Gå til innhold

Hvordan måler nikon D50 seg mot D100?

Anbefalte innlegg

Bruktmarkedet renner over av D100 nå, etter at D200 kom ut. Jeg som hadde tenkt å kjøpe D50 vurderer nå en brukt D100.

Lurer på om noen har erfaring med begge kameraer, eller vet om forskjeller som er essensielle?

Først og fremst lurer jeg på om de "gamle" 6mp holder mål mot de nye?

Alle synspunktet blir satt pris på!

Mvh Asle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med noen av disse modellene, annet enn en halvtimes håndtering av D100. Imidlertid vil jeg be deg vise aktsomhet i forbindelse med brukte D100er, disse kan være bortimot 4 år og være helt på slutten av livet sitt. Ingen garanti og relativt høy risiko (tross alt) for at det kan være brukt hardt, hyppig og lenge. Høyst sannsynlig er ikke et D100 verd den prisen det forlanges for det.

Lenke til kommentar

Nikon D100 er fra en tid da dynamikk på digitalt fortsatt var ganske dårlig. Til og med den noe nyere Canon EOS 10D har dette dynamikkproblemet, og mennesker har en større tendens til å se ut som voksdukker enn nyere digitale speilrefleks nå (til og med de billigste).

Annet enn det, er D100 et bra kamera, men mye tregere enn f.eks D50 på de fleste områder. De kan også ha gått nær sin makstid i antall eksponeringer om de er brukt av en interessert fotograf.

Lenke til kommentar

akkurat samma tankene gjorde jeg, når jeg kjøpte kamera for 2-3 uker siden. Falt til slutt ned på D50, mest fordi bildene som kommer rett ut, er mer ferdige, og trenger mindre etterhehandling i PS el.l

D100 har nok bedre byggekvalitet, men D50 virker ikke dårlig den heller, snarere tvertom. Skal du bruke MYE digre linser ( har akkurat kjøpt meg 80-200 F2,8 selv ) kan kanskje D100 være et bedre valg, da festeringen for objektiv er mer solid på denne.

Er i alle fall superfornøyd med min D50, bildene ser veldig fine ut for meg som er amatør i alle fall.

Initium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...