Gå til innhold

Låne vekk penger til ekskjæresten?

marte05

Anbefalte innlegg

Hei, kjære forumbrukere! :)

For vel en to måneder siden ble det slutt mellom meg og kjæresten. Vi har siden den dagen hatt daglig kontakt, og er i lag ofte, men på en annen måte. Så vi har et godt forhold.

Hvertfall. Når vi var kjærester ble vi enig om at han skal låne en del penger, 10.000,- NOK. Problemet er at han har brukt opp de 10.000,- han hadde, og foreldrene hans kommer til å sjekke sparekontoen i hvert øyeblikk. Så det er da snakk om bare en liten tidsperiode.

Ekskjæresten min har nå funnet seg ei ny jente, og er dødsforelska i henne. Jeg har da litt problemer med det, ettersom jeg fortsatt elsker han.

Men er det da riktig av meg å låne vekk så mye penger til en som kun bryr seg om deg når han tjener på det? For å ta et eksempel så hadde vi avtalt å være i lag nå i uken.. Han kom, men stakk ganske tidelig "hjem", fordi han var syk. En time etter han reiste hjem møtte jeg han på en butikk i byen, la med den nye jenta han er forelska i.

Vil bare ha deres synspunkt på dette.

Bør jeg låne han 10.000,- NOK, slik foreldre hans ikke merker han har brukt opp sine? Det er bare snakk om saldoen på kontoen, de kommer ikke til å sjekke om han har overført penger frem og tilbake mellom flere kontoer.

Han er jo da min beste venn, men jeg er litt usikker, ettersom jeg føler han "utnytter" meg..

På forhånd takk,

Endret av marte05
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vi har bare avtalt at han skal få låne pengene, men da var vi kjærester. Men om jeg ikke låner vekk pengene blir han bare snurt, og lei seg. Alt er bare vondt, jeg elsker han fortsatt, og blir bare sjalu når han er med den nye, kommende kjæresten sin.

Men ja, jeg skjønte at følelser og økonomi ikke kan blandes..

Lenke til kommentar

IKKE lån bort pengene! Han har lyvet for deg når han sa han var syk, men egentlig var sammen med ho nye. Lyver venner til hverandre? Og hvorfor skal han gå til deg med sine økonomiske problemer? Han kan henvende seg til den nye dama hans. Han har allerede sviktet som en venn utifra det du har fortalt om ham. Jeg forstår at du vil føle sjalusi og smerte vedr. hans nye og du føler kanskje for å fortsette å hjelpe ham ut når han har "problemer" fordi du elsker ham fortsatt. Men ikke la deg rive med av dette, du vil faktisk føle deg enda verre.

Dette er hvertfall min erfaring når det gjelder elendige venner. Faktisk er jeg i noenlunde samme situasjon som deg nå, men bare at det gjelder vanlige venner. Jeg har gitt full f i dem etter at begeret var fullt og ho ene prøver ennå å klenge seg på meg. Men bare drit i sånne folk og vis at du faktisk greier deg helt fint uten dem.

Lenke til kommentar

Hvis du låner de bort til han og han gjør noe snusk så du ikke får de tilbake, så blir du forbanna og da slipper du å tenke så mye på han. Økonomisk så taper du på det, men psykisk så vinner du.

Hvis du har lyst til å låne han pengene så burde du tenke på:

1. Hva tjener jeg på det?

2. Hva er baksidene/risikoen?

3. Har du egentlig råd til å låne de bort?

4. Er dette et forsøk på svindel?

5. Forteller han EGENTLIG sannheten? (Kanskje han bare trenger penger?)

Min personlige mening, uten å kjenne verken deg eller han, er at du IKKE burde låne de bort. Rett og slett fordi han ikke er verdt det. Han kommer ikke til å gjøre det slutt med dama si for så gå tilbake til deg BARE fordi du hjalp han med dette problemet. Har han litt hjerne, så skjønner han hvorfor du ikke ville låne bort penger, i tilfelle det blir slutt med hu jenta han er sammen med hvis det er det du tenker på.

Jeg tviler sterkt på at han kommer til å hate deg og vil aldri komme til å like deg igjen for noe så lite som at du sier enkelt og greit "Nei" til dette. Du kan også bare si at du ikke har penger, så er jo hvertfall problemet løst.

Lenke til kommentar

Et klokt visdoms ord fra Dr.ittsekk:

Økonomi og følelser lar seg ikke blande.

Penger og vennskap/kjærlighet er ingen god ting. Jeg kan fortelle min negative opplevelse.

