at han brukte de pengene på deg, og nå vil han ha de tilbake Lenke til kommentar
marte05 Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Klarer og klarer å tilgi ham. Men jeg vet at han kommer til å beholde pengene på konto, ettersom foreldrene hans skal sjekke den nå om en liten stund. Jeg tror faktisk han kommer til å betale tilbake meg, men man kan aldri være for sikker. Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Selfølgelig kan det jo være at han gjør det å betaler de tilbake, har bare hatt dårlig erfaring med pengeutlån. Men skal si det at det blir et stress vist du blir nødt til å mase mye for å få de igjen. Greieste er å sette opp en liten kontrakt på det, gjeldsbrev og hvordan pengene ska komme igjen. Men det er jo selfølgelig opp til deg, greit om det går i orden og han er ærlig, da er jo du den beste vennen når du er villig til å hjelpe når han har det vanskelig og har hmm rota det til med pengene. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi han har brukt noe av pengene på deg. Det var hans valg. Det er han som har vært lite smart når han brukte opp de pengene han hadde på konto Og om han kun trenger pengene for en liten stund så foreldrene hans ser at de er på konto, hvorfor er plana at han skal betale tilbake 1000 hver mnd ? Da burde det jo vært like greit å betale tilbake hele beløpet like etter at foreldrene hans hadde sjekka det. Men nei, jeg synes ikke du skal låne han penger. Jeg låner aldri bort penger til andre enn samboeren min, for han er den eneste jeg ikke er redd for å "mase" på for å få de tilbake. Folk kan være slu når det gjelder penger, og det er ikke alltid like lett om å be en venn (eller x) om å få tilbake pengene han lånte for en stund siden. Var jeg deg ville jeg ikke lånt han pengene. 10.000 er fryktelig mye penger det! Jeg fikk låne 8.000 av foreldrene mine i fjor sommer for å kjøpe meg valp i sommer, og først i Januar klarte jeg å betale tilbake halvparten. Så har jeg 4000 igjen som skal betales i løpet av våren. Det er vanskelig!! Men til syvende og sist må du følge hjertet. Som en lengre oppe sier, så vil nok ikke det om du låner han penger eller ikke ha noe å bety for hans følelser for deg, og han vil nok ikke dumpe dama si fordi du lånte han penger. La han ta konsekvensene av det han har gjort, hvis ikke lærer han ikke av sine feil Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Hvis en slik avtale skal inngås så burde du ha det skriftelig, en kontrakt på at du skal få en nedbetaling på det. Det er snakk om 10K og det tar lang tid å betale det ned hvis han skal betale 1K pr mnd...nesten et år, og mye kan skje i løpet av det året du kanskje ikke har kontroll over. Mitt tips er: Ikke gjør det. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Og om han kun trenger pengene for en liten stund så foreldrene hans ser at de er på konto, hvorfor er plana at han skal betale tilbake 1000 hver mnd ? Da burde det jo vært like greit å betale tilbake hele beløpet like etter at foreldrene hans hadde sjekka det. 5619315[/snapback] akkurat det hadde jeg og tenkt å si.. For guds skyld, ikke lån ham pengene! Han utnytter deg! Hva får deg til å tro at han ikke kommer til å bruke opp pengene dine, slik som han brukte opp pengene fra foreldra sine? Endret 17. februar 2006 av TorgeirS Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Jeg er enig med de fleste her. Ikke lån ham pengene! Du har jo ingen sikkerhet for at han faktisk betaler tilbake pengene. Kan han ikke bare ta opp lån i banken? De har jo 10-100.000 uten sikkerhet. Og siden han har fast inntekt er det jo en stor mulighet for at han får et lån der. Tenk nøye gjennom det Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi han har brukt noe av pengene på deg. Det var hans valg. Det er han som har vært lite smart når han brukte opp de pengene han hadde på konto 5619315[/snapback] Jeg har alltid levd etter at "Kjærlighet kan ikke kjøpes". Men takket være mormi som oppdro meg til å ha samvittighet..... Det jeg mener er at det er selvfølgelig han som var "smart" da han brukte opp de eneste pengene han hadde på en jente. Men det ligger jo en god tanke bak det som ikke er snakk om penger akkuratt. Og der syns jeg du skylder han en tjeneste, MEN siden han har vært så idiot kan du subtrahere det fra andre "slemme" ting han har gjort eller gode ting du har gjort... Da ender du kanskje opp med at du ikke trenger å ha dårlig samvittighet Så konklusjonen blir vel da at du burde snakke med han som du sa, og så kan du velge om du vil betale alt, litt eller ingenting. Å lage en kontrakt er en god ide. Jeg ville valgt å betale litt (Så "snill & go" som jeg er ) Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Hvis han da altså faktisk ikke betaler deg tilbake, kan du jo si fra til foreldrene hans, og si at de kan se på overføringer å sånn. Det er vel en ganske sikker ting? Men som sagt over, hvorfor kan han ikke bare sende tilbake de 10k rett etter foreldrane har sjekka kontoen? Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Dette kan kanskje virke som et rart forslag med tanke på snittalderen på forumet. Hva om alle bare er ærlige og han forteller foreldrene sine at han har brukt opp pengene på piker, vin og sang? Endret 17. februar 2006 av Dr.Ittsekk Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Ikke lån han pengene, det var dumt av han og ingen andre enn han å bruke opp pengene. Synd for han.Og personer som bruker opp penger man ikke skal bruke opp har en tendens til å gjøre det flere ganger Edit: En ting, du er bare 16 år og skal låne bort 10 000 KR? antar at kjæresten din er 16 år også og da har jeg mine tvil om at han ikke brker pengene igjen blir så jævlig fristende "kan jo ta ut bare XXX denne en gangen" og så en gang til og igjen på nytt osv. Endret 17. februar 2006 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Hvordan vet han akkurat når de sjekker kontoen hans? Hvis du stoler på han, så ville jeg lånt han pengene. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Nei, ikke lån bort penger til ham Han kan da høre med sine foreldre/banken/sin nye kjereste....... Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Skjønner ikke helt hvorfor han har så god kontakt med eks'en sin, med mindre han har følelser for deg; noe som han sannsynligvis ikke har (siden han allerede har en ny kjæreste). Sjansen er meget stor for at han utnytter deg. Det er han som har sløst bort pengene sine, og derfor får han stå til ansvar. Det er på ingen måte din rett i å bli rundlurt. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Lovet du å låne ham pengene? Trekker du deg nå, selv om dere er gode venner, fordi du er sjalu på den nye damen? Slik jeg ser det har han ikke gjort noe galt, annet enn å forelske seg.. Det hadde selvsagt vært noe annet hvis han ba deg om pengene nå, men hvis han spurte mens dere var sammen, og det ikke fungerte, burde det ikke bety at du svikter ham. Hvis han virkelig har så behov for pengene, og du stolte på ham før dere slo opp (og tydeligvis nå også, siden dere er venner), burde du holde det du lovte. Du bør spørre deg selv hvorfor du ikke vil låne dem vekk; stoler du ikke på ham, eller er det fordi han har funnet en ny jente? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Åh, nei! Mamma og pappa finner ut at jeg har brukt opp alle pengene mine, og da kommer de til å bli kjeeeempesinna! Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Hvis han i utgangspunktet ikke viser nok ansvar for pengene han fikk av foreldrene sine, så ikke forvent at han kommer til å være noe mer ansvarlig med dine penger heller. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Har han noen plan på hvor han får pengene han skal betale deg tilbake med fra da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå