Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC som spontant rebooter.

Anbefalte innlegg

Har et problem men en PC jeg har hjemme som jeg ikke skjønner noe av. Den blir brukt for det meste til surfing og WoW-spilling. Men booter plutselig når det passer den. Det merkelige er det at den spontant rebooter uansett om den brukes eller ikke. Det som vanligvis skjer er 1 sek frys med pipelyder og påfølgende boot (uten blåskjerm). Dette skjer selv når maskinen står på og ikke brukes. Det skjer også nar man spiller WoW på den.

Hardware i maskinen nå: Abit IC7 Max-3, P4 3.4 "northwood", 2x512 PC3200 ECC, Sapphire Radeon 9800 pro, Mist 350w, 2 stk ATA 133 disker, NEC 3520 DVD brenner. Zalman "orb" kjøler type 7000Cu. Ingenting er overklokket. Kjører Windows XP pro sp2 (engelsk).

Det jeg har prøvd for å løse problemet er: annet hovedkort og cpu (Asus i875 med Dothan 1.6), annen RAM (2x512 Apacer PC3200), annet power supply (F/S 400w), annet skjermkort (ATI 9600 pro) og selvsagt reinstallasjon av windows. Ikke noe av dette hjalp :(

De delene jeg har kryss-byttet for å teste om hva som er galt. kommer fra en server som kjører linux og server Battlefield2 24/7. Da er det ingen problemer med stabilitet.

Jeg er nær ved å gi opp og skrote hele maskinen :cry: Er det noen som kan ha en ide om hvordan jeg kan få fikset dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et problem men en PC jeg har hjemme som jeg ikke skjønner noe av. Den blir brukt for det meste til surfing og WoW-spilling. Men booter plutselig når det passer den.  Det merkelige er det at den spontant rebooter uansett om den brukes eller ikke. Det som vanligvis skjer er 1 sek frys med pipelyder og påfølgende boot (uten blåskjerm). Dette skjer selv når maskinen står på og ikke brukes. Det skjer også nar man spiller WoW på den.

Hardware i maskinen nå: Abit IC7 Max-3, P4 3.4 "northwood", 2x512 PC3200 ECC, Sapphire Radeon 9800 pro, Mist 350w, 2 stk ATA 133 disker, NEC 3520 DVD brenner. Zalman "orb" kjøler type 7000Cu. Ingenting er overklokket. Kjører Windows XP pro sp2 (engelsk).

Det jeg har prøvd for å løse problemet er: annet hovedkort og cpu (Asus i875 med Dothan 1.6), annen RAM (2x512 Apacer PC3200), annet power supply (F/S 400w), annet skjermkort (ATI 9600 pro) og selvsagt reinstallasjon av windows. Ikke noe av dette hjalp :(

De delene jeg har kryss-byttet for å teste om hva som er galt. kommer fra en server som kjører linux og server Battlefield2 24/7. Da er det ingen problemer med stabilitet.

Jeg er nær ved å gi opp og skrote hele maskinen  :cry:  Er det noen som kan ha en ide om hvordan jeg kan få fikset dette problemet?

5618990[/snapback]

Har du sjekket temp. på cpu ? Brukte du den samme kjøleløsningen da du testet med annen CPU? Hadde et tilfellet her med en PC som var ca 1 år gammel der "CPU-viften" var full av støv. Da vil ikke kjøleløsningen fungere optimalt og temperaturen på CPU kan bli for høy. Jeg blåste vekk all "dritten" i kjøleløsningen og med dette sank temperaturen på CPU fra 69 - 34 grader. Pc`n ble stabil igjen etter denne "rengjøringen".

Lenke til kommentar

Har ikke målt temperatur nei. Men jeg har f.eks. kjørt Prime 95 i et par timer uten at den har kræsjet.

Forskjellig kjøleløsning er brukt på P4 og Pentium M (først original som fulgte med ASUS-478 adapteret, deretter en 3.4 blokk med kobberkjerne). Men slike varme-relaterte kræsj pleier som regel alltid oppstå under belastning. Det rare her er at det ikke er noen fellesnevnevner for når den spontant booter. Jeg klarer ikke fremprovosere kræsj på noen måte ved å belaste maskinen.

Men jeg skal prøve å blåse bort støv, legge på ny kjølepasta, måle temp og kjøre Prime 95 / 3Dmark loop igjen for å se om det har noen effekt. :thumbup:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Vel, etter at maskinen nok en gang hadde spontant-kræsjet, åpnet jeg den for å sjekke om det kunne være noe med CPU / Skjermkort temp. Det jeg nå la merke til var at harddiskene var ekstremt varme, de omtrent ikke var mulige å ta på. Kabinettet er en drittkasse fra AOpen, som ikke har noen frontvifte, eller mulighet for dette, så rommet nede foran blir veldig varmt pga diskene.

Kjører nå med sidepanelet av og den ene disken hengende et stykke under den andre for å få nok kjøling. Det er spesielt en WD 160 GB som blir fryktelig varm. Maskinen har ikke kræsjet så ofte som før, etter jeg tok bort sidepanelet.

Men kan overopphetede disker være årsak til kræsj?

Burde jeg pensjonere 160 GB disken som blir så varm (den er helt feilfri ved checkdisk)?

Burde jeg kjøpe et kabinett med frontvifte som kan kjøle diskene?

Lenke til kommentar

Om du ikke har lyst å handle nytt kabinett er det vel ikke vanskeligere en at du kjører en skikkelig McGyverløsning med noen kabinettvifter bundet fast med tråd eller annet egnende materiale til kjøling av diskene som henger litt rundt omkring der det passer seg i det kabinettet du allerede har :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...