Jeg hadde en kamerat som nettopp var kommet seg vekk fra heroin. Jeg hadde kjent han veldig lenge og jeg trodde jeg visste hvilken person han var og at jeg kunne stole på han. Han var nettopp ferdig med avrusning og det så ut til at det gikk veldig bra for han. Jeg ble selvsagt glad på hans vegne at han endelig hadde kommet seg bort fra elendigheten.

Men med et rulleblad stappfult og med jobb som vaskehjelp i en butikk, skulle han begynne livet på nytt. Han var jo nå ikke avhengig av noe heroin for det gikk jo 2 mnd uten at han hadde tatt noe som helst.

Men en dag så kom han til meg og spurte om jeg kunne låne han 100.000 kr for han skulle pusse opp i leiligheten og kjøpe seg de møblene og utstyret han trengte. Jeg lånte han de pengene for jeg syntes rett og slett synd på han og ville hjelpe han på veg.

Det gikk 2 uker og jeg dro opp i leiligheten hans og det var ikke noen nye møbler der, han hadde heller ikke begynt med oppussinga. Han sa at han måtte vente til han fant ut hvordan han ville ha det i leiligheten. Men at han hadde vært å titta på diverse ting.

Så gikk det 2 uker til og så får jeg en telefon om at han hadde tatt overdose med heroin :roll: Forbanna tulling! Jeg dreit i pengene, men det var bare det at han fikk min sympati OG hjelp. Han hadde VELDIG gode muligheter for å få et fint liv, men så sløste han bort ALT. Det kan han takke seg selv for og jeg håper han brenner sakte i helvette. Overdosen var ikke med vilje engang.. Han satt der med 100.000 kr og bare gossa seg i heroinen's paradis mens han jokka på prostituerte med mine penger.

Etter det har det blitt vanskelig for folk å få min sympati og dessuten er det mange "venner" som er "Gold Diggers" har jeg skjønt.

Lenke til kommentar

Mange flotte svar her nå. Jeg vet at han trenger pengene, da de 10.000,- han hadde på konto skulle bli brukt til sertifikatet, men han brukte de opp på meg, fyll, og litt av hvert..

Jeg har da nok penger til å låne vekk, og siden han skal betale tilbake 1000 hver måned så går det bra. Men jeg er litt usikker.

Tror jeg må ta meg en skikkelig prat med han i kveld, så får vi se hvor jeg ender, men jeg har i grunn ikke lyst å låne vekk pengene, da jeg føler han utnytter meg.

Lenke til kommentar
Mange flotte svar her nå. Jeg vet at han trenger pengene, da de 10.000,- han hadde på konto skulle bli brukt til sertifikatet, men han brukte de opp på meg, fyll, og litt av hvert..

Jeg har da nok penger til å låne vekk, og siden han skal betale tilbake 1000 hver måned så går det bra. Men jeg er litt usikker.

Tror jeg må ta meg en skikkelig prat med han i kveld, så får vi se hvor jeg ender, men jeg har i grunn ikke lyst å låne vekk pengene, da jeg føler han utnytter meg.

5619133[/snapback]

Så han har brukt pengene på deg også? Si at du kan hjelpe han med halvparten?

Det er jo litt "spennende" at han brukte sine egne betydningsfulle penger på nettopp DEG, men nå da han sitter litt i klisteret trenger litt hjelp fra deg. Jeg hadde fått litt dårlig samvittighet hvertfall.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

5619133[/snapback]

Så han har brukt pengene på deg også? Si at du kan hjelpe han med halvparten?

5619140[/snapback]

Jo, flott forslag det. Skal være med han senere i kveld. Så jeg kommer nok med en oppdatering i morgen.

Men jeg tipper jeg ikke kommer til å låne vekk hele beløpet hvertfall, da jeg ikke har noe garanti for at jeg får de tilbake.

Og ja, jeg har litt dårlig samvittighet..

Endret av marte05
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke lånt vekk pengene.

Det er da det sier selv, at du har ingen garanti for at du får tilbake pengene, og når han i tillegg lyver og sier han skal hjem å legge seg, og du blir sittende igjen alene hjemme, så møter du han senere, med den nye flammen hans, så synes jeg ikke han er noe god bestevenn.

Men det er jo selvsagt opp til deg. SirWinstons forslag om at du hjelper han med halve beløpet er jo en fin løsning, men du har da fortsatt ingen garanti på at du får tilbake hele beløpet.

Dere kan vel skrive en slags kontrakt, eller noe slikt?

Ikke at jeg vet om det hjelper..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